Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna III, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna III, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp
Education MA, Educational Science for Primary School Teacher Education Programme 1-3, Preschool, 15 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE031A
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2012-04-03
- Senast ändrad: 2018-11-14
- Giltig fr.o.m: 2019-01-21
Syfte
Kursen syftar till att fördjupa den studerandes kunskap och förmåga att göra bedömningar och sätta betyg, liksom förmågan att göra utvärderingar och utvecklingsarbeten.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande:
- visa fördjupad kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter
- visa förmåga till att utveckla yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet
Innehåll
Modeller för utvärdering och utvecklingsarbete samt djupa kunskaper i former för bedömningar inom den svenska grundskolan, framför allt individuella utvecklingsplaner och skriftliga omdömen, men även grunderna i betygsättning i närmaste överliggande skolstadium. Summativ och formativ utvärdering ingår, likaså kunskaper om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet för egen och verksamhetens kunskapsutveckling.
Behörighet
Godkända studier om 120 hp från termin 1,2, 3 och 4 inklusive godkänt på tidigare vfukurser.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas genom att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassas examination för studenten.
Betygskriterier:
A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att uppfylla lärandemålen för kursen
F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Skolan och hemmet- exempel och forskning om lärares samarbete med elevernas vårdnadshavare
- Upplaga: 2015
- Förlag: Fritze, Stockholm
- Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3378
- Författare: Black, Paul & Wiliam, Dylan
- Artikeltitel: the Black Box: Raising Standards Through Classroom Assessment
- Tidskrift: Phi Delta Kappan 80, no. 2 139-144, 146-148
- År/Volym/nr/sidor: October 1998
- Författare/red: Boo, S., Forslund Frykedal, K. & Thorsten, A
- Titel: Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet
- Upplaga: 2017
- Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
- Författare/red: Carlgren, Ingrid, Forsberg, Eva, Lindberg, Viveca
- Titel: Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2009
- Förlag: Stockholms universitets förlag
- Författare/red: Harrison, Christine, Howard, Sally
- Titel: Bedömning för lärande i årskurs F-5: inne i "the primary black box"
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2013
- Författare/red: Hult, Agneta & Olofsson, Anders
- Titel: Utvärdering och bedömning i skolan
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2017
- Förlag: Natur och Kultur
- Författare/red: Håkansson, J. & Sundberg, D.
- Titel: Utmärkt skolutveckling, Forskning om skolförbättring och måluppfyllelse
- Upplaga: 2016
- Förlag: Natur och Kultur
- Författare/red: Karlsson, Ove
- Titel: Utvärderandets konst - att granska FoU-miljöer inom välfärd
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Valda delar
- Författare/red: Lindström, Lars, Lindberg Viveca, Pettersson, Astrid
- Titel: Pedagogisk bedömning - om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Upplaga: 2013
- Förlag: Liber, Stockholm
- Författare/red: Lundahl, Christian
- Titel: Bedömning för lärande
- Upplaga: senaste upplaga
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Nordgren, Kenneth, Odenstad, Christina & Samuelsson, Johan (red)
- Titel: Betyg i teori och praktik
- Upplaga: 2012
- Förlag: Gleerups
- Kommentar: 190 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2011
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 281 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Skollag
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2010
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Kommentar: SFS nr: 2010:800
Referenslitteratur
- Författare/red: Munthe, E, Helgevold, N & Bjuland, R
- Titel: Lesson study, Kollegial professionsutveckling
- Upplaga: 2016
- Förlag: Natur och Kultur
- Författare/red: Nilsson, Agneta
- Titel: Vi lämnar till skolan det käraste vi har????Om samarbete med föräldrar ????en relation som utmanar.
- Upplaga: 2008
- Förlag: Liber, Stockholm
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2070
- Författare/red: Rönnerman, Karin, (red)
- Titel: Aktionsforskning i praktiken, erfarenheter och reflektioner - förskola och skola på vetenskaplig grund
- Upplaga: 2012
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna råd för arbete men extra anpassning, särskilt stöd och åtgärdsprogram
- Upplaga: 2014
- Förlag: Fritze, Stockholm
- Webbadress: Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3002
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
- Upplaga: 2013
- Förlag: Fritze, Stockholm
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3133
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp och möjligheter
- Upplaga: 2011
- Förlag: Fritze, Stockholm
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?
Artiklar, avhandlingar och skönlitteratur tillkommer. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468
Kolla om litteraturen finns på biblioteket