Pedagogik GR (B), Allmänt utbildningsområde 31-60, antagen vt 2007 eller senare, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Allmänt utbildningsområde 31-60, antagen vt 2007 eller senare, 30 hp
Education B, General Educational Studies

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE036G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-05-25
  • Senast ändrad: 2009-09-16
  • Giltig fr.o.m: 2010-01-02

Syfte

Kursen syftar till att den studerande inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall den studerande:
- kunna visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik
- kunna uttrycka kunskap och förmåga till kritisk diskussion om den samhälliga kontextens betydelse för formeringen av barns och ungdomars identitet
- kunna redogöra för och diskutera olika innebörder av begreppen klass, genus, etnicitet och kultur och kunna diskutera begreppens tillämpbarhet i olika teoretiska sammanhang.
- kunna redogöra för och diskutera klass, genus, etnicitet och kultur med avseende på deras betydelse som sociala bakgrundsfaktorer i pedagogisk verksamhet
- inom ramen för den verksamhetsförlagda delen av utbildningen ta aktiv del i pedagogisk praktik i förskolan och skolan utifrån den sociala och kulturella bakgrundens betydelse och där kunna planera, leda, utvärdera, reflektera över och dokumentera denna praktik
- redogöra för och diskutera hur frågor om klass, genus, etnicitet och kultur uttrycks i värdegrundsformuleringar i skolans styrdokument samt hur dessa värdegrundsformuleringar kommer till uttryck i pedagogisk praktik
- kunna redogöra för och kritiskt problematisera begreppet hållbar utveckling med dess ekologiska, ekonomiska, och sociala dimensioner
- kunna redogöra för och värdera konsekvenser av naturresursanvändning med avseende på miljö och global rättvisa
- visa sin kännedom om hur frågor om hållbar utveckling uttrycks i internationella och nationella överenskommelser och i skolans styrdokument
- visa god förmåga till didaktiska överväganden med relevans för lärande för hållbar utveckling
- redogöra för och visa exempel på hur estetiska kommunikationsformer och informations- och kommunikationsteknologi (IKT) kan användas som uttryck i pedagogisk verksamhet
- visa förmåga att reflektera över och analysera sitt eget lärande i relation till informations- och kommunikationsteknologi (IKT) och estetiska läroprocesser

Innehåll

Kursen består av fyra delmoment med följande innehåll och omfattning:

Delmoment 1: Social och kulturell bakgrund, 7,5 hp
I momentet studeras relationerna mellan samhället och dess pedagogiska verksamheter, för att därigenom bidra till en förståelse för och ett kritiskt förhållningssätt till hur dessa relationer skapar betingelser för socialisation.

Delmoment 2: Mångfald, värdegrund och pedagogisk praktik, 7,5 hp
I momentet studeras färdigheter i att planera och organisera pedagogisk verksamhet i förskola, förskoleklass, grund- och gymnasieskola samt fritidshem i relation till barns och ungdomars skilda bakgrunder och erfarenheter.

Delmoment 3: Lärande för hållbar utveckling , 7,5 hp
I momentet studeras tvärvetenskapliga perspektiv på lärande för hållbar utveckling.

Delmoment 4, Kommunikationsformer i pedagogiska verksamheter, 7,5 hp
I momentet studeras och belyses betydelsen av olika kommunikationsformer och IKT i pedagogiska verksamheter.

Behörighet

Förutom grundläggande behörighet krävs för de studerande som antagits till någon av lärarutbildningens inriktningar:
Avklarade studier omfattande minst 30 hp av Pedagogik GR(A) Allmänt utbildningsområde 1-30 hp samt inriktning omfattande minst 45 hp

För studerande antagna till påbyggnadsutbildningen Allmänt utbildningsområde 90 hp:
Avklarade studier omfattande minst 15 hp av Pedagogik GR(A) Allmänt utbildningsområde 1-30 hp
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer. 4,5 hp utgörs av verksamhetsförlagd utbildning.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare två provtillfällen, inom loppet av samma år.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.
Antalet examinationstillfällen på de teoretiska momenten är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen.
Se Mittuniversitetets Förvaltningshandbok - Kapitel 13 .

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Generellt gäller att föregående period av verksamhetsförlagd utbildning skall vara godkänd innan ny verksamhetsförlagd utbildning påbörjas.

För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Chancer, Lynn S
  • Titel: Sociala positioner: En översikt/Lynn S. Chancer & Beverly Xaviera Watkins
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009 - 1. uppl.
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Översättning: Lisa Sjösten; med efterord av Clary Krekula: [fackgranskning: Clary Krekula] 214 s.
  • Författare/red: Gustafson, Katarina
  • Titel: Vi och dom i skola och stadsdel: Barns identitetsarbete och sociala geografier
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Acta Universitatis Upsaliensis
  • Webbadress: http://publications.uu.se/abstract.xsql?dbid=7065
  • Kommentar: 203 s.
  • Författare/red: Säljö, Roger
  • Titel: Lärande och kulturella redskap: Om lärprocessor och det kollektiva minnet
  • Ort: Falun
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Norstedts Akademiska
  • Kommentar: 272 s.
  • Författare/red: Tallberg, Broman, Ingegerd, Rubinstein Reich, Lena & Hägerström, Jeanette
  • Titel: Likvärdighet i en skola för alla: Historisk bakgrund och kritisk granskning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Statens skolverk
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1105
  • Kommentar: 226 s.
Moment 2
  • Författare/red: Assarson, Inger
  • Titel: Talet om en skola för alla: Pedagogers meningskonstruktion i ett politiskt uppdrag.
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Lärarutbildningen, Malmö högskola
  • Webbadress: http://dspace.mah.se:8080/bitstream/2043/3417/4/Avhandling.pdf
  • Kommentar: 273 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för de frivilliga skolformerna Lpf94: Gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se
  • Kommentar: 17 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se
  • Kommentar: 17 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för förskolan Lpfö 98
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se
  • Kommentar: 12 s.
  • Författare/red: Sveriges riksdag
  • Titel: Diskrimineringslag, SFS 2008:567
  • Upplaga: 2008
  • Webbadress: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2008:567
  • Författare/red: Sveriges riksdag
  • Titel: Skollag, SFS 1985:1100
  • Upplaga: 1985
  • Webbadress: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1985:1100
Moment 3
  • Författare/red: Björneloo, Inger
  • Titel: Hållbar utveckling - att undervisa utifrån helheter och sammanhang
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Jagers, Sverker (red)
  • Titel: Hållbar utveckling som politik. Om miljöpolitikens grundproblem
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 272 s.
  • Författare/red: Kilander, Svenbjörn
  • Titel: "En nationalrikedom av hälsoskatter" Om Jämtland och industrisamhället 1882 - 1910
  • Ort: Hedemora
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Gidlunds förlag
  • Kommentar: (s. 9 - 34, 107 - 240).
  • Författare/red: Persson, Christel och Persson, Torsten
  • Titel: Hållbar utveckling - människa, miljö och samhälle
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 216 s.
  • Författare/red: Sandell, Klas, Öhman, Johan & Östman, Leif
  • Titel: Miljödidaktik. Naturen, skolan och demokratin.
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 214 s.
Moment 4
  • Författare/red: Alerby, Eva & Elídóttir, Jórunn (red.)
  • Titel: Lärandets konst - betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 224 s.
  • Författare/red: Dahlin, Bo, Ingelman, Rutger & Dahlin, Christina
  • Titel: Besjälat lärande: Skisser till en fördjupad pedagogik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 285 s.
  • Författare/red: Drotner, Kirsten
  • Titel: Leisure is Hard Work: Digital Practises and Future Competencies
  • Ort: Cambridge MA
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: The MIT Press
  • Webbadress: http://www.mitpressjournals.org/doi/pdf/10.1162/dmal.9780262524834.167
  • Kommentar: s 167 - 184 [www dokument] I Buckingham, David (Ed.) Youth, Identity and Digital Media. The John D. and Catherine T. MacArthur Foundation Series on Digital Media and Learning
  • Författare/red: Hjort, Madeleine, Unander-Scharin, Åsa, Wiklund, Christer & Åkman, Lennart
  • Titel: Kilskrift: Om konstarter och matematik i lärandet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Carlssons
  • Kommentar: 175 s.
  • Författare/red: Jobring, Ove & Carlén, Urban (red.)
  • Titel: Att förstå lärgemenskaper och mötesplatser på nätet
  • Kommentar: Del ii, kapitel 5
  • Författare/red: Murphy, Janet & Lebans, Robert
  • Titel: Unexpected Outcomes: Web 2.0 in the Secondary School Classroom
  • Webbadress: http://ijttl.sicet.org/issue0802/4_2_5_Murphy_Lebans.pdf
  • Kommentar: International Journal of Technology in Teaching an Learning, 4(2) Sid 134 - 147
  • Författare/red: Richardson, Will
  • Titel: Blogs, wikis, podcasts and other powerful web tools for classrooms
  • Ort: California
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Corwin Press
  • Författare/red: Vrasidas, Charalambos & V Glass, Gene (ed.)
  • Titel: Preparing Teachers to Teach with Technology
  • Ort: Greenwich, Conn
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Information Age Publishing
  • Kommentar: Kapitel 6

Tillkommer ca 100 sid. stencilerat material.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15