Pedagogik GR (A), Allmänt utbildningsområde 1-30, antagen ht 2007 eller senare, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Allmänt utbildningsområde 1-30, antagen ht 2007 eller senare, 30 hp
Education A, General educational studies 1-30,

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE037G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-04-05
  • Senast ändrad: 2007-05-31
  • Giltig fr.o.m: 2007-09-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
-kunna redogöra för sin kunskap i och förståelse för pedagogik och samhällsuppdraget och för teorier om lärande och undervisning samt för relevanta metoder inom området och visa insikt i aktuella forskningsfrågor inom området
-kunna redogöra för sin kunskap om läs- och skrivinlärningens och matematikens betydelse för barns och elevers kunskapsutveckling
-visa kunskap om betydelsen av ett jämställdhetspersektiv i den pedagogiska verksamheten och vid presentation av undervisningsstoff
-uppvisa basal förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och annan pedagogisk verksamhet samt delta i ledningen av denna
-uppvisa basal förmåga att i förhållande till verksamhetens mål analysera och dokumentera barns lärande och utveckling och analysera, dokumentera, bedöma och värdera elevers lärande och utveckling samt informera och samarbeta med barn och elever och vårdnadshavare
-visa förmåga att använda informationsteknik i den pedagogiska verksamheten och inse betydelsen av olika mediers roll för denna
-visa självkännedom och empatisk förmåga.

Innehåll

I kursen behandlas vetenskapsteori och forskningsmetodik, pedagogik som vetenskap, svensk utbildningshistoria, läraryrket, läroplansteori, skolans samhällsuppdrag, verksamhetsförlagd utbildning, dokumentation, kunskap och lärande, estetiska kommunikationsprocesser, lärandemiljöer, specialpedagogik, kunskapsbedömning, läs- och skrivinlärning, matematiklärande samt IKT som pedagogiskt hjälpmedel. Kursen är indelad i fyra moment:

1. Pedagogik och samhällsuppdraget I
2. Pedagogik och samhällsuppdraget II
3. Teorier om lärande I
4. Teorier om lärande II

Behörighet

Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier krävs följande särskilda behörighet:
För studerande som antagits till någon av lärarutbildningens inriktningar krävs behörighet G.11.

För lärarutbildning 90 högskolepoäng mot grundskolans senare år och gymnasieskolan gäller förutom grundläggande behörighet fullgjorda ämnestudier om minst 180 högskolepoäng eller 120 poäng varav minst 90 högskolepoäng eller 60 poäng inom något av följande ämnen/ämnesområden svenska, engelska, samhällskunskap, historia, biologi, matematik, naturvetenskap, geografi, fysik och kemi i enlighet med nedanstående examenskrav.

För lärarexamen mot grundskolans senare år
*Ämnesstudier omfattande minst 90 högskolepoäng i ett ämne/ämnesområde, samt 90 högskolepoäng i ytterligare ämnen avsedda för undervisning i grundskolans senare år, med minst 30 högskolepoäng i varje ämne.
- Studier i ämnesområdet svenska kombineras enligt följande: svenska språket 30/60 högskolepoäng och litteraturvetenskap 60/30 högskolepoäng.
- I ämnesområdet samhällskunskap krävs 90 högskolepoäng alternativt kurser i statsvetenskap 60 högskolepoäng + sociologi 30 högskolepoäng, alt. statsvetenskap 30 högskolepoäng + sociologi 60 högskolepoäng, alt. statsvetenskap 30 högskolepoäng + sociologi 30 högskolepoäng + nationalekonomi 30 högskolepoäng. Sociologi och statsvetenskap måste alltid ingå.
- Inom naturvetenskaplig fördjupning krävs kurser omfattande 90 högskolepoäng i ämnena biologi, fysik och kemi med ämnesfördjupning till minst 15 högskolepoäng i vardera ämnet.
- Inom fysik, biologi, kemi och matematik krävs 90 högskolepoäng i ämnet med progression motsvarande 45 högskolepoäng på GR (B), GR(C).
- Övriga ämnen kräver 90 högskolepoäng i ämnet med progression motsvarande GR(A), GR(B), GR(C) alternativt 1-30 högskolepoäng, 31-60 högskolepoäng samt 61-90 högskolepoäng.

*Förtydligande
Alternativ 1: 90 högskolepoäng + 60 högskolepoäng + 30 högskolepoäng.
Alternativ 2: 90 högskolepoäng + 30 högskolepoäng + 30 högskolepoäng + 30 högskolepoäng.
Alternativ 3: 90 högskolepoäng + 90 högskolepoäng.
Alternativ 4: 120 högskolepoäng + 60 högskolepoäng.
Alternativ 5: 120 högskolepoäng + 30 högskolepoäng + 30 högskolepoäng.

För lärarexamen mot grundskolans senare år
*Ämnesstudier omfattande minst 60 poäng i ett ämne/ämnesområde, samt 60 poäng i ytterligare ämnen avsedda för undervisning i grundskolans senare år, med minst 20 poäng i varje ämne.
- Studier i ämnesområdet svenska kombineras enligt följande: svenska språket 20/40 poäng och litteraturvetenskap 40/20 poäng.
- I ämnesområdet samhällskunskap krävs 60 poäng alternativt kurser i statsvetenskap 40 poäng + sociologi 20 poäng, alt. statsvetenskap 20 poäng + sociologi 40 poäng, alt. statsvetenskap 20 poäng + sociologi 20 poäng + nationalekonomi 20 poäng. Sociologi och statsvetenskap måste alltid ingå.
- Inom naturvetenskaplig fördjupning krävs kurser omfattande 60 poäng i ämnena biologi, fysik och kemi med ämnesfördjupning till minst 10 poäng i vardera ämne.
- Inom fysik, biologi, kemi och matematik krävs 60 poäng i ämnet med progression motsvarande 30 poäng på B-, C-nivå.
- Övriga ämnen kräver 60 poäng i ämnet med progression motsvarande A-,B-,C- nivå alternativt 1-20 poäng, 21-40 poäng samt 41-60 poäng.

*Förtydligande
Alternativ 1: 60 poäng + 40 poäng + 20 poäng.
Alternativ 2: 60 poäng + 20 poäng + 20 poäng + 20 poäng.
Alternativ 3: 60 poäng + 60 poäng.
Alternativ 4: 80 poäng + 40 poäng.
Alternativ 5: 80 poäng + 20 poäng + 20 poäng.


För lärarexamen mot grundskolans senare år och gymnasieskolan
* Ämnesstudier omfattande minst 90 högskolepoäng i vardera av två ämnen/ämnesområden i gymnasieskolan.
- Studier i ämnesområdet svenska skall omfatta 120 högskolepoäng och kombineras enligt följande: svenska språket 30/60/90 högskolepoäng och litteraturvetenskap 90/60/30 högskolepoäng.
- I ämnesområdet samhällskunskap krävs 120 högskolepoäng alternativt kurser i statsvetenskap 60 högskolepoäng + sociologi 30 högskolepoäng + nationalekonomi 30 högskolepoäng eller kulturgeografi 30 högskolepoäng, alt. Sociologi 60 högskolepoäng + statsvetenskap 30 högskolepoäng + nationalekonomi 30 högskolepoäng eller kulturgeografi 30 högskolepoäng. Sociologi och statsvetenskap måste alltid ingå.
- För undervisning i naturkunskap krävs kurser omfattande 90 högskolepoäng innehållande kurser i ämnena biologi minst 45 högskolepoäng samt minst 15 högskolepoäng i två av följande ämnen fysik, kemi, miljövetenskap, naturgeografi eller geovetenskap.
- Inom fysik, biologi, kemi och matematik krävs 90 högskolepoäng i ämnet med progression motsvarande 45 högskolepoäng på GR(B), GR(C).
- Övriga ämnen kräver 90 högskolepoäng i ämnet med progression motsvarande GR(A), GR(B), GR(C) alternativt 1-30 högskolepoäng, 31-60 högskolepoäng samt 61-90 högskolepoäng.
Detta innebär att det krävs minst 120 högskolepoäng i samhällskunskap och svenska samt 90 högskolepoäng i ett annat ämne.

*Förtydligande
Alternativ 1: 90 högskolepoäng + 90 högskolepoäng.
Alternativ 2: 120 högskolepoäng + 90 högskolepoäng.
Alternativ 3: 120 högskolepoäng + 120 högskolepoäng.

För lärarexamen mot grundskolans senare år och gymnasieskolan
* Ämnesstudier omfattande minst 60 poäng i vardera av två ämnen/ämnesområden i gymnasieskolan.
- Studier i ämnesområdet svenska skall omfatta 80 poäng och kombineras enligt följande: svenska språket 20/40/60 poäng och litteraturvetenskap 60/40/20 poäng.
- I ämnesområdet samhällskunskap krävs 80 poäng alternativt kurser i statsvetenskap 40 poäng + sociologi 20 poäng + nationalekonomi 20 poäng eller kulturgeografi 20 poäng, alt. Sociologi 40 poäng + statsvetenskap 20 poäng + nationalekonomi 20 poäng eller kulturgeografi 20 poäng. Sociologi och statsvetenskap måste alltid ingå.
- För undervisning i naturkunskap krävs kurser omfattande 60 poäng innehållande kurser i ämnena biologi minst 30 poäng samt minst 10 poäng i två av följande ämnen fysik, kemi, miljövetenskap, naturgeografi eller geovetenskap.
- Inom fysik, biologi, kemi och matematik krävs 60 poäng i ämnet med progression motsvarande 30 poäng på B-, C-nivå.
- Övriga ämnen kräver 60 poäng i ämnet med progression motsvarande A-,B-,C- nivå alternativt 1-20 poäng, 21-40 poäng samt 41-60 poäng.
Detta innebär att det krävs 80 poäng i samhällskunskap och svenska samt 60 poäng i ett annat ämne.

*Förtydligande
Alternativ 1: 60 poäng + 60 poäng.
Alternativ 2: 80 poäng + 60 poäng.
Alternativ 3: 80 poäng + 80 poäng.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare två provtillfällen inom loppet av samma år.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen.
Se Mittuniversitetets Förvaltningshandbok - Kapitel 13 .
För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen förutsätter tillgång till Internet

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Bell, Judith
  • Titel: Introduktion till forskningsmetodik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap. 1 - 2 17 s.
  • Författare/red: Boström, Ann-Kristin & Lidholt, Birgitta (red)
  • Titel: Lärares: Pedagogikforskare reflekterar utifrån olika perspektiv
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Myndigheten för skolutveckling
  • Kommentar: 128 s.
  • Författare/red: Dahllöf, Urban
  • Titel: Har det svenska pedagogikämnet någon identitet?
  • Upplaga: 1992
  • Författare/red: Dysthe Olga, Hertzberg Fröydis, Lökensgard Hoel Torlaug
  • Titel: Skriva för att lära: Skrivande i högre utbildning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap.1-5 73 s.
  • Författare/red: Lindberg, Leif & Berge, Britt-Marie (red)
  • Titel: Pedagogik som vetensskap - vetenskap som pedagogik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 221 s.
  • Författare/red: Richardsson, Gunnar
  • Titel: Svensk utbildningshistoria
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 287 s.
  • Författare/red: Selander, Staffan (red)
  • Titel: Forskning om utbildning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Brutus Östlings bokförlag Symposium
  • Kommentar: s. 156-167
  • Författare/red: Thurén, Torsten
  • Titel: Vetenskapsteori för nybörjare
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1991
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 148 s.
Moment 2
  • Författare/red: Bell, Judith
  • Titel: Introduktion till forskningsmetodik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap. 10 och 11
  • Författare/red: Dewey, John
  • Titel: Individ skola och samhälle
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Natur och kultur
  • Kommentar: Pedagogiska texter av John Dewey, inledning och kommentarer av Sven G Hartman och Ulf P Lundgren
  • Författare/red: Dysthe Olga, Hertzberg Fröydis, Lökensgard Hoel Torlaug
  • Titel: Skriva för att lära: Skrivande i högre utbildning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap. 6-10
  • Författare/red: Hedlin, Maria
  • Titel: Jämställdhet - en del av skolans värdegrund
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 97 s.
  • Författare/red: Hernvall, Patrik
  • Titel: Barn@com - att växa upp i det nya mediasamhället
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: HLS förlag
  • Kommentar: Kap. 1-2 22 s.
  • Författare/red: Jackson, Philip W
  • Titel: Living in classrooms
  • Ort: Amsterdam
  • Upplaga: 1990
  • Förlag: Teachers College press
  • Kommentar: s. 3-37
  • Författare/red: Linde, Göran
  • Titel: Det ska ni veta! En introduktion till läroplansteori
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 131 s.
  • Författare/red: Orlenius, Kennert
  • Titel: Värdegrunden: Finns den?
  • Ort: Hässelby
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Runa
  • Kommentar: 232 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 37 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 37 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 19 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: fritzes
  • Kommentar: 19 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzes
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 16 s.
Moment 3
  • Författare/red: Dysthe, Olga (red.)
  • Titel: Dialog, samspel och lärande
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: (Introduktion samt del 1.) Ca 190 s.
  • Författare/red: Hernvall, Patrik
  • Titel: Barn@com - att växa upp i det nya mediasamhället
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: HLS förlag
  • Kommentar: Kap. 3-5 94 s.
  • Författare/red: Jerlang, Esben
  • Titel: Utvecklingspsykologiska teorier
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Kap. 8 45 s.
  • Författare/red: Korp, Helena
  • Titel: Kunskapsbedömning - hur, vad och varför
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Myndigheten för skolutveckling
  • Kommentar: 174 s.
  • Författare/red: Persson, Bengt
  • Titel: Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 160 s.
  • Författare/red: Skinner, B F
  • Titel: Undervisningsteknologi
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1969/2006
  • Förlag: Norstedts Akademiska
  • Kommentar: Kap. 1-4 och 6-7 110 s
  • Författare/red: Säljö, Roger
  • Titel: Lärande i praktiken, ett sociokulturellt perspektiv
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000/2005
  • Förlag: Prisma
  • Kommentar: 250 s. Delkurs 3: Artiklar som belyser estetiska lärprocesser omfattande 50 sidor
Moment 4
  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Emanuelsson, Göran, Wallby, Karin, Johansson, Bengt & Ryding, Ronnie (red.)
  • Titel: Matematik - ett kommunikationsämne. Nämnaren TEMA
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Institutionen för ämnesdidaktik, Göteborgs universitet
  • Kommentar: Kap 1,2 och 4 94 s.
  • Författare/red: Hernwall, Patrik
  • Titel: Barn@com - att växa upp i det nya mediasamhället
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: HLS
  • Kommentar: Kap. 5 - 6, 39 s.
  • Författare/red: Høien, Torleiv & Lundberg, Ingvar
  • Titel: Läsning och lässvårigheter
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1990
  • Förlag: Natur och kultur
  • Författare/red: Liberg, Caroline
  • Titel: Kobran nallen och majjen
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Skolutveckling
  • Webbadress: http://www.skolutveckling.se/publikationer/sokochbestall/ pid/publdbExternal/ rp publdbExternal form-submit/true/ rp publdbExternal action/publicationSearch

Referenslitteratur

Moment 1
  • Titel: Skolbarn - en folkundervisning växer fram
  • Upplaga: 1985
  • Kommentar: Skönlitteratur. En litterär Antologi.
  • Författare/red: Alakoski, Susanne
  • Titel: Svinalängorna
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Albert Bonniers
  • Kommentar: Skönlitteratur
  • Författare/red: Bjereld, Ulf, Demker, Marie, Hinnfors, Jonas
  • Titel: Varför vetenskap ?
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Bjerg, Jens
  • Titel: Pedagogik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Bondeson, August
  • Titel: Skollärare John Chronschoughs memoarer från uppväxsttiden och seminarieåren. Del 1
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1897
  • Kommentar: Skönlitteratur
  • Författare/red: Brusling, Christer & Strömqvist , Göran (red)
  • Titel: Reflektion och praktik i läraryrket
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Carlgren, Ingrid & Marton, Ference
  • Titel: Lärare av i morgon
  • Ort: Kristianstad
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Stockholm, Lärarförbundets förlag, (Kristianstad : Kristianstads boktr.)
  • Författare/red: Egidius, Henry
  • Titel: Termlexikon i pedagogik, skola och utbildning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Florin, Christina
  • Titel: Kampen om katedern : feminiserings- och professionaliseringsprocessen inom den svenska folkskolans lärarkår 1860-1906
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1987
  • Förlag: Almqvist & Wiksell
  • Kommentar: Umeå universitet. Acta Universitatis Umensis, Umeå Studies in Humanities 82
  • Författare/red: Gardell, Jonas
  • Titel: En komikers uppväxt
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Norstedts
  • Kommentar: Skönlitteratur
  • Författare/red: Granath, Gunilla
  • Titel: Gäst hos overkligheten : en 48-årig sjundeklassares dagbok
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Gripe, Maria
  • Titel: Hugo och Josefin
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Bonnier utbildning
  • Kommentar: Skönlitteratur
  • Författare/red: Guillou, Jan
  • Titel: Ondskan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: LL-förlaget
  • Kommentar: Skönlitteratur
  • Författare/red: Hoeg, Petter
  • Titel: De kanske lämpade
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Norstedts
  • Kommentar: Skönlitteratur
  • Författare/red: Molander, Joakim
  • Titel: Vetenskapsteoretiska grunder: Historia och begrepp
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Qvarsebo, Jonas
  • Titel: Skolbarnets fostran : enhetsskolan, agan och politiken om barnet 1946-1962
  • Ort: Linköping
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Linköping, Linköpings universitet, filosofiska fakulteten
  • Författare/red: Swensson, Hugo
  • Titel: Paul Hoffman, läroverksadjunkt
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1935
  • Förlag: Natur och kultur
  • Kommentar: Skönlitteratur
  • Författare/red: Tallberg Broman, Ingegerd
  • Titel: Pedagogiskt arbete och kön : med historiska och nutida exempel
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Utbildning och demokrati - Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik. Volym 8 nr 2/1999
  • Författare/red: Zetterström, Erik/Kar de Mumma
  • Titel: Två år i varje klass: En elak skolgosses minnen.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1984
  • Förlag: Bonniers juniorförlag
  • Kommentar: Skönlitteratur
Moment 2
  • Titel: Överenskommet! Fem internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Statens skolverk: Liber distribution
  • Författare/red: Colnerud, Gunnel & Thornberg, Robert
  • Titel: Värdepedagogik i internationell belysning
  • Ort: Kalmar
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Stockholm : Statens skolverk : Fritze [distributör], 2003 (Kalmar : Lenanders grafiska)
  • Kommentar: Skolverkets serie: Forskning i fokus
  • Författare/red: Fjellström, Roger
  • Titel: Diffusa resonemang om skolans värdegrund
  • Upplaga: 2000
  • Kommentar: "Understreckare" i Svenska dagbladet 24/10 2000
  • Författare/red: Lindgren, Joakim
  • Titel: Värdegrund i skola och forskning 2001
  • Ort: Umeå
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Umeå : Värdegrundscentrum, Umeå universitet
  • Författare/red: Läraren i etikens motljus
  • Titel: Bergem, Tryggve
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Norell Beach, Annie, Berg-Danielsson, Marie-Louise
  • Titel: Goda grunder och pedagogiska möjligheter
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Rädda Barnen
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: En fördjupad studie om värdegrunden - om möten, relationer och samtal om förutsättningar för arbetet med de grundläggande värdena
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Skolverket
  • Kommentar: Dnr: 2000:1613
  • Författare/red: Tallberg Broman, Ingegerd, Rubinstein Reich, Lena & Hägerström, Jeanette
  • Titel: Likvärdighet i en skola för alla : historisk bakgrund och kritisk granskning
  • Ort: Kalmar
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Stockholm : Statens skolverk : Fritzes kundservice [distributör], 2002 (Kalmar : Lenanders grafiska)
  • Författare/red: Weiner,Gaby & Berge, Britt-Marie
  • Titel: Kön och kunskap
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur
Moment 3
  • Titel: Pedagogiska magasinet, Tema: Estetiska lärprocesser
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Lärarförbundet
  • Författare/red: Donaldson, Margaret
  • Titel: Hur barn tänker
  • Ort: Solna
  • Upplaga: 1979/1991
  • Förlag: Almqvist & Wiksell
  • Kommentar: 147 s.
  • Författare/red: Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis & Løkensgard Hoel, Torlaug
  • Titel: Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 209 s.
  • Författare/red: Elkind, David
  • Titel: Barns utveckling och uppfostran ur Piagets perspektiv
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1978
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Kommentar: 222 s.
  • Författare/red: Emanuelsson, Ingemar
  • Titel: I behov av särskilt stöd och ändå godkänd
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Skolverket
  • Kommentar: Artikel ur: Att bedöma eller döma, tio artiklar om bedömning och betygssättning 11 s.
  • Författare/red: Jaldemark, Jimmy, Lindberg, Ola & Olofsson, Anders D
  • Titel: Att förstå hur man deltar via redskap i en lärgemenskap
  • Upplaga: 2005
  • Författare/red: Jerlang, Esben
  • Titel: Utvecklingspsykologiska teorier
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Kap. 6: Beetendepsykologisk teori, 33 s.
  • Författare/red: Jobring, Ove & Carlén, Urban
  • Titel: Att förstå lärgemenskaper och mötesplatser på nätet
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: s 109 - 147 38 s.
  • Författare/red: Kroksmark, Tomas
  • Titel: En tankes fall i praktiken - då den målrationella styrningen möter skolan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Skolverket
  • Kommentar: Artikel ur: Att bedöma eller döma, tio artiklar om bedömning och betygssättning. 19 s.
  • Författare/red: Myndigheten för skolutvecking
  • Titel: Det leksamma allvaret - Fyra språkutvecklande miljöer
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 115 s.
  • Författare/red: Piaget, Jean
  • Titel: Barnets själsliga utveckling
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1976/2006
  • Förlag: Norstedt
  • Kommentar: 170 s.
Moment 4
  • Författare/red: Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis & Løkensgard Hoel, Torlaug
  • Titel: Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 209 s.
  • Författare/red: Sundbaum, Kristina & Wallstén, Sofia (red)
  • Titel: Den hemliga koden - aktuell forskning om läsning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Vetenskapsrådet
  • Kommentar: 126 s

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15