Pedagogik GR (B), Verksamhetsförlagd utbildning III för förskollärare, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Verksamhetsförlagd utbildning III för förskollärare, 7,5 hp
Education (B), Teaching Practice Placement III, Pre-school Teacher, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE033G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2014-10-14
- Senast ändrad: 2015-03-20
- Giltig fr.o.m: 2015-08-01
Syfte
Kursen syfte är att studenten ska visa fördjupade insikter om barns utveckling, lärande och specialpedagogik samt utökade färdigheter och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Visa förmåga att ta tillvara barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera barns lärande och utveckling.
- Visa förmåga att självständig och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningen och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje barns lärande och utveckling.
- Visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov
- Visa förmåga att observera, dokumentera, analysera barns allsidiga lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med vårdnadshavare.
- Visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta, vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen samt en hållbar utveckling
- Visa självkännedom och empatisk förmåga
- Visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot barn och dess vårdnadshavare.
Innehåll
I kursen behandlas och prövas utvecklade färdigheter kopplade till verksamhetsnära praktik. Det ges möjligheter att tillämpa naturvetenskap, miljö och teknik och digitala media i naturliga sammanhang och under lekfulla former.
I kursen beaktas och tillämpas estetiska lärprocesser och modern teknik framförallt inom området musik. Kursen syftar även till att studenten i relation till kopplat ämne/verksamhet vidareutvecklar didaktisk kompetens och kunskap genom att visa hur olika faktorer kan bidra genom att forma verksamheten och lärandets villkor.
Detta sker genom att studenten:
- visar förmåga att göra medvetna didaktiska val inom musik och rytm
- visar förmåga att problematisera ämnesdidaktiska frågor
- visar kunskaper om planering, dokumentation, bedömning och utvärdering
- har uppmärksammat och bearbetat det aktuella verksamhetsområdets/ämnesområdets särskilda didaktiska förutsättningar
- visar ämnes/yrkesdidaktiska kunskaper genom att självständigt och kritiskt reflektera över didaktisk teori och metod under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen
Behörighet
Godkända studier om 30 hp från termin 1, godkända studier om minst 30 hp från termin 2 och 3 tillsammans inklusive godkänt betyg på föregående VFU-kurser.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Examination
Studenten examineras skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning under vfu i en autentisk yrkessituation. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en vfu-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare vfu-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.
Betygskriterier:
För att erhålla betyget VG (väl godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl
uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är
uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
Ersätter PE102G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Gannerud Eva, Rönnerman Karin
- Titel: Att fånga lärares arbete - En bild av vardagsarbete i förskola och skola
- Upplaga: 2011
- Förlag: Liber, Stockholm
- Kommentar: Kap: 6 sid 61-72.
- Författare/red: Mårdsjö, Ann-Charlotte
- Titel: Lära andra lära: medveten strategi för lärande i förskolan.
- Upplaga: 2010
- Förlag: Liber, Stockholm
- Kommentar: Kapitel 5.