Pedagogik AV, Sociala medier som resurs för e-lärande, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik AV, Sociala medier som resurs för e-lärande, 7,5 hp
Education MA, Social media as a resource for e-learning, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE028A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1F - Kursen ligger på avancerad nivå och har kurs(er) på avancerad nivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2010-09-20
  • Senast ändrad: 2023-05-29
  • Giltig fr.o.m: 2023-04-17

Syfte

Syftet är att öka högskolelärares mediepedagogiska kompetens för att bättre kunna svara mot de nya krav högskolan ställs inför idag och i framtiden. Kursen ska ge grundläggande kunskaper och möjlighet för högskolelärare att utveckla sina förutsättningar för e-lärande i undervisning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska kursdeltagarna visa:
- fördjupad kunskap om sociala medier som resurs för studenters lärande,
- förmåga att analysera hur digitala och sociala medier kan bidra till en kreativ lärmiljö där studentens lärande sätts i centrum,
- förmåga att bedöma hur sociala medier kan bidra till att skapa en kreativ lärmiljö,
- förmåga att enskilt eller tillsammans med andra tillämpa kunskaper och färdigheter i att använda digitala, och sociala medier i praktisk kursdesign för e-lärande.
- redovisa ett självständigt arbete som behandlar sociala medier som pedagogisk resurs.

Innehåll

Kursen har tre huvudmoment:
1. Sociala medier som pedagogisk resurs. Momentet ger en orientering om hur sociala medier kan vara en pedagogisk möjlighet och användas i lärandesituationer och undervisning.
2. Praktisk kursdesign med den lärande i fokus och med användning av sociala medier i undervisning.
3. Digitala medier som pedagogisk resurs. Momentet omfattar användning och tillämp-ning av mediesökning, integrering av befintliga och egenproducerade medier (ljud, bild, film) i undervisning.
4. Självständigt arbete.

Behörighet

Kandidatexamen omfattande minst 180 hp varav minst 90 hp inom ett huvudområde samt svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen är nätbaserad. Studietakten är kvartsfart. Kursen präglas av kollaborativt lärande

Examination

1000: Examination, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Deltagande vid samtliga schemalagda undervisningstillfällen och seminarier samt redovisning av självständigt arbete.

Övergångsregel

Denna kursplan är nedlagd. Kursens avvecklingsperiod är 2023-04-17 -- 2024-04-17. Vid frågor, kontakta UTVexp@miun.se.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Dispens från sjugradig betygsskala enligt beslut av LUN 2010-09-16

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Utbildningsradion (2011) Didaktikens verktyg. http://www.ur.se/didaktikensverktyg/ Valda delar.
  • Författare/red: Anderson, T
  • Upplaga: 2008
  • Webbadress: http://cde.athabascau.ca/online_book/second_edition.html
  • Kommentar: The Theory and practice of online learning (2 ed.). Edmonton: AU Press, Athabasca University.
  • Författare/red: Bennett, S. and Maton, K
  • Titel: Beyond the ‘digital natives’ debate: Towards a more nuanced understanding of students’ technology experiences
  • Upplaga: 2010
  • Kommentar: Journal of Computer assisted learning. 26(5), 321-331.
  • Författare/red: Gurell, S
  • Titel: Open Educational Resources Handbook for Educators 1.0.
  • Webbadress: http://www.lulu.com/product/file-download/open-educational-resources-handbook-for-educators-version-10/3396518
  • Kommentar: The Center for Open and Sustainable Learning. www.lulu.com sidor: 284 s.
  • Författare/red: Hrastinski, Stefan
  • Titel: Mer om nätbaserad utbildning?: fördjupning och exempel
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 216 s.
  • Författare/red: Johnson, L., Smith, R., Willis, H., Levine, A., and Haywood, K
  • Titel: The 2011 Horizon Report.
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: The New Media Consortium
  • Webbadress: http://www.nmc.org/publications/2011-horizon-report
  • Författare/red: Kaplan, Andreas M.; Michael Haenlein
  • Titel: "Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media".
  • Upplaga: 2010
  • Webbadress: URL: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0007681309001232
  • Kommentar: Business Horizons 53 (1): 59–68. doi:10.1016/j.bushor.2009.09.003. ISSN 0007-6813.
  • Författare/red: Mishra, P., & Koehler, M. J
  • Titel: Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge.
  • Upplaga: 2006
  • Kommentar: Teachers College Record 108 (6), 1017-1054.
  • Författare/red: Richardsson, Will
  • Titel: Blogs, Wikis, Podcasts and other Powerful Web Tools for Classrooms
  • Upplaga: 2010, 3:rd ed
  • Förlag: Corwin Press
  • Kommentar: 171 s.
  • Författare/red: Samverkan för Nätbaserad Högskoleutbildning
  • Titel: Verktyg för lärande: Sociala media och högre studier
  • Upplaga: 2011
  • Webbadress: http://www.larverktyg- snh.se/index.asp
  • Kommentar: URL: Introduktion till sociala medier via “Verktyg för lärande”
  • Författare/red: Shirky, Clay
  • Titel: TED Talks: How social media can make history.
  • Upplaga: 2009
  • Webbadress: http://www.ted.com/talks/clay_shirky_how_cellphones_twitter_facebook_can_make_history.html
  • Författare/red: Säljö, Roger
  • Titel: Digital tools and challenges to institutional traditions of learning: technologies, social memory and the performative nature of learning
  • Upplaga: 2010
  • Kommentar: In Journal of Computer Assisted Learning, 26 (1) s. 53-64.
  • Författare/red: Utbildningsradion
  • Titel: UR Samtiden - Internetdagarna : Inledningstal av Jeffrey Cole
  • Upplaga: 2010
  • Webbadress: http://www.ur.se/id/160884
  • Författare/red: Utbildningsradion
  • Titel: UR Samtiden - Tillgänglighet i tiden, Sociala mediers betydelse
  • Upplaga: 2010
  • Webbadress: http://www.ur.se/play/160626?page=2&relatedpage=1

Valbar litteratur inom området tillkommer i samråd med undervisande lärare. Företrädesvis vetenskapliga rapporter/artiklar, avhandlingar, handböcker i en omfattning motsvarande ca 250 sidor, eller motsvarande informationsmängd i form av digitala (multimediala) lärresurser.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15