Pedagogik GR (A), Kunskapssyn, bedömning och betyg, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Kunskapssyn, bedömning och betyg, 7,5 hp
Education A, Knowledge, Assessment and Grading
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE032G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2007-10-03
- Giltig fr.o.m: 2007-09-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom ämnet Pedagogik skall utveckla
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande:
- kunna redogöra för den kunskapssyn som skolans styrdokument ger uttryck för samt visa förståelse för hur olika syn på kunskap påverkar såväl examination som bedömning
- visa kunskap om olika former av examination och dess konsekvenser för lärande bedömning
- ha utvecklat förmåga och färdighet att systematisk och strukturerat reflektera kring bedömning som ett instrument för att utveckla pedagogisk verksamhet
- ha utvecklat förmåga och färdighet att utforma relevanta instrument för bedömning av elevers kunskaper, förmågor och färdigheter
-vid bedömning och betygssättning analysera, värdera och tillämpa föreskrifter om bedömningens inriktning i styrdokumenten
-kunna kritisk reflektera kring uttryckta värderingar i praxis
Innehåll
Kursen behandlar begrepp såsom bedömningsprocesser, kunskapssyn, kvalitétsarbete, dokumentation, examination, etiska frågor, styrdokumenten och betyg.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Examination
Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar.
Studenten examineras skriftligt, muntligt och under praktiska moment. Examinationen sker löpande under kursen samt i slutet av kursen. Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen.
Se Mittuniversitetets Förvaltningshandbok - Kapitel 13 .
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Korp, Helena
- Titel: Kunskapsbedömning : hur, vad och varför. Forskning i fokus nr 13
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Fritzez
- Kommentar: 175 s.
- Författare/red: Linström, Lars,& Lindberg, Viveka
- Titel: Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Ort: Stokholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: HLS Förlag
- Kommentar: 253 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Likvärdig bedömning och betygsättning : allmänna råd och kommentarer
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2004
- Förlag: Fritzes
- Kommentar: 71 s.
- Författare/red: Tiller,Tom
- Titel: Aktionslärande : forskande partnerskap i skolan
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999
- Förlag: Runa förlag
- Kommentar: 215 s.