Pedagogik GR (A), Drama i förskolan, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Drama i förskolan, 7,5 hp
Education A, Drama in preschool
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE018G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2007-04-05
- Senast ändrad: 2007-05-31
- Giltig fr.o.m: 2007-09-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik och med inriktning mot pedagogiskt drama skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot drama i pedagogiskt arbete med yngre barn
- visa förmåga att redogöra för samt uppvisa ett relevant didaktiskt förhållningssätt inom verksamhet i pedagogiskt drama riktad mot yngre barn
Innehåll
I kursen ingår kunskaper och färdigheter i dramalek och sagolek
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av metodiska och praktiska övningar, seminarier samt skriftliga, muntliga och gestaltande redovisningar.
Undervisningen kan ske på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
Examination sker inom ramen för undervisning genom ledarskapsövningar, praktiska, skriftliga och gestaltande redovisningar samt egna didaktiska fördjupningar. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar och tillämpningar. På grund av detta är deltagande i kursen i sin helhet obligatorisk.
Studenten examineras skriftligt, muntligt och under praktiska moment. Examinationen sker löpande under kursen samt i slutet av kursen. Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare två provtillfällen inom loppet av samma år.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen.
Se Mittuniversitetets Förvaltningshandbok - Kapitel 13 .
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Ekstrand, Gudrun
- Titel: Grundbok i drama- och teaterlek
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1995
- Förlag: Almqvist & Wiksell
- Kommentar: 1 upplagan 143 s
- Författare/red: Falk Lundqvist. Åsa
- Titel: Dramapedagogik i specialundervisningen
- Ort: Umeå
- Upplaga: 1996
- Förlag: SIH läromedel
- Kommentar: 83 s. Beställningsnummer 8314
- Författare/red: Lindqvist, Gunilla
- Titel: Lekens möjligheter : om skapande lekpedagogik i förskola och skola
- Upplaga: 1996
- Förlag: Studenlitteratur, Lund
- Kommentar: 172 s Kapitel 1-4, 6-10
- Författare/red: Marie Lindhagen
- Titel: Fantasilekar : dramalekar och sagogestaltning
- Upplaga: 1996
- Förlag: Solna:Ekelund
- Kommentar: 106 s
- Författare/red: Williams,Pia, Sheridan,Sonja och Pramling Samuelsson, Ingrid
- Titel: Barns samlärande : en forskningsöversikt
- Upplaga: 2000
- Förlag: Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution
- Kommentar: 119 s
Referenslitteratur
- Författare/red: Ejeman,Göran
- Titel: Drama och dramapedagogik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1995
- Förlag: Almqvist & Wiksell
- Kommentar: 63 s
- Författare/red: Ekstrand, Gudrun, Ulla-Britt, Janzon
- Titel: Grundbok i pedagogiskt drama
- Upplaga: 1995
- Förlag: Stockholm : Almqvist & Wiksell
- Kommentar: 1 upplagan 182 s
- Författare/red: Skantze, Eva
- Titel: Kom, låt oss leka en saga : sagor, lekar och sagolekar
- Upplaga: 1987
- Förlag: Bjärnum : Aseba
- Kommentar: 51 s
- Författare/red: Østern, Anna-Lena
- Titel: "Sol, sol! - Jag vill va' solen!" : kontextbyggande och perspektivbyten i barns berättande och drama
- Upplaga: 1994
- Förlag: Vasa : Åbo akad., Pedagogiska fakulteten
- Kommentar: 183 s