Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna III, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna III, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp
Education MA, educational science
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE031A
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2012-04-03
- Senast ändrad: 2014-09-25
- Giltig fr.o.m: 2015-01-01
Syfte
Kursen syftar till att den studerande skall visa fördjupad kunskap och förmåga i:
- olika former av bedömningar av elevers kunskaper och prestationer
- utvärdering och utvecklingsarbete
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande:
- visa fördjupad kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling.
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
– visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
- ha mycket god insikt i och förmåga att leda i sin ämnesundervisning och yrkesutövning i övrigt
Innehåll
Modeller för utvärdering och utvecklingsarbete samt djupa kunskaper i former för bedömningar inom den svenska grundskolan, framför allt individuella utvecklingsplaner och skriftliga omdömen, men även grunderna i betygsättning i närmaste överliggande skolstadium. Summativ och formativ utvärdering ingår, likaså kunskaper om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet för egen och verksamhetens kunskapsutveckling.
Behörighet
Termin 1, 2,3, 4 ska vara vara godkända samt kursen Naturvetenskap och teknik för grundlärare 15 hp, innan termin 6 får påbörjas.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas genom att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
Betygskriterier:
A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att uppfylla lärandemålen för kursen
F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare: Black, Paul & Wiliam, Dylan
- Artikeltitel: the Black Box: Raising Standards Through Classroom Assessment
- Tidskrift: Phi Delta Kappan 80, no. 2 139-144, 146-148
- År/Volym/nr/sidor: October 1998
- Författare/red: Carlgren, Ingrid, Forsberg, Eva, Lindberg, Viveca
- Titel: Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2009
- Förlag: Stockholms universitets förlag
- Författare/red: Giudici, C & Rinaldi, C
- Titel: Att göra lärandet synligt: barns lärande - individuellt och i grupp
- Upplaga: 2013
- Förlag: Stockholms universitets förlag, Stockholm
- Författare/red: Hult, Agneta & Olofsson, Anders
- Titel: Utvärdering och bedömning i skolan
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2011
- Förlag: Natur och Kultur
- Författare/red: Höstfält, Gabriella
- Titel: Guldsitsen – en inledning till skolutveckling. En analys av förklaringsmodeller i värderingsgrundat utvecklingsarbete.
- Upplaga: 2007
- Förlag: Individ omvärld och lärande/forskning nr 38. Lärarhögskola i Stockholm
- Författare/red: Karlsson-Vestman, Ove & Andersson, Inger M
- Titel: Pedagogisk utvärdering som styrning - En historia från präster till PISA, Forskning i fokus nr 35
- Upplaga: 2007
- Förlag: Myndigheten för skolutveckling
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1847
- Författare/red: Körling, Ann-Marie
- Titel: Vägen till skriftliga omdömen
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2009
- Förlag: Bonniers
- Kommentar: 150 s.
- Författare/red: Lindström, Lars, Lindberg Viveca, Pettersson, Astrid
- Titel: Pedagogisk bedömning - om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Upplaga: 2013
- Förlag: Liber, Stockholm
- Författare/red: Lundahl, Christian
- Titel: Bedömning för lärande
- Upplaga: senaste upplaga
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Nilsson, Agneta
- Titel: Vi lämnar till skolan det käraste vi har… Om samarbete med föräldrar – en relation som utmanar.
- Upplaga: 2008
- Förlag: Liber, Stockholm
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2070
- Författare/red: Nordgren, Kenneth, Odenstad, Christina & Samuelsson, Johan (red)
- Titel: Betyg i teori och praktik
- Upplaga: 2012
- Förlag: Gleerups
- Kommentar: 190 s.
- Författare/red: Rönnerman, Karin, (red)
- Titel: Aktionsforskning i praktiken, erfarenheter och reflektioner - förskola och skola på vetenskaplig grund
- Upplaga: 2012
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
- Upplaga: 2013
- Förlag: Fritze, Stockholm
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3133
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Arbete med åtgärdsprogramför elever i behov av särskilt stöd
- Upplaga: 2013
- Förlag: Fritze, Stockholm
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3002
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp och möjligheter
- Upplaga: 2011
- Förlag: Fritze, Stockholm
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2011
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 281 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Skollag
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2010
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Kommentar: SFS nr: 2010:800
Artiklar, avhandlingar och skönlitteratur tillkommer. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468
Kolla om litteraturen finns på biblioteket