Pedagogik GR (A), IKT och nya medier som stöd för lärande, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), IKT och nya medier som stöd för lärande, 7,5 hp
Education A, ICT and new media as support for learning

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE020G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-10-03
  • Senast ändrad: 2008-02-06
  • Giltig fr.o.m: 2008-06-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten skall utveckla sin förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik (IKT) och nya medier som pedagogiska verktyg i sin verksamhet. Studenten kommer i kursen att utifrån olika teoretiska perspektiv praktiskt tillämpa IKT och nya medier i pedagogisk verksamhet.

Lärandemål

Den studerande skall:
- praktiskt kunna tillämpa IKT och nya medier (t es bloggar, wikis) som pedagogiska verktyg i sin verksamhet
- kunna planera och skapa digital video för pedagogisk verksamhet
- på en grundläggande nivå kunna granska IKT och nya medier
- ha kännedom om regler gällande upphovsrätt och personuppgifter
- ha kännedom om ny forskning och teknikutveckling inom området

Innehåll

IKT och nya medier som stöd för lärande

- IKT och nya medier ( t ex bloggar, wikis) som stöd för lärande i pedagogisk verksamhet
- Teorier och forskning om IKT och lärande
- Digital videoredigering i ett pedagogiskt sammanhang
- Verktyg för att kritiskt granska IKT och nya medier
- Praktiska inslag kan vara digital video, datormedierad kommunikation samt webbpublicering.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Kursbeskrivning

Kursen vänder sig till studenter i lärarutbildning och personal i pedagogisk verksamhet.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, laborationer i datorsal, praktiska tillämpningar, litteraturstudier, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

Examination sker dels genom seminarier, dels genom skriftliga och muntliga uppgifter samt tentamina. Samtliga examinerande moment på kursen är obligatoriska. För att inte erhålla betygen Fx och F krävs att lägst erhålla betyget E på samtliga examinerande inslag på kursen.
Examinationen sker löpande under kursen samt i slutet av kursen. Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen.
Se Mittuniversitetets Förvaltningshandbok - Kapitel 13 .

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Filmpedagogik
  • Upplaga: 2004
  • Webbadress: URL www.filmpedagogik.nu
  • Författare/red: Dunkels, Elza
  • Titel: Nätkulturer - vad gör barn och unga på internet?
  • Upplaga: 2005
  • Kommentar: Tidskrift för lärarutbildning och forskning, nr 1 - 2: 2005 s 41 - 49
  • Författare/red: Jedeskog, Gunilla & Nissen, Jörgen
  • Titel: ICT in the Classroom: Is Doing More Important than Knowing?
  • Upplaga: 2004
  • Kommentar: Education and Information Technologies 9:1 s 37 - 47
  • Författare/red: Olsson, Kristin & Boreson, Cecilia
  • Titel: Medieresor om medier för pedagoger
  • Ort: Kristianstad
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Kristianstads Boktryckeri
  • Kommentar: 204 s.
  • Författare/red: Säljö, Roger & Linderoth, Jonas (red.)
  • Titel: Utm@ningar och e-frestelser, it och skolans lärkultur
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Prisma
  • Kommentar: 329 s.
  • Författare/red: Åkerlund, Dan
  • Titel: Publicistiska arbetssätt i skolan - webbtidningar, wiki, bloggar, webbteve och poddradio

Referenslitteratur

  • Författare/red: Berggren-Bergeius, Bo, Granath, Thomas & Sandell, Roland
  • Titel: Multimedia Medieboken
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 184 s.
  • Författare/red: Bergström, Bo
  • Titel: Effektiv visuell kommunikation: Hur man får ett budskap i text, bild, film och färg att nå fram
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Carlsson
  • Författare/red: Bergström, Bo, Bergström, Jonas, et al.
  • Titel: Bild & budskap: Ett triangeldrama om bildkommunikation
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Carlsson
  • Författare/red: Hellmark, Christer
  • Titel: Typografisk handbok
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Ordfront
  • Kommentar: 187 s.
  • Författare/red: Jonassen, David H
  • Titel: Learning to solve problem with technology
  • Upplaga: 2002
  • Kommentar: 245 s.
  • Författare/red: Krug, Steve
  • Titel: Don´t make me think! A common sense approach to web usability
  • Författare/red: Meyer, Eric A
  • Titel: CSS pocket reference [visual presentation for the web]
  • Ort: Sebastopol, CA
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: O´Reilly
  • Författare/red: Myndigheten för Sveriges nätuniversitet
  • Titel: Legala handboken [www dokument] URL
  • Upplaga: 2004
  • Webbadress: http://www.legalahandboken.netuniversity.se
  • Författare/red: Palmquist, Lena & Kallin Westin, Lena
  • Titel: Från siffror till surfning: Könsperspektiv på informationteknik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Riis, Ulla & Skolverket
  • Titel: IT i skolan mellan vision och praktik: En forskningsöversikt
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Skolverket
  • Författare/red: Stephenson, John
  • Titel: Teaching & learning online: Pedagogies for new technologies
  • Ort: London
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Kogan Page
  • Författare/red: Zeldman, Jeffrey
  • Titel: Designing with Web standards
  • Ort: Indianapolis, Ind. London
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: New Riders: Pearson Education

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15