Pedagogik GR (B), Beteendevetenskapliga grunder 31-60, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Beteendevetenskapliga grunder 31-60, 30 hp
Education B, Behaviour science
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE034G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2007-04-05
- Giltig fr.o.m: 2007-09-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förståelse om den vetenskapliga grunden för huvudområdet pedagogik och om några för pedagogik tillämpliga metoder
- redovisa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant information för att formulera svar på väldefinierade frågeställningar inom huvudområdet pedagogik avseende specialpedagogik och utbildningsplanering
- redovisa förmåga att redogöra för och diskutera sitt kunnande med olika grupper, exempelvis inom skola, arbetsliv eller gentemot ett akademiskt sammanhang
- redovisa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta med vissa uppgifter inom det område som huvudområdet pedagogik omfattar, såsom specialpedagogik och utbildningsplanering
- redovisa kunskap om och ha förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar inom huvudområdet pedagogik samt för att hantera etiska frågeställningar i självständigt arbete med exempelvis specialpedagogik och utbildningsplanering
Innehåll
Kursen består av fyra delmoment med följande innehåll och omfattning:
Delmoment 1: Specialpedagogik med inriktning mot avvikande beteende, 7,5 hp
- I detta moment ingår olika teoretiska perspektiv på specialpedagogik och olika sätt att förstå och arbeta med avvikande beteende.
Delmoment 2: Utbildningsplanering, 7, 5 hp
- I detta moment ingår att utifrån pedagogisk teori genomföra behovs- och målanalyser som grund för styrning och utvärdering av utbildning och undervisning.
Delmoment 3: Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp
- I momentet ingår förändring och utveckling av den moderna vetenskapen pedagogik. De olika principiella stegen i en forskningsprocess ingår liksom olika sätt att söka, samla och kritiskt tolka relevant information i pedagogisk forskning.
Delmoment 4: Självständigt arbete, 7,5 hp
I momentet ingår att genomföra ett självständigt arbete i vilket ingår att identifiera, formulera och lösa ett vetenskapligt problem inom huvudområdet pedagogik.
Behörighet
Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier krävs följande särskilda behörighet:
Avklarade studier omfattande minst 22,5 högskolepoäng i Pedagogik GR(A) Beteendevetenskapliga grunder 30 högskolepoäng
eller
avklarade studier omfattande minst 15 poäng i Pedagogik A, 20 poäng
Kursbeskrivning
Kursen ingår som en obligatorisk del inom det Beteendevetenskapliga programmet.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisning kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Uppsatsarbetet redovisas vid ett seminarium genom oppositionsförfarande.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare två provtillfällen inom
loppet av samma år.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett tentamenstillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen.
Se Mittuniversitetets Förvaltningshandbok - Kapitel 13 .
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Barlow, David, H., & Durand, V. Mark
- Titel: Abnormal Psychology
- Ort: Belmont, CA
- Upplaga: 2004
- Förlag: Wadsworth/Thomson Learning, 2 nd ed.
- Kommentar: 562 s.
- Författare/red: Madsen, Bent
- Titel: Socialpedagogik
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 244 s.
Moment 2
- Författare/red: Andersson, Curt
- Titel: Kunskapssyn och lärande - i samhälle och arbetsliv
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 182 s.
- Författare/red: Dahlin, Åke
- Titel: Den lärande organisationen: Kompetensutveckling i arbetslivet
- Ort: Lund
- Upplaga: 1997
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 346 s.
- Författare/red: Helms Jörgensen, Christian
- Titel: Utbildningsplanering- samspel mellan utbildning och arbete
- Ort: Lund
- Upplaga: 2006
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 341 s.
- Författare/red: Hård af Segerstad, Helene, Klasson, Alger, & Tebelius Ulla
- Titel: Vuxenpedagogik - att icensätta vuxnas lärande
- Ort: Lund
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 151 s.
- Författare/red: Lookwood, Fred
- Titel: The design and production of self-instructional materials
- Ort: London
- Upplaga: 1998
- Förlag: Kogan Page
- Kommentar: 154 s.
- Författare/red: Lundmark, Annika
- Titel: Utbildning i arbetslivet: Utgångspunkter och principer för planering och genomförande av personalutbildning
- Ort: Lund
- Upplaga: 1998
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 176 s.
Moment 3
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Ort: Lund
- Upplaga: 1998
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 200 s.
- Författare/red: Bell, Judith
- Titel: Introduktion till forskningsmetodik
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 174 s.
- Författare/red: Bjerstedt, Åke
- Titel: Rapportens yttre dräkt
- Ort: Lund
- Upplaga: 1997
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 77 s.
- Författare/red: Byström, Jan
- Titel: Grundkurs i statistik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Natur och Kultur
- Kommentar: 300 s.
- Författare/red: Repstad, Pål
- Titel: Närhet och distans: Kvalitativa metoder i samhällsvetenskap
- Ort: Lund
- Upplaga: 1999
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 131 s.
- Författare/red: Wallén, Göran
- Titel: Vetenskapsteori och forskningsmetodik
- Ort: Lund
- Upplaga: 1996
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 100 s.
Förutom den angivna delkursspecifika litteraturen tillkommer ca 300 sidor valbar litteratur som väljs i samråd med undervisande lärare.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket