Pedagogik GR (A), Teori och praktik i läraryrket, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Teori och praktik i läraryrket, 15 hp
Education A, Theory and practice in teacher training

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE028G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-06-08
  • Senast ändrad: 2011-01-04
  • Giltig fr.o.m: 2011-01-10

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, samt utveckla förmågan att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå.
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
-visa förmåga att omsätta de kunskaper i ämnen eller ämnesområden som den valda inriktningen innefattar och att omsätta de kunskaper om lärande och undervisning som krävs för den verksamhet som utbildningen avser, så att alla elever lär och utvecklas
-visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och annan pedagogisk verksamhet
-visa mycket god kunskap i att analysera och bedöma elevers kunskapsutveckling samt visa god kunskap om betygssättning
-visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare
-visa kunskap om betydelsen av ett jämställdhetspersektiv i den pedagogiska verksamheten och vid presentation av undervisningsstoff
-visa förmåga att använda informationsteknik och kritiskt granska olika slags läromedia i den pedagogiska verksamheten och inse betydelsen av olika mediers roll för denna
-visa självkännedom och empatisk förmåga

Innehåll

I kursen behandlas det ämnesdidaktiska innehåll som motsvarar vald inriktning i lärarutbildningen. Dessutom behandlas bedömning och betygssättning motsvarande 4,5 hp i det ämnesområde som den valda inriktningen innefattar. Det ämnesdidaktiska liksom det bedömningsinriktade innehållet utgår ifrån den verksamhetsförlagda utbildningen och den utbildningsfilosofi som präglar området.

Behörighet

Antagen till påbyggnadsutbildningen Allmänt utbildningsområde 90hp

Kursbeskrivning

Kursen är obligatorisk för studerande som antagits till påbyggnadsutbildningen Allmänt utbildningsområde 90 högskolepoäng och vid programstarten saknar verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i de tidigare ämnesstudierna.
Kursen är uppdelad på tre terminer. Det finns även möjlighet att genomföra studierna sammanhängande efter att Allmänt utbildningsområde 90hp har avslutats.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning, verksamhetsförlagd samt genom självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt samt genom observation av studentens praktiska pedagogiska arbete. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovsstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle ges inom loppet av ett år.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.

Begränsning av examination

För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.

Antalet examinationstillfällen på de teoretiska momenten är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen. Se Mittuniversitetets Förvaltningshandbok - Kapitel 13 .

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Generellt gäller att föregående period av verksamhetsförlagd utbildning skall vara
godkänd innan ny verksamhetsförlagd utbildning påbörjas.

För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Egidius Henry
  • Titel: Pedagogik för 2000-talet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: 200
  • Författare/red: Fugelstad, Otto L.
  • Titel: Pedagogiska processer
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 200
  • Författare/red: Lysty, Anna & Mellberg, Cecilia
  • Titel: Större än du nånsin tror
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Svenska kommunförbundet (Smedjebacken : Fälth & Hässler)
  • Webbadress: www.skolporten.com
  • Kommentar: 209s.
  • Författare/red: Svenska kommunförbundet. red: Anna Lytsy
  • Titel: Vetvärt. Fyrtiofyra tyckare och tänkare om vad som - egentligen - är framtidens kunskaper och kompetenser, och skolans roll
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Norstedts tryckeri
  • Kommentar: 309s.

Styrdokument samt kommentarmaterial från Skolverket Litteratur vald med avseende på ämnesinnehåll/område. Förslag till referenslitteratur presenteras tillsammans med arbetsuppgifterna.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15