Pedagogik GR (A), Kunskapssyn, bedömning och betyg, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Kunskapssyn, bedömning och betyg, 7,5 hp
Education A, Knowledge, Assessment and Grading

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE032G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-10-03
  • Senast ändrad: 2023-05-29
  • Giltig fr.o.m: 2023-04-17

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom ämnet Pedagogik skall utveckla
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall den studerande:
- kunna redogöra för den kunskapssyn som skolans styrdokument ger uttryck för samt visa förståelse för hur olika syn på kunskap påverkar såväl examination som bedömning
- visa kunskap om olika former av examination och dess konsekvenser för lärande bedömning
- ha utvecklat förmåga och färdighet att systematisk och strukturerat reflektera kring bedömning som ett instrument för att utveckla pedagogisk verksamhet
- ha utvecklat förmåga och färdighet att utforma relevanta instrument för bedömning av elevers kunskaper, förmågor och färdigheter
-vid bedömning och betygssättning analysera, värdera och tillämpa föreskrifter om bedömningens inriktning i styrdokumenten
-kunna kritisk reflektera kring uttryckta värderingar i praxis

Innehåll

Kursen behandlar begrepp såsom bedömningsprocesser, kunskapssyn, kvalitétsarbete, dokumentation, examination, etiska frågor, styrdokumenten och betyg.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Examination

1000: Pedagogik GR (A) Kunskapssyn, bedömning och betyg, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar.
Studenten examineras skriftligt, muntligt och under praktiska moment. Examinationen sker löpande under kursen samt i slutet av kursen.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Övergångsregel

Denna kursplan är nedlagd. Kursens avvecklingsperiod är 2023-04-17 -- 2024-04-17. Vid frågor, kontakta UTVexp@miun.se.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Korp, Helena
  • Titel: Kunskapsbedömning : hur, vad och varför. Forskning i fokus nr 13
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Fritzez
  • Kommentar: 175 s.
  • Författare/red: Linström, Lars,& Lindberg, Viveka
  • Titel: Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: HLS Förlag
  • Kommentar: 253 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Likvärdig bedömning och betygsättning : allmänna råd och kommentarer
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 71 s.
  • Författare/red: Tiller,Tom
  • Titel: Aktionslärande : forskande partnerskap i skolan
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Runa förlag
  • Kommentar: 215 s.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15