Pedagogik GR (B), Allmänt utbildningsområde 31-60, antagen vt 2007 eller senare, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Allmänt utbildningsområde 31-60, antagen vt 2007 eller senare, 30 hp
Education B, General Educational Studies

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE036G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-05-25
  • Senast ändrad: 2011-05-18
  • Giltig fr.o.m: 2011-08-15

Syfte

Kursen syftar till att den studerande inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall den studerande:
- kunna visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik
- kunna uttrycka kunskap och förmåga till kritisk diskussion om den samhälliga kontextens betydelse för formeringen av barns och ungdomars identitet
- kunna redogöra för och diskutera olika innebörder av begreppen klass, genus, etnicitet och kultur och kunna diskutera begreppens tillämpbarhet i olika teoretiska sammanhang.
- kunna redogöra för och diskutera klass, genus, etnicitet och kultur med avseende på deras betydelse som sociala bakgrundsfaktorer i pedagogisk verksamhet
- inom ramen för den verksamhetsförlagda delen av utbildningen ta aktiv del i pedagogisk praktik i förskolan och skolan utifrån den sociala och kulturella bakgrundens betydelse och där kunna planera, leda, utvärdera, reflektera över och dokumentera denna praktik
- redogöra för och diskutera hur frågor om klass, genus, etnicitet och kultur uttrycks i värdegrundsformuleringar i skolans styrdokument samt hur dessa värdegrundsformuleringar kommer till uttryck i pedagogisk praktik
- kunna redogöra för och kritiskt problematisera begreppet hållbar utveckling med dess ekologiska, ekonomiska, och sociala dimensioner
- kunna redogöra för och värdera konsekvenser av naturresursanvändning med avseende på miljö och global rättvisa
- visa sin kännedom om hur frågor om hållbar utveckling uttrycks i internationella och nationella överenskommelser och i skolans styrdokument
- visa god förmåga till didaktiska överväganden med relevans för lärande för hållbar utveckling
- redogöra för och visa exempel på hur estetiska kommunikationsformer och informations- och kommunikationsteknologi (IKT) kan användas som uttryck i pedagogisk verksamhet
- visa förmåga att reflektera över och analysera sitt eget lärande i relation till informations- och kommunikationsteknologi (IKT) och estetiska läroprocesser

Innehåll

Kursen består av fyra delmoment med följande innehåll och omfattning:

Delmoment 1: Social och kulturell bakgrund, 7,5 hp
I momentet studeras relationerna mellan samhället och dess pedagogiska verksamheter, för att därigenom bidra till en förståelse för och ett kritiskt förhållningssätt till hur dessa relationer skapar betingelser för socialisation.

Delmoment 2: Mångfald, värdegrund och pedagogisk praktik, 7,5 hp, varav 4,5 hp vfu
I momentet studeras färdigheter i att planera och organisera pedagogisk verksamhet i förskola, förskoleklass, grund- och gymnasieskola samt fritidshem i relation till barns och ungdomars skilda bakgrunder och erfarenheter.

Delmoment 3: Lärande för hållbar utveckling , 7,5 hp
I momentet studeras tvärvetenskapliga perspektiv på lärande för hållbar utveckling.

Delmoment 4, Kommunikationsformer i pedagogiska verksamheter, 7,5 hp
I momentet studeras och belyses betydelsen av olika kommunikationsformer och IKT i pedagogiska verksamheter.

Behörighet

Förutom grundläggande behörighet krävs: Avklarade studier omfattande minst 15 hp av Pedagogik GR(A) Allmänt utbildningsområde 1-30 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer. 4,5 hp utgörs av verksamhetsförlagd utbildning.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle, inom loppet av samma år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Generellt gäller att föregående period av verksamhetsförlagd utbildning skall vara godkänd innan ny verksamhetsförlagd utbildning påbörjas.

För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Chancer, Lynn S
  • Titel: Sociala positioner: En översikt/Lynn S. Chancer & Beverly Xaviera Watkins
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009 - 1. uppl.
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Översättning: Lisa Sjösten; med efterord av Clary Krekula: [fackgranskning: Clary Krekula] 214 s.
  • Författare/red: Gustafson, Katarina
  • Titel: Vi och dom i skola och stadsdel: Barns identitetsarbete och sociala geografier
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Acta Universitatis Upsaliensis
  • Webbadress: http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:168601
  • Kommentar: 203 s.
  • Författare/red: Säljö, Roger
  • Titel: Lärande och kulturella redskap: Om lärprocessor och det kollektiva minnet
  • Ort: Falun
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Norstedts Akademiska
  • Kommentar: 272 s.
  • Författare/red: Tallberg, Broman, Ingegerd, Rubinstein Reich, Lena & Hägerström, Jeanette
  • Titel: Likvärdighet i en skola för alla: Historisk bakgrund och kritisk granskning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Statens skolverk
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1105
  • Kommentar: 226 s.
Moment 2
  • Författare/red: Assarson, Inger
  • Titel: Talet om en skola för alla: Pedagogers meningskonstruktion i ett politiskt uppdrag.
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Lärarutbildningen, Malmö högskola
  • Webbadress: http://dspace.mah.se:8080/bitstream/2043/3417/4/Avhandling.pdf
  • Kommentar: 273 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för de frivilliga skolformerna Lpf94: Gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se
  • Kommentar: 17 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för förskolan, LPfö98
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: Reviderad 2010
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
  • Kommentar: Ändring införd t.o.m. SKOLFS 2010:35 16 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894
  • Kommentar: Kan laddas ner som pdf 281 s.
  • Författare/red: Sveriges riksdag
  • Titel: Diskrimineringslag, SFS 2008:567
  • Upplaga: 2008
  • Webbadress: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2008:567
  • Författare/red: Sveriges riksdag
  • Titel: Skollag, SFS 1985:1100
  • Upplaga: 1985
  • Webbadress: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1985:1100
Moment 3
  • Författare/red: Björneloo, Inger
  • Titel: Hållbar utveckling - att undervisa utifrån helheter och sammanhang
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 143 s.
  • Författare/red: Jagers, Sverker (red)
  • Titel: Hållbar utveckling som politik. Om miljöpolitikens grundproblem
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 272 s.
  • Författare/red: Kilander, Svenbjörn
  • Titel: "En nationalrikedom av hälsoskatter" Om Jämtland och industrisamhället 1882 - 1910
  • Ort: Hedemora
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Gidlunds förlag
  • Kommentar: 320 s.
  • Författare/red: Persson, Christel och Persson, Torsten
  • Titel: Hållbar utveckling - människa, miljö och samhälle
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 216 s.
  • Författare/red: Sandell, Klas, Öhman, Johan & Östman, Leif
  • Titel: Miljödidaktik. Naturen, skolan och demokratin.
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 214 s.
Moment 4
  • Författare/red: Alerby, Eva & Elídóttir, Jórunn (red.)
  • Titel: Lärandets konst - betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 224 s.
  • Författare/red: Apperson, J M, Laws, E L & Scepansky, J A
  • Titel: The impact of presentation graphics on students´experience in the classrom
  • Upplaga: 2006
  • Webbadress: http://www.bib.miun.se/soka/tidskrifter/ejournals
  • Kommentar: s 116-126 Computers & Education Sök via biblioteket
  • Författare/red: Drotner, Kirsten
  • Titel: Leisure is hard work: Digital practices and future competencies
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: MIT Press
  • Webbadress: Retrieved from http://www.mitpressjournals.org/doi/pdf/10.1162/dmal.9780262524834.167
  • Kommentar: (pp. 167-184) In D. Buckingham (Ed.), Youth, Identity and Digital Media
  • Författare/red: Jaldemark, Jimmy, Lindberg, Ola & Olofsson Anders D
  • Titel: Att förstå hur man deltar via redskap i en lärgemenskap
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: In Att förstå lärgemenskaper och mötesplatser på nätet (Vol II)
  • Författare/red: Lindstrand Fredrik & Selander Staffan
  • Titel: Estetiska lärprocesser - upplevelser, praktiker och kunskapsformer
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Nilsson, Björn & Waldemarsson, Anna-Karin
  • Titel: Kommunikation: Samspel mellan människor
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Richardson, Will
  • Titel: Blogs, wikis, podcasts and other powerful web tools for classrooms, 2:nd ed.
  • Ort: California
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Corwin Press

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15