Pedagogik AV, Sociala medier som resurs för e-lärande, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik AV, Sociala medier som resurs för e-lärande, 7,5 hp
Education MA, Social media as a resource for e-learning, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE028A
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1F - Kursen ligger på avancerad nivå och har kurs(er) på avancerad nivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2010-09-20
- Senast ändrad: 2012-03-15
- Giltig fr.o.m: 2012-08-01
Syfte
Syftet är att öka högskolelärares mediepedagogiska kompetens för att bättre kunna svara mot de nya krav högskolan ställs inför idag och i framtiden. Kursen ska ge grundläggande kunskaper och möjlighet för högskolelärare att utveckla sina förutsättningar för e-lärande i undervisning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagarna visa:
- fördjupad kunskap om sociala medier som resurs för studenters lärande,
- förmåga att analysera hur digitala och sociala medier kan bidra till en kreativ lärmiljö där studentens lärande sätts i centrum,
- förmåga att bedöma hur sociala medier kan bidra till att skapa en kreativ lärmiljö,
- förmåga att enskilt eller tillsammans med andra tillämpa kunskaper och färdigheter i att använda digitala, och sociala medier i praktisk kursdesign för e-lärande.
- redovisa ett självständigt arbete som behandlar sociala medier som pedagogisk resurs.
Innehåll
Kursen har tre huvudmoment:
1. Sociala medier som pedagogisk resurs. Momentet ger en orientering om hur sociala medier kan vara en pedagogisk möjlighet och användas i lärandesituationer och undervisning.
2. Praktisk kursdesign med den lärande i fokus och med användning av sociala medier i undervisning.
3. Digitala medier som pedagogisk resurs. Momentet omfattar användning och tillämp-ning av mediesökning, integrering av befintliga och egenproducerade medier (ljud, bild, film) i undervisning.
4. Självständigt arbete.
Behörighet
Kandidatexamen omfattande minst 180 hp varav minst 90 hp inom ett huvudområde samt svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen är nätbaserad. Studietakten är kvartsfart. Kursen präglas av kollaborativt lärande
Examination
Deltagande vid samtliga schemalagda undervisningstillfällen och seminarier samt redovisning av självständigt arbete.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övrig information
Dispens från sjugradig betygsskala enligt beslut av LUN 2010-09-16
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Anderson, T
- Upplaga: 2008
- Webbadress: http://cde.athabascau.ca/online_book/second_edition.html
- Kommentar: The Theory and practice of online learning (2 ed.). Edmonton: AU Press, Athabasca University.
- Författare/red: Bennett, S. and Maton, K
- Titel: Beyond the ‘digital natives’ debate: Towards a more nuanced understanding of students’ technology experiences
- Upplaga: 2010
- Kommentar: Journal of Computer assisted learning. 26(5), 321-331.
- Författare/red: Gurell, S
- Titel: Open Educational Resources Handbook for Educators 1.0.
- Webbadress: http://www.lulu.com/product/file-download/open-educational-resources-handbook-for-educators-version-10/3396518
- Kommentar: The Center for Open and Sustainable Learning. www.lulu.com sidor: 284 s.
- Författare/red: Hrastinski, S
- Titel: Nätbaserad utbildning : en introduktion
- Ort: Lund
- Upplaga: 2008(1. uppl. ed.)
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 144 s.
- Författare/red: Johnson, L., Smith, R., Willis, H., Levine, A., and Haywood, K
- Titel: The 2011 Horizon Report.
- Ort: Austin, Texas
- Upplaga: 2011
- Förlag: The New Media Consortium
- Webbadress: http://www.nmc.org/publications/2011-horizon-report
- Författare/red: Mishra, P., & Koehler, M. J
- Titel: Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge.
- Upplaga: 2006
- Kommentar: Teachers College Record 108 (6), 1017-1054.
- Författare/red: Richardsson, Will
- Titel: Blogs, Wikis, Podcasts and other Powerful Web Tools for Classrooms
- Ort: Thousand Oaks, California
- Upplaga: 2010, 3:rd ed
- Förlag: Corwin Press
- Kommentar: 171 s.
- Författare/red: Samverkan för Nätbaserad Högskoleutbildning
- Titel: Verktyg för lärande: Sociala media och högre studier
- Upplaga: 2011
- Webbadress: http://www.larverktyg- snh.se/index.asp
- Kommentar: URL: Introduktion till sociala medier via “Verktyg för lärande”
- Författare/red: Shirky, Clay
- Titel: TED Talks: How social media can make history.
- Upplaga: 2009
- Webbadress: http://www.ted.com/talks/clay_shirky_how_cellphones_twitter_facebook_can_make_history.html
- Författare/red: Säljö, Roger
- Titel: Digital tools and challenges to institutional traditions of learning: technologies, social memory and the performative nature of learning
- Upplaga: 2010
- Kommentar: In Journal of Computer Assisted Learning, 26 (1) s. 53-64.
- Författare/red: Utbildningsradion
- Titel: UR Samtiden - Internetdagarna : Inledningstal av Jeffrey Cole
- Upplaga: 2010
- Webbadress: http://www.ur.se/id/160884
- Författare/red: Utbildningsradion
- Titel: UR Samtiden - Tillgänglighet i tiden, Sociala mediers betydelse
- Upplaga: 2010
- Webbadress: http://www.ur.se/play/160626?page=2&relatedpage=1
Valbar litteratur inom området tillkommer i samråd med undervisande lärare. Företrädesvis vetenskapliga rapporter/artiklar, avhandlingar, handböcker i en omfattning motsvarande ca 250 sidor, eller motsvarande informationsmängd i form av digitala (multimediala) lärresurser.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket