Pedagogik GR (A), Fantasteri och temaarbete i förskolan, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Fantasteri och temaarbete i förskolan, 30 hp
Education A, Fantasy and theme-oriented work in pre-school

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE023G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-10-01
  • Senast ändrad: 2010-03-18
  • Giltig fr.o.m: 2010-08-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå.
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:

-visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik mot kreativt arbete med barn i förskola/förskoleklass
-redovisa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant fakta/litteratur samt aktuella forskningsfrågor inom ämnet pedagogik
-visa förmåga att redogöra för och uppvisa ett relevant didaktiskt förhållningssätt inom verksamheter för barn och ungdomar i ämnet pedagogik
-redovisa kunskap om och förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar och jämställdhetsperspektiv utifrån samhällets och demokratins värdegrund inom ämnet Pedagogik.

Innehåll

-Fantasteri och temaarbete i förskolan, 30 hp

Kursen har följande innehåll:

Delkurs 1: Lärande och lärandemiljö
-Teorier om lärande
-Pedagogisk dokumentation
-Kunskaper kring organisation av miljöer som befrämjar
lärande.
-Ämneskunskaper i bild, musik och drama

Delkurs 2: Fantasteri förskolan
-Estetiska läroprocesser och temaarbete som metod i förskolan

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, seminarier samt praktiska tillämpningar. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar och tillämpningar. På grund av detta är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.
Studenten examineras skriftligt, muntligt och under praktiska moment. Examinationen sker löpande under kursen samt i slutet av kursen.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av samma år.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Övergångsregel

För lärarstuderande antagna till ULÄRY (före 1 juli 2007) finns möjlighet till konvertering av den sjugradiga betygsskalan till tregradig betygsskala.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Barnes, Rob
  • Titel: Lära barn skapa - kreativt arbete med barn
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 183 s.
  • Författare/red: Erberth, Bodil & Rasmussen, Viveka
  • Titel: Undervisa i pedagogiskt drama
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 3 uppl 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 281 s.
  • Författare/red: Gandini, Lella, Hill, Lynn, Cadwell, Louise & Schwall, Charles (red)
  • Titel: In the spirit of the studio : learning from the atelier of Reggio Emilia
  • Ort: New York
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Teachers College Press
  • Kommentar: 212 s.
  • Författare/red: Jederlund, Ulf
  • Titel: Musik och språk; ett vidgat perspektiv på barns språkutveckling
  • Ort: Hässelby
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Runa
  • Kommentar: 160 s.
  • Författare/red: Myndigheten för skolutveckling
  • Titel: Faktisk fantasi - barns språkutveckling genom skapande
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1855
  • Kommentar: pdf-fil
  • Författare/red: Nordin - Hultman, Elisabeth
  • Titel: Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 247 s.
  • Författare/red: Persson, Annika & Wiklund, Lena
  • Titel: Hur långt är ett äppelskal?
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 229 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för förskolan/Lpfö98
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzer AB
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Författare/red: Strandberg, Leif
  • Titel: Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Nordstedts akademiska förlag
  • Kommentar: 212 s.
  • Författare/red: Wallin, Karin
  • Titel: Reggio Emilia och de hundra språken
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Liber AB
  • Kommentar: 141 s.
  • Författare/red: Åberg, Ann & Lentz Taguchi, Hillevi
  • Titel: Lyssnandets pedagogik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 156 s.

Referenslitteratur

  • Författare/red: Frister Lind, Heléne
  • Titel: Flyg lilla fjäril - rytmik och rörelsesånger för de små
  • Ort: Mölndal
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Förlaget Lutfisken AB
  • Kommentar: 104 s.
  • Författare/red: Häikö, Tarja
  • Titel: Barns estetiska lärprocesser
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Göteborgs universitet, Acta
  • Kommentar: 278 s.
  • Författare/red: Stensson, Britta
  • Titel: Små storverk : om barn, poesi och musik
  • Ort: Mölndal
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Förlaget Lutfisken AB
  • Kommentar: 108 s.
  • Författare/red: Svaleryd, Kajsa
  • Titel: Genuspedagogik; en tanke - och handlingsbok för arbete med barn och unga
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 183 s.(5)

Tillkommer litteratur och kopierat material i en omfattning av 500 sidor, som kompletterar kursen och väljs av de studerande i samråd med läraren.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15