Pedagogik GR (A), Kunskapssyn, bedömning och betyg, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Kunskapssyn, bedömning och betyg, 7,5 hp
Education A, Knowledge, Assessment and Grading
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE032G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2007-10-03
- Senast ändrad: 2023-05-29
- Giltig fr.o.m: 2023-04-17
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom ämnet Pedagogik skall utveckla
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande:
- kunna redogöra för den kunskapssyn som skolans styrdokument ger uttryck för samt visa förståelse för hur olika syn på kunskap påverkar såväl examination som bedömning
- visa kunskap om olika former av examination och dess konsekvenser för lärande bedömning
- ha utvecklat förmåga och färdighet att systematisk och strukturerat reflektera kring bedömning som ett instrument för att utveckla pedagogisk verksamhet
- ha utvecklat förmåga och färdighet att utforma relevanta instrument för bedömning av elevers kunskaper, förmågor och färdigheter
-vid bedömning och betygssättning analysera, värdera och tillämpa föreskrifter om bedömningens inriktning i styrdokumenten
-kunna kritisk reflektera kring uttryckta värderingar i praxis
Innehåll
Kursen behandlar begrepp såsom bedömningsprocesser, kunskapssyn, kvalitétsarbete, dokumentation, examination, etiska frågor, styrdokumenten och betyg.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Examination
1000: Pedagogik GR (A) Kunskapssyn, bedömning och betyg, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar.
Studenten examineras skriftligt, muntligt och under praktiska moment. Examinationen sker löpande under kursen samt i slutet av kursen.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Övergångsregel
Denna kursplan är nedlagd. Kursens avvecklingsperiod är 2023-04-17 -- 2024-04-17. Vid frågor, kontakta UTVexp@miun.se.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Korp, Helena
- Titel: Kunskapsbedömning : hur, vad och varför. Forskning i fokus nr 13
- Upplaga: 2003
- Förlag: Fritzez
- Kommentar: 175 s.
- Författare/red: Linström, Lars,& Lindberg, Viveka
- Titel: Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Upplaga: 2005
- Förlag: HLS Förlag
- Kommentar: 253 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Likvärdig bedömning och betygsättning : allmänna råd och kommentarer
- Upplaga: 2004
- Förlag: Fritzes
- Kommentar: 71 s.
- Författare/red: Tiller,Tom
- Titel: Aktionslärande : forskande partnerskap i skolan
- Upplaga: 1999
- Förlag: Runa förlag
- Kommentar: 215 s.