Pedagogik GR (B), Allmänt utbildningsområde 31-60, antagen vt 2007 eller senare, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Allmänt utbildningsområde 31-60, antagen vt 2007 eller senare, 30 hp
Education B, General Educational Studies
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE036G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2007-05-25
- Giltig fr.o.m: 2007-09-01
Syfte
Kursen syftar till att den studerande inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande:
- kunna visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik
- kunna uttrycka kunskap och förmåga till kritisk diskussion om den samhälliga kontextens betydelse för formeringen av barns och ungdomars identitet
- kunna redogöra för och diskutera olika innebörder av begreppen klass, genus, etnicitet och kultur och kunna diskutera begreppens tillämpbarhet i olika teoretiska sammanhang.
- kunna redogöra för och diskutera klass, genus, etnicitet och kultur med avseende på deras betydelse som sociala bakgrundsfaktorer i pedagogisk verksamhet
- tillämpa sin kunskap i en pedagogisk praktik i skolan utifrån den sociala och kulturella bakgrundens betydelse
- visa färdigheter i att planera, leda, utvärdera, och reflektera över och dokumentera sin praktik
- redogöra för och diskutera hur frågor om klass, genus, etnicitet och kultur uttrycks i värdegrundsformuleringar i skolans styrdokument samt hur dessa värdegrundsformuleringar kommer till uttryck i pedagogisk praktik
- kunna redogöra för och kritiskt problematisera begreppet hållbar utveckling med dess ekologiska, ekonomiska, och sociala dimensioner
- kunna redogöra för och värdera konsekvenser av naturresursanvändning med avseende på miljö och global rättvisa
- visa sin kännedom om hur frågor om hållbar utveckling uttrycks i internationella och nationella överenskommelser och i skolans styrdokument
- visa god förmåga till didaktiska överväganden med relevans för lärande för hållbar utveckling
- visa förståelse för hur estetiska kommunikationsformer kan användas som uttryck i pedagogisk verksamhet
- visa förmåga att reflektera över och analysera sitt eget lärande i relation till estetiska läroprocesser
Innehåll
I kursen behandlas relationerna mellan samhället och dess pedagogiska verksamheter, för att därigenom bidra till en förståelse för och ett kritiskt förhållningssätt till och hur dessa relationer skapa betingelser för socialisation. Kursen fokuserar även färdigheter i att planera och organisera pedagogisk verksamhet i förskola, förskoleklass, grund- och gymnasieskola samt fritidshem. Kursen lyfter fram barns och ungdomars skilda bakgrunder, erfarenheter och synsätt. Den innehåller även tvärvetenskapligt perspektiv på lärande för hållbar utveckling. Kursen belyser också kommunikationsformer och IKT i olika pedagogiska verksamheter.
1: Social och kulturell bakgrund I 7,5 hp
2: Social och kulturell bakgrund II, 7,5 hp (varav 4,5 hp vfu)
3: Lärande för hållbar utveckling, 7,5 hp
4: Kommunikationsformer i pedagogiska verksamheter, 7,5 hp
Behörighet
Förutom grundläggande behörighet krävs för de studerande som antagits till någon av lärarutbildningens inriktningar:
Avklarade studier omfattande minst 30 högskolepoäng av Pedagogik GR(A) Allmänt utbildningsområde 1-30 högskolepoäng samt inriktning omfattande minst 50 högskolepoäng
eller
Avklarade studier omfattande minst 20 poäng av Pedagogik A, Allmänt utbildningsområde 1-20 poäng samt inriktning omfattande minst 30 poäng.
För studerande som antagits med fullgjorda ämnesstudier omfattande minst 180 högskolepoäng eller 120 poäng krävs förutom grundläggande behörighet:
minst 22,5 högskolepoäng av Pedagogik GR(A) Allmänt utbildningsområde 1-30 högskolepoäng
För studerande antagna till påbyggnadsutbildningen Allmänt utbildningsområde 90 högskolepoäng:
Avklarade studier omfattande minst 22,5 högskolepoäng av Pedagogik GR(A) Allmänt utbildningsområde 1-30 högskolepoäng
Avklarade studier omfattande minst 15 poäng av Pedagogik A, Allmänt utbildningsområde 1-20 poäng.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer. 4,5 hp utgörs av verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare två provtillfällen ges inom loppet av samma år.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Övergångsregel
För lärarstuderande antagna till ULÄRY (före 1 juli 2007) finns möjlighet till konvertering av den sjugradiga betygsskalan till tregradig betygsskala.
Begränsning av examination
För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.
Antalet examinationstillfällen på de teoretiska momenten är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen.
Se Mittuniversitetets Förvaltningshandbok - Kapitel 13 .
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Ambjörnsson, Fanny
- Titel: I en klass för sig: Genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2004
- Förlag: Ordfront
- Kommentar: 361 s
- Författare/red: Bunar, Nihad
- Titel: Skolan mitt i förorten: Fyra studier om skola, segregation, integration och multikulturalism
- Ort: Eslöv
- Upplaga: 2001
- Förlag: Brutus Östlings bokförlag Symposion
- Kommentar: 342 s.
- Författare/red: Josefsson, Anneli & Unemo, Lena
- Titel: Utbildningens fördelning – en fråga om klass? : bilaga 10 till långtidsutredningen 2003. SOU: 2003:96
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Fritzes
- Webbadress: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1557
- Kommentar: 150 s.
- Författare/red: Ågren, Marja
- Titel: "Är du finsk, eller-?" : en etnologisk studie om att växa upp och leva med finsk bakgrund i Sverige.
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 2006
- Förlag: Arkipelag
- Kommentar: 297 s.
Moment 2
- Författare/red: Assarson, Inger
- Titel: Talet om en skola för alla : pedagogers meningskonstruktion i ett politiskt uppdrag.
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2007
- Förlag: Lärarutbildningen, Malmö högskola
- Kommentar: 273 s.
- Författare/red: Eklund, Monica
- Titel: Interkulturellt lärande: Intentioner och realiteter i svensk grundskola sedan 1960-talets början.
- Ort: Luleå
- Upplaga: 2003
- Förlag: Luleå University of Technology
- Kommentar: 398 s. Kan endast köpas via Bokhörnan
Moment 3
- Författare/red: Bernes, Claes
- Titel: Läker tiden alla sår? Om spåren efter människans miljöpåverkan.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Naturvårdsverkets förlag.
- Kommentar: 180 s
- Författare/red: Björneloo, Inger
- Titel: Innebörder av hållbar utveckling: en studie av lärares utsagor om undervisning.
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 2007
- Förlag: Acta Universitatis Gothoburgensis
- Kommentar: 186 s.
- Författare/red: Corell, Elisabeth & Söderberg, Henriette
- Titel: Från miljöpolitik till hållbar utveckling – en introduktion.
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2005
- Förlag: Liber.
- Kommentar: 190 s.
- Författare/red: Myndigheten för skolutveckling
- Titel: Utmärkelsen förskola för hållbar utveckling: en livsviktig inbjudan till din förskola
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Liber distribution
- Kommentar: 19 s.
- Författare/red: Myndigheten för skolutveckling
- Titel: Utmärkelsen skola för hållbar utveckling: en livsviktig inbjudan till din skola
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Liber distribution
- Kommentar: 19 s.
- Författare/red: Myndigheten för skolutveckling
- Titel: Utmärkelsen skola, vuxenutbildning för hållbar utveckling : en livsviktig inbjudan
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Kommentar: 19 s.
- Författare/red: Pihl, Håkan
- Titel: Miljöekonomi för en hållbar utveckling.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: SNS förlag
- Kommentar: 205 s.
- Författare/red: Saltzman, Katarina & Svensson, Birgitta (Red.)
- Titel: Moderna landskap: Identifikation och tradition i vardagen
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1997
- Förlag: Natur och kultur
- Kommentar: 244 s.
- Författare/red: Sandell, Klas; Öhman, Johan & Östman, Leif
- Titel: Miljödidaktik. Naturen, skolan och demokratin.
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 214 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för det frivilliga skolväsendet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Fritzes
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publik...
- Kommentar: 17 s. Ändring införd t.o.m. SKOLFS 2006:24
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publik...
- Kommentar: 17 s. Ändring införd t.o.m. SKOLFS 2006:23
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Fitzes
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publik...
- Kommentar: 12 s. Ändring införd t o m SKOLFS 2006:22
- Författare/red: Öhman, Johan & Östman, Leif (red)
- Titel: Hållbar utveckling i praktiken. Så gjorde vi på vår skola.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2004
- Förlag: Myndigheten för skolutveckling
Moment 4
- Författare/red: Björkvold, Jon Roar
- Titel: Den musiska människan: Barnet, sången och lekfullheten genom livets faser
- Ort: Hässelby
- Upplaga: 2005
- Förlag: Runa
- Kommentar: 269 s.
- Författare/red: Eva Alerby & Jórunn Elídóttir
- Titel: Lärandets konst - betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
- Ort: Lund
- Upplaga: 2006
- Förlag: Studentlitt
- Kommentar: 222 s.
- Författare/red: Hägglund, Kent & Fredin, Kirsten
- Titel: Dramabok
- Ort: Stockholm,
- Upplaga: 2001,
- Förlag: Liber
- Kommentar: 159 s.
- Författare/red: Sten-Gösta Karlsson, Staffan Lövgren
- Titel: Bilder i skolan
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 256 s.
Artiklar omfattande ca 50 sidor tillkommer under delmoment 4.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket