Pedagogik AV, Sociala medier som resurs för e-lärande, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik AV, Sociala medier som resurs för e-lärande, 7,5 hp
Education MA, Social media as a resource for e-learning, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE028A
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1F - Kursen ligger på avancerad nivå och har kurs(er) på avancerad nivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2010-09-20
- Senast ändrad: 2023-05-29
- Giltig fr.o.m: 2023-04-17
Syfte
Syftet är att öka högskolelärares mediepedagogiska kompetens för att bättre kunna svara mot de nya krav högskolan ställs inför idag och i framtiden. Kursen ska ge grundläggande kunskaper och möjlighet för högskolelärare att utveckla sina förutsättningar för e-lärande i undervisning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagarna visa:
- fördjupad kunskap om sociala medier som resurs för studenters lärande,
- förmåga att analysera hur digitala och sociala medier kan bidra till en kreativ lärmiljö där studentens lärande sätts i centrum,
- förmåga att bedöma hur sociala medier kan bidra till att skapa en kreativ lärmiljö,
- förmåga att enskilt eller tillsammans med andra tillämpa kunskaper och färdigheter i att använda digitala, och sociala medier i praktisk kursdesign för e-lärande.
- redovisa ett självständigt arbete som behandlar sociala medier som pedagogisk resurs.
Innehåll
Kursen har tre huvudmoment:
1. Sociala medier som pedagogisk resurs. Momentet ger en orientering om hur sociala medier kan vara en pedagogisk möjlighet och användas i lärandesituationer och undervisning.
2. Praktisk kursdesign med den lärande i fokus och med användning av sociala medier i undervisning.
3. Digitala medier som pedagogisk resurs. Momentet omfattar användning och tillämp-ning av mediesökning, integrering av befintliga och egenproducerade medier (ljud, bild, film) i undervisning.
4. Självständigt arbete.
Behörighet
Kandidatexamen omfattande minst 180 hp varav minst 90 hp inom ett huvudområde samt svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen är nätbaserad. Studietakten är kvartsfart. Kursen präglas av kollaborativt lärande
Examination
1000: Examination, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Deltagande vid samtliga schemalagda undervisningstillfällen och seminarier samt redovisning av självständigt arbete.
Övergångsregel
Denna kursplan är nedlagd. Kursens avvecklingsperiod är 2023-04-17 -- 2024-04-17. Vid frågor, kontakta UTVexp@miun.se.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övrig information
Dispens från sjugradig betygsskala enligt beslut av LUN 2010-09-16
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Utbildningsradion (2011) Didaktikens verktyg. http://www.ur.se/didaktikensverktyg/ Valda delar.
- Författare/red: Anderson, T
- Upplaga: 2008
- Webbadress: http://cde.athabascau.ca/online_book/second_edition.html
- Kommentar: The Theory and practice of online learning (2 ed.). Edmonton: AU Press, Athabasca University.
- Författare/red: Bennett, S. and Maton, K
- Titel: Beyond the ‘digital natives’ debate: Towards a more nuanced understanding of students’ technology experiences
- Upplaga: 2010
- Kommentar: Journal of Computer assisted learning. 26(5), 321-331.
- Författare/red: Gurell, S
- Titel: Open Educational Resources Handbook for Educators 1.0.
- Webbadress: http://www.lulu.com/product/file-download/open-educational-resources-handbook-for-educators-version-10/3396518
- Kommentar: The Center for Open and Sustainable Learning. www.lulu.com sidor: 284 s.
- Författare/red: Hrastinski, Stefan
- Titel: Mer om nätbaserad utbildning?: fördjupning och exempel
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 216 s.
- Författare/red: Johnson, L., Smith, R., Willis, H., Levine, A., and Haywood, K
- Titel: The 2011 Horizon Report.
- Upplaga: 2011
- Förlag: The New Media Consortium
- Webbadress: http://www.nmc.org/publications/2011-horizon-report
- Författare/red: Kaplan, Andreas M.; Michael Haenlein
- Titel: "Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media".
- Upplaga: 2010
- Webbadress: URL: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0007681309001232
- Kommentar: Business Horizons 53 (1): 59–68. doi:10.1016/j.bushor.2009.09.003. ISSN 0007-6813.
- Författare/red: Mishra, P., & Koehler, M. J
- Titel: Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge.
- Upplaga: 2006
- Kommentar: Teachers College Record 108 (6), 1017-1054.
- Författare/red: Richardsson, Will
- Titel: Blogs, Wikis, Podcasts and other Powerful Web Tools for Classrooms
- Upplaga: 2010, 3:rd ed
- Förlag: Corwin Press
- Kommentar: 171 s.
- Författare/red: Samverkan för Nätbaserad Högskoleutbildning
- Titel: Verktyg för lärande: Sociala media och högre studier
- Upplaga: 2011
- Webbadress: http://www.larverktyg- snh.se/index.asp
- Kommentar: URL: Introduktion till sociala medier via “Verktyg för lärande”
- Författare/red: Shirky, Clay
- Titel: TED Talks: How social media can make history.
- Upplaga: 2009
- Webbadress: http://www.ted.com/talks/clay_shirky_how_cellphones_twitter_facebook_can_make_history.html
- Författare/red: Säljö, Roger
- Titel: Digital tools and challenges to institutional traditions of learning: technologies, social memory and the performative nature of learning
- Upplaga: 2010
- Kommentar: In Journal of Computer Assisted Learning, 26 (1) s. 53-64.
- Författare/red: Utbildningsradion
- Titel: UR Samtiden - Internetdagarna : Inledningstal av Jeffrey Cole
- Upplaga: 2010
- Webbadress: http://www.ur.se/id/160884
- Författare/red: Utbildningsradion
- Titel: UR Samtiden - Tillgänglighet i tiden, Sociala mediers betydelse
- Upplaga: 2010
- Webbadress: http://www.ur.se/play/160626?page=2&relatedpage=1
Valbar litteratur inom området tillkommer i samråd med undervisande lärare. Företrädesvis vetenskapliga rapporter/artiklar, avhandlingar, handböcker i en omfattning motsvarande ca 250 sidor, eller motsvarande informationsmängd i form av digitala (multimediala) lärresurser.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket