Pedagogik GR (A), Allmänt utbildningsområde 1-30, antagen ht 2007 eller senare, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Allmänt utbildningsområde 1-30, antagen ht 2007 eller senare, 30 hp
Education A, General Educational studies 1-30,
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE037G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2007-04-05
- Senast ändrad: 2008-11-21
- Giltig fr.o.m: 2009-01-02
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
-kunna redogöra för sin kunskap om och förståelse för pedagogik, läraryrket och samhällsuppdraget, teorier om lärande och undervisning, relevanta forskningsmetoder samt, i viss utsträckning aktuella forskningsfrågor inom ovannämnda områden.
-kunna redogöra för sin kunskap om läs- skriv- och matematikinlärningens betydelse för barns och elevers kunskapsutveckling
-visa kunskap om betydelsen av att integrera jämställdhetsperspektiv och estetiska kommunikationsprocesser i all undervisning och pedagogisk verksamhet
-uppvisa basal förmåga att med viss handledning tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och annan pedagogisk verksamhet
-uppvisa basal förmåga att, i förhållande till verksamhetens mål, dokumentera, analysera, bedöma och värdera barns och elevers lärande samt informera och samarbeta med barn, elever och vårdnadshavare
-visa förmåga att använda informationsteknik i den pedagogiska verksamheten och inse betydelsen av olika mediers roll för denna
-visa självkännedom och empatisk förmåga.
Innehåll
I kursen behandlas pedagogik som vetenskap och relateras till läraryrkets framväxt och samhällsuppdraget, svensk utbildningshistoria och samhällsuppdrag. Vidare behandlas teorier om lärande, estetiska kommunikationsprocesser, lärandemiljöer, specialpedagogik, kunskapsbedömning, läs-, skriv -och matematikinlärning, samt IKT (en) pedagogisk lärandemiljö för kunskapsutveckling.
1. Pedagogik och läraryrket 7,5 hp
Delmomentet innehåller vetenskapsteori och forskningsmetodik, pedagogik som
vetenskap, utbildningshistoria samt läraryrkets framväxt och utveckling.
2. Pedagogik och samhällsuppdraget 7,5 hp
I delmomentet behandlas vetenskapsteori och forskningsmetodik (fortsättning),
skolans samhällsuppdrag, läroplansteori och värdegrunden innefattande
jämställdhet.
3. Teorier om lärande I - lärandemiljöer, specialpedagogik, estetiska
kommunikationsprocesser och kunskapsbedömning 7,5 hp
Kunskap om lärande och lärandemiljöer behandlas liksom specialpedagogik,
estetiska kommunikationsprocesser och kunskapsbedömning.
4. Teorier om lärande II - läs-, skriv-, matematik samt IKT och lärande 7,5 hp
Delmomentet behandlar läs-skriv-, matematik och IKT-lärande.
Behörighet
G.11 för studerande som antagits till någon av lärarutbildningens inriktningar
eller
fullgjorda ämnestudier om minst 180 hp varav minst 90 hp inom något av de ämnen/ämnesområden som anges i gällande utbildningsplan för studerande som antagits till påbyggnadsutbildning allmänt utbildningsområde 90 hp mot grundskolans senare år och gymnasieskolan
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen.
Se Mittuniversitetets Förvaltningshandbok - Kapitel 13 .
För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen förutsätter tillgång till Internet
För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Titel: Läraryrkets framväxt och förändring
- Upplaga: Artikelsamling
- Kommentar: 127 s. Tillhandahålles av institutionen
- Författare/red: Boström, Ann-Kristin & Lidholt, Birgitta (red)
- Titel: Lärares arbete: Pedagogikforskare reflekterar utifrån olika perspektiv
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Myndigheten för skolutveckling
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1833
- Kommentar: 128 s.
- Författare/red: Dimenäs, Jörgen (red)
- Titel: Lära till lärare : att utveckla läraryrkets olika dimensioner utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Liber
- Kommentar: 261 s
- Författare/red: Dysthe Olga, Hertzberg Fröydis, Lökensgard Hoel Torlaug
- Titel: Skriva för att lära: Skrivande i högre utbildning
- Ort: Lund
- Upplaga: 2002
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Kap.1-3, 5-8 51 s.
- Författare/red: Lindberg, Leif & Berge, Britt-Marie (red)
- Titel: Pedagogik som vetensskap - vetenskap som pedagogik
- Ort: Lund
- Upplaga: 1988
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 221 s. Valda delar.
- Författare/red: Lundgren, Ulf
- Titel: ), Utbildningsforskning och utbildningsreformer i Pedagogisk forskning i Sverige (7) nr 3,233-243
- Upplaga: 2002
- Förlag: Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet
- Webbadress: http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/lundgren2.pdf
- Författare/red: Richardsson, Gunnar
- Titel: Svensk utbildningshistoria
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 287 s.
- Författare/red: Selander, Staffan (red)
- Titel: Forskning om utbildning
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1992
- Förlag: Brutus Östlings bokförlag Symposium
- Kommentar: s. 156-167
- Författare/red: Sohlberg, Peter, Sohlberg, Britt-Marie
- Titel: Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2002
- Förlag: Liber
- Kommentar: 232 s.
Moment 2
- Författare/red: Dahlkwist, Matts
- Titel: Att arbeta med skolans värdegrundsfrågor : ideér för problembaserat lärande
- Ort: Uppsala
- Upplaga: 2006
- Förlag: Kunskapsföretaget
- Kommentar: 135 s.
- Författare/red: Dewey, John
- Titel: Individ skola och samhälle
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Natur och kultur
- Kommentar: Utbildningsfilosofiska texter i urval av Sven G Hartman och Ulf P Lundgren och Ros Mari Hartman Inledning; kapitel 1-3. 117 s.
- Författare/red: Dimenäs, Jörgen (red)
- Titel: Lära till lärare : att utveckla läraryrkets olika dimensioner utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Liber
- Kommentar: 261 s.
- Författare/red: Dysthe Olga, Hertzberg Fröydis, Lökensgard Hoel Torlaug
- Titel: Skriva för att lära: Skrivande i högre utbildning
- Ort: Lund
- Upplaga: 2002
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Kapitel 4, 6-7, 9-10. 51 s.
- Författare/red: Hedlin, Maria
- Titel: Jämställdhet - en del av skolans värdegrund
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Liber
- Kommentar: 97 s.
- Författare/red: Hernvall, Patrik
- Titel: barn@com - att växa upp i det nya mediasamhället
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: HLS förlag
- Kommentar: Kap. 1-2 22 s.
- Författare/red: Jackson, Philip W
- Titel: Life in classrooms
- Ort: Amsterdam
- Upplaga: 1990
- Förlag: Teachers College press
- Kommentar: s. 3-37
- Författare/red: Linde, Göran
- Titel: Det ska ni veta! En introduktion till läroplansteori
- Ort: Lund
- Upplaga: 2006
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 131 s.
- Författare/red: Sigurdson,Ola
- Titel: Den goda skolan : Om etik, läroplaner och skolans värdegrund
- Ort: Lund
- Upplaga: 2002
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 182 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Fritzes
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 37 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Fritzes
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 19 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Fritzes
- Webbadress: www.skolverket.se
Moment 3
- Författare/red: Backman Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser 2 upplagan
- Ort: Lund
- Upplaga: 2008
- Förlag: Studentlitteratur
- Webbadress: www.studentlitteratur.se
- Kommentar: 213 s
- Författare/red: Dysthe, Olga (red.)
- Titel: Dialog, samspel och lärande
- Ort: Lund
- Upplaga: 2002
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: (Introduktion samt del 1.) Ca 191 s.
- Författare/red: Hernvall, Patrik
- Titel: barn@com - att växa upp i det nya mediasamhället
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: HLS förlag
- Kommentar: Kap. 3-5 94 s.
- Författare/red: Jerlang, Esben
- Titel: Utvecklingspsykologiska teorier 5: e upplagan
- Ort: Lund
- Upplaga: 2008
- Förlag: Liber
- Kommentar: Kap. 9 sid . 298 – 354.
- Författare/red: Korp, Helena
- Titel: Kunskapsbedömning - hur, vad och varför
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Myndigheten för skolutveckling
- Webbadress: www.skolverket.se/publikationer?id=1823
- Kommentar: 174 s.
- Författare/red: Ljung-Djärf, Agneta, Åberg-Bengtsson, Lisbeth, Ottosson, Torgny
- Titel: Ways of relating to computer use in pre-school activity
- Upplaga: 2005
- Förlag: International Journal of Early Years Education, Vol.13 No1
- Kommentar: sid 49-58 Hämtas via bibliotekets hemsida - sök e-tidskrift
- Författare/red: Lärarförbundet
- Titel: Pedagogiska magasinet, Tema : Estetiska lärprocesser del 2
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2004
- Författare/red: Persson, Bengt
- Titel: Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2008
- Förlag: Liber
- Kommentar: 184 s.
- Författare/red: Skinner, B F
- Titel: Undervisningsteknologi
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1969/2006
- Förlag: Norstedts Akademiska
- Kommentar: Kap. 1-4 och 6-7 110 s
- Författare/red: Säljö, Roger
- Titel: Lärande i praktiken, ett sociokulturellt perspektiv
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000/2005
- Förlag: Prisma
- Kommentar: 250 s.
Moment 4
- Författare/red: Andersson, Bodil, Belfrage, Louise och Sjölund,Eva
- Titel: Smart start vid lässvårigheter och dyslexi
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Natur och kultur
- Kommentar: 64 s.
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser 2 upplagan
- Ort: Lund
- Upplaga: 2008
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Dysthe, Olga (red.)
- Titel: Dialog, samspel och lärande
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Del 2 122 s.
- Författare/red: Emanuelsson, Göran, Wallby, Karin, Johansson, Bengt & Ryding, Ronnie (red.)
- Titel: Matematik - ett kommunikationsämne. Nämnaren TEMA
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 1996
- Förlag: Institutionen för ämnesdidaktik, Göteborgs universitet
- Kommentar: Kap 1,2 och 4 94 s.
- Författare/red: Hernwall, Patrik
- Titel: barn@com - att växa upp i det nya mediasamhället
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: HLS
- Kommentar: Kap. 6 23 s.
- Författare/red: Jedeskog, Gunilla
- Titel: ICT in the Classroom: Is Doing More Important than Knowing?
- Upplaga: 2004
- Kommentar: 9 s. Tillhandahålles av institutionen
- Författare/red: Liberg, Caroline
- Titel: Bilder av läs- och skrivutveckling i samspel, Staffan Selander, (red) i Kobran nallen och majjen
- Upplaga: 2004
- Förlag: Skolutveckling
- Kommentar: s 205 - 220 15 s. Tillhandahålles av institutionen
- Författare/red: Lundberg, Ingvar
- Titel: Alla kan lära sig läsa och skriva
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Natur & kultur
- Kommentar: 48 s
- Författare/red: Lundberg, Ingvar
- Titel: Konsten att läsa faktatexter
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Natur och kultur
- Kommentar: 48 s.
Delkurs 3: Artiklar som belyser estetiska lärprocesser omfattande 50 sidor
Kolla om litteraturen finns på biblioteket