Pedagogik GR (A), IKT och nya medier som stöd för lärande, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), IKT och nya medier som stöd för lärande, 7,5 hp
Education A, ICT and new media as support for learning

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE020G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-10-03
  • Senast ändrad: 2011-01-04
  • Giltig fr.o.m: 2011-01-10

Syfte

Kursen syftar till att studenten skall utveckla sin förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik (IKT) och nya medier som pedagogiska verktyg i sin verksamhet. Studenten kommer i kursen att utifrån olika teoretiska perspektiv praktiskt tillämpa IKT och nya medier i pedagogisk verksamhet.

Lärandemål

Den studerande skall:
- praktiskt kunna tillämpa IKT och nya medier (t es bloggar, wikis) som pedagogiska verktyg i sin verksamhet
- kunna planera och skapa digital video för pedagogisk verksamhet
- på en grundläggande nivå kunna granska IKT och nya medier
- ha kännedom om regler gällande upphovsrätt och personuppgifter
- ha kännedom om ny forskning och teknikutveckling inom området

Innehåll

IKT och nya medier som stöd för lärande

- IKT och nya medier ( t ex bloggar, wikis) som stöd för lärande i pedagogisk verksamhet
- Teorier och forskning om IKT och lärande
- Digital videoredigering i ett pedagogiskt sammanhang
- Verktyg för att kritiskt granska IKT och nya medier
- Praktiska inslag kan vara digital video, datormedierad kommunikation samt webbpublicering.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Kursbeskrivning

Kursen vänder sig till studenter i lärarutbildning och personal i pedagogisk verksamhet.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, laborationer i datorsal, praktiska tillämpningar, litteraturstudier, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

1000: Pedagogik GR (A), IKT och nya medier som stöd för lärande, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Examination sker dels genom seminarier, dels genom skriftliga och muntliga uppgifter samt tentamina. Samtliga examinerande moment på kursen är obligatoriska. För att inte erhålla betygen Fx och F krävs att lägst erhålla betyget E på samtliga examinerande inslag på kursen.
Examinationen sker löpande under kursen samt i slutet av kursen. Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Film och mediepedagogik
  • Upplaga: 2010
  • Webbadress: URL www.filmomediepedagogik.se
  • Författare/red: Dunkels, Elsa
  • Titel: Vad gör unga på nätet ( 1 a uppl. ed)
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Gleerup
  • Kommentar: 117 s.
  • Författare/red: Klang,Mathias
  • Titel: Copyright-Copyleft. En guide om upphovsrätt och licencer på nätet
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Stockholm: Stiftelsen för Internetinfrastruktur
  • Webbadress: URL:http://www.iis.se/docs/Copyright_copyleft_webb.pdf
  • Kommentar: 70 s.
  • Författare/red: Richardson,Will
  • Titel: Blogs, wikis, podcasts, and other powerful web tools for classrooms (2. ed.)
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Thousand Oaks, Calif.: Corvin Press
  • Kommentar: 151 s.
  • Författare/red: Säljö, Roger & Linderoth, Jonas (red.)
  • Titel: Utm@ningar och e-frestelser, it och skolans lärkultur
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Prisma
  • Kommentar: 329 s.
  • Författare/red: Vestlin, Lena ( red), Lärarförbundet
  • Titel: Från wikis till mattefilmer : om IKT i skolan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Lärarförbundet
  • Kommentar: 143 s.

Referenslitteratur

  • Författare/red: Bergström, Bo
  • Titel: Effektiv visuell kommunikation: Hur man får ett budskap i text, bild, film och färg att nå fram
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Carlsson
  • Författare/red: Ito,M
  • Titel: Hanging out, messing around, and geeking out : kids living and learning with new media
  • Ort: Cambidge, Mass: MIT Press
  • Upplaga: 2010
  • Författare/red: Jonassen, David H
  • Titel: Learning to solve problem with technology
  • Upplaga: 2002
  • Kommentar: 245 s.
  • Författare/red: Krug, Steve
  • Titel: Don´t make me think! A common sense approach to web usability
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: New Riders Press
  • Författare/red: Medierådet
  • Titel: Ungar & medier 2008 : fakta om barns och ungas användning och upplevelser av medier
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Medierådet
  • Webbadress: URL http://www.medieradet.se/upload/Rapporter_pdf/Ungar_&_Medier_2008.pdf
  • Författare/red: Olsson, Kristin & Boreson, Cecilia
  • Titel: Medieresor om medier för pedagoger
  • Ort: Kristianstad
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Kristianstads Boktryckeri
  • Kommentar: 204 s.
  • Författare/red: Riis, Ulla & Skolverket
  • Titel: IT i skolan mellan vision och praktik: En forskningsöversikt
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Skolverket
  • Författare/red: Selander, Staffan & Svärdemo Åberg, Eva
  • Titel: Didaktisk design i digital miljö : nya möjligheter för lärande (1. uppl. ed.)
  • Ort: Liber
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Stockholm
  • Kommentar: 261 s.
  • Författare/red: Stephenson, John
  • Titel: Teaching & learning online: Pedagogies for new technologies
  • Ort: London
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Kogan Page
  • Författare/red: Winter, Simon, Johansson, Per, Laghammar, Camilla
  • Titel: Digitalis filosofi : människor, modeller och maskiner
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur)
  • Webbadress: URL: http://infontology.typepad.com/digitalisfilosofi/
  • Kommentar: 69 s.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15