Pedagogik AV, Skolledarskap i Rektorsprogrammet. Uppdragsutbildning, 10 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik AV, Skolledarskap i Rektorsprogrammet. Uppdragsutbildning, 10 hp
Educational Sciences, MA , School Leadership, 10 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE027U
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 10
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2015-03-19
- Senast ändrad: 2015-05-28
- Giltig fr.o.m: 2015-08-15
Syfte
Kursens syfte är att deltagarna förvärvar sådana kunskaper och färdigheter så att de kan:
- styra och leda verksamheten med utgångspunkt i det nationella uppdraget och utifrån styrsystemets principer,
- förstå och tillämpa olika teoretiska perspektiv inom kunskapsområdet skolledarskap, av betydelse för organisationens, gruppens och individens utveckling,
- stärka sin förmåga att kritiskt reflektera över hur det egna ledarskapet påverkas av kontexten för att öka självkännedom och ge trygghet i yrkesrollen,
- leda och ansvara för verksamhetens resultat baserat på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt utifrån förtrogenhet med lärandemiljöer, lärarkompetens och elevernas kunskapsutveckling,
- utveckla sin förmåga att motivera, initiera, organisera och leda verksamhetens förändrings- och utvecklingsprocesser så att elever, barn och personal stärks i sitt lärande och i sin vilja till utveckling,
- få en beredskap i att kunna hantera lagar, förordningar, och olika styrningslogiker som påverkar ledarskapets utövande,
- utveckla en förståelse för hur en systematiserad kunskap om den egna ledarrollen, verksamhetens förutsättningar, processer och resultat kan användas i utvecklingsarbetet i syfte att utmana lärare, förskollärare samt andra yrkesgrupper att utveckla arbetsformer, organisation och genomförande, med fokus på elevers och barns lärande, undervisning, kvalitet, måluppfyllelse och resultat.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska deltagaren:
- visa goda kunskaper om teorier gällande organisationers, gruppers och individers utveckling, samt skilda ledarstrategier och deras effekter på medarbetarnas handlingar, för att därigenom kunna stödja utveckling på både individ- och gruppnivå,
- visa god förmåga att leda och planera verksamheten utifrån kunskap om både den egna verksamhetens strukturella villkor och om organisationskulturens betydelse för förändringsarbete. Detta för att ge elever och barn optimala förutsättningar till lärande och utveckling,
- visa god förmåga att skapa ett kommunikativt klimat och en miljö för kollegialt lärande där erfarenhetsutbyten mellan personalen tar sin utgångspunkt i undervisningens kvalitet och elevers och barns lärande och utveckling,
- visa god förmåga att initiera, organisera och leda verksamhetens förändrings-och utvecklingsprocesser samt hantera olika typer av konflikter och
- visa god förmåga att i teori och praktik kommunicera, hävda och arbeta för alla människors lika värde samt verksamhetens uppdrag, dess mål och resultat inför verksamhetens målgrupper.
Innehåll
- Skolans och förskolans styrning och ledning
- Olika teoretiska perspektiv på ledarskapet betydelse för organisationens, gruppens och individens lärande och utveckling
- Att leda och kommunicera arbetet med organisationens kunskapsmål och värdegrundsuppdrag
- Att motivera, organisera och leda förändrings- och utvecklingsprocesser
- Olika perspektiv på den egna ledarrollen
Behörighet
Rektorer, förskolechefer, biträdande rektorer samt andra personer med motsvarande ledningsfunktioner i läroplansstyrda verksamheter, vilka tidigare inte genomgått någon statlig befattningsutbildning för rektorer.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".
Undervisning
Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och
med hjälp utav olika kommunikationsformer.
Examination
Examination sker i form av skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övrig information
Anmälan till utbildningen sker av skolhuvudman.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Skolutveckling och ledarskap. Nr 3-4 2013 Årgång 18
- Förlag: Pedagogisk Forskning i Sverige
- Webbadress: http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/issue/view/1578
- Kommentar: s.157
- Författare/red: Berg, Gunnar
- Titel: Skolledarskap och skolans frirum.
- Upplaga: 2011
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN 978-91-44-07280-7 s.263
- Författare/red: Blossing, Ulf (red.)
- Titel: Skolledaren i fokus: kunskap, värden och verktyg.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN: 9789144060613 s. 276
- Författare/red: Dahlberg, Gunilla and Peter Moss,
- Titel: "Beyond Quality in Early Childhood Education and Care – Languages of Evaluation"
- Upplaga: Report 6 (2), 2008, 21-26
- Förlag: CESifo DICE
- Kommentar: http://www.cesifo-group.de/pls/guestci/download/CESifo%20DICE%20Report%202008/CESifo%20DICE%20Report%202/2008%20/dicereport208-forum4.pdf
- Författare/red: European Agency for Development in Special Needs Education
- Titel: Huvudprinciper för att främja kvalitet i inkluderande undervisningsmiljöer: underlag för beslutsfattare.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Odense: European Agency for Development in Special Needs Education.
- Webbadress: https://www.european-agency.org/sites/default/files/key-principles-for-promoting-quality-in-inclusive-education_key-principles-SV.pdf
- Kommentar: s.26
- Författare/red: Höög, Jonas & Johansson, Olof (Red.)
- Titel: Struktur, kultur, ledarskap - förutsättningar för framgångsrika skolor
- Upplaga: Andra upplagan
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN: 91-44-06754-4 223 s.
- Författare/red: Johansson, Olof (red/ed)
- Titel: Rektor en forskningsöversikt.
- Upplaga: 2011
- Förlag: Vetenskapsrådets rapportserie 4:2011, Stockholm
- Kommentar: http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/2011_04.pdf s.308
- Författare/red: Lejf Moos, Olof Johansson, Christopher Day
- Titel: How School Principals Sustain Success over Time : International Perspectives / edited by Lejf Moos, Olof Johansson, Christopher
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Dordrecht : Springer Netherlands
- Kommentar: ISBN: 9789400736290
- Författare/red: Nihlfors, Elisabet, Johansson, Olof & Jervik Steen, Linda
- Titel: Förskolechefen: en viktig länk i utbildningskedjan.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Malmö: Gleerup Utbildning
- Kommentar: ISBN: 9789140690333 78 s.
- Författare/red: Styf, Maria
- Titel: Pedagogisk ledning för en pedagogisk verksamhet? Om den kommunala förskolans ledningsstruktur.
- Upplaga: 2012
- Förlag: Umeå universitet Pedagogiska institutionen, Umeå
- Kommentar: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-55208 s.185
- Författare/red: Tallberg Broman, Ingegerd
- Titel: Skola och barndom : Normering, demokratisering, individ.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Malmö: Gleerups utbildningar.
- Kommentar: ISBN: 91-40-67605-6 s.191
- Författare/red: Törnsén, Monika & Ärlestig, Helene (red.)
- Titel: Ledarskap i centrum: om rektor och förskolechef.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Malmö: Gleerup
- Kommentar: ISBN: 9789140688361 233 s.
Tillkommer gällande läroplaner samt vetenskapliga artiklar.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket