Pedagogik AV, Skolförbättring och ledarskap, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik AV, Skolförbättring och ledarskap, 7,5 hp
Education MA, School improvement and leadership
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE022A
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2008-10-27
- Giltig fr.o.m: 2009-09-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall visa fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller på grundnivå,
- ytterligare utveckla sin förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper inom huvudområdet pedagogik,
- utveckla sin förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer och
- utveckla sina förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete inom huvudområdet pedagogik.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- redogöra för bred kunskap i och förståelse för huvudområdet pedagogik liksom kunna visa väsentligt fördjupade kunskaper i relationerna mellan framgångsrik skolförbättring och ledarskap samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete i skolan och andra organisationer,
- uppvisa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och kunna visa förmåga att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information inom området skolförbättring och ledarskap,
- muntligt och skriftligt klart kunna redogöra för och diskutera sina slutsatser vad avser området skolförbättring och ledarskap liksom kunna visa den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa slutsatser i dialog med olika grupper,
- visa sådan färdighet inom området som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet,
- uppvisa förmåga att inom huvudområdet pedagogik och specifikt skolförbättring och ledarskap, göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- redovisa sin insikt om vetenskapens och särskilt pedagogikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, samt
- identifiera och redogöra för sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Innehåll
I kursen behandlas pedagogiskt relevanta teorier och forskning om skolförbättring och ledarskap. Empiriska exempel från studier i skolförbättring och ledarskap ingår vidare i kursen. Ett självständigt arbete med inriktning på fördjupning av frågor i skolförbättring och ledarskap inom studentens eget kunskapsområde i förhållande till vetenskapsbaserad kunskap och kollegialt erfarenhetsutbyte ingår också.
Behörighet
Avlagd examen med inriktning mot förskollärare, fritidspedagog, grundskollärare eller gymnasielärare omfattande minst 180 hp eller
avlagd kandidatexamen varav 90 hp i Pedagogik
Kursbeskrivning
Kursen ges som fristående kurs och inom ramen för magisterprogrammet i pedagogik med inriktning mot Professionsutveckling
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprövningstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen.
Se Mittuniversitetets Förvaltningshandbok - Kapitel 13 .
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Bolman, Lee & Deal, Terrence
- Titel: Nya perspektiv på organisation och ledarskap
- Ort: Lund
- Upplaga: 2005 3:e upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 555 s.
- Författare/red: Höög, Jonas, Johansson. Olof, Lindbergh, Leif, Olofsson, Anders
- Titel: Structure, Culture, Leadership: Prerequisites for Successful Schools?
- Upplaga: 2003
- Kommentar: Vetenskapligt paper som tillhandahålls av instituitionen. 15 s.
- Författare/red: Schein, Edgar H
- Titel: Organizational culture and leadership
- Ort: San Francisco
- Upplaga: 2004
- Förlag: Jossey-Bass
- Kommentar: ISBN: 0-7879-7597-4 Bok 437 s.
- Författare/red: Senge, Peter M
- Titel: Den femte disciplinen: Den lärande organisationens konst
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Fakta info direkt
- Kommentar: Bok 364 s.