Pedagogik GR (B), Läs-, skriv- och matematikinlärning, inriktning, 60 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Läs-, skriv- och matematikinlärning, inriktning, 60 hp
Education B, The Acquisition of Reading, Writing and Mathematics Skills
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE038G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 60
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2007-04-05
- Senast ändrad: 2007-11-29
- Giltig fr.o.m: 2007-09-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik med inriktning mot läs-, skriv- och matematikinlärning skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen, och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa mycket goda kunskaper och förståelse inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot läs-, skriv och matematikinlärning i pedagogiskt arbete med barn
-visa mycket goda kunskaper i att analysera och bedöma elevers kunskapsutveckling samt god kunskap i betygsättning
-visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och annan pedagogisk verksamhet samt delta i ledningen av denna
- redovisa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant fakta/litteratur samt aktuella forskningsfrågor inom ämnet läs-, skriv och matematikinlärning
- visa förmåga att redogöra för samt uppvisa ett relevant didaktiskt förhållningssätt inom verksamhet i läs- skriv och matematikinlärning riktat mot barn
- redovisa kunskap om och förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar och jämställdhetsperspektiv utifrån samhället och demokratins värdegrund inom läs-, skriv- och matematikinlärning avseende undervisning och lärande för barn
Innehåll
Kursen består av fyra delmoment med följande innehåll och omfattning:
Delmoment 1: Läs- och skriv I, 15 hp (varav 4 hp verksamhetsförlagd utbildning)
I detta moment ingår kunskaper om och färdigheter i språklig medvetenhet, tidig lässtimulans, läsutveckling, skrivutveckling samt läsförståelse.
Delmoment 2: Skolmatematiken som kunskapsområde, 15 hp (varav 3,5 hp verksamhetsförlagd utbildning)
I detta moment ingår kunskaper om och färdigheter i matematik som skolämne, begreppsbildning i matematik, taluppfattning, talsystem samt grundläggande aritmetik.
Delmoment 3: Läs- och skriv II, 15 hp (varav 3,5 hp verksamhetsförlagd utbildning)
I detta moment ingår kunskaper om och färdigheter i litterär medvetenhet, berättarteknik och eget skrivande, flerspråkighet och andraspråksinlärning, metoder för läs- och skrivinlärning, föräldrasamverkan samt kartläggning av barns skriftspråkliga förmåga.
Delmoment 4: Matematik - teori och didaktik, 15 hp (varav 4 hp verksamhetsförlagd utbildning)
I detta moment ingår kunskaper om och färdigheter i centrala begrepp inom grundskolans matematik, problemlösning, läromedia, föräldrasamverkan samt kartläggning av barns och elevers matematiska förmåga.
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Sv B/Sv2 B, En B, Sh A och Ma A.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan ske på engelska och med hjälp av olika kommunikationaformer.
Examination
Examination sker inom respektive delkurs i form av muntliga redovisningar vid seminarier, inlämningsuppgifter, skriftliga prov och eget arbete.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare två provtillfällen inom loppet av samma år. När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Övergångsbestämmelser
För lärarstuderande antagna till ULÄRY (före 1 juli 2007) finns möjlighet till konvertering av den sjugradiga betygsskalan till tregradig betygsskala.
Begränsning av examination
För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.
Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen.
Se Mittuniversitetets Förvaltningshandbok - Kapitel 13 .
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Backman Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Ort: Lund
- Upplaga: 1998
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 213 s
- Författare/red: Svenska Språknämnden
- Titel: Svenska skrivregler
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Liber
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publik...
- Kommentar: 17 s. Ändring införd t.o.m. SKOLFS 2006:23
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Fitzes
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publik...
- Kommentar: 12 s. Ändring införd t o m SKOLFS 2006:22
Moment 1
- Författare/red: Arnqvist, Anders
- Titel: Barns språkutveckling
- Ort: Lund
- Upplaga: 1993
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 157 s.
- Författare/red: Druid-Glentow, Birgit
- Titel: Förebygga och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
- Upplaga: 2006
- Förlag: Stockholm: Natur & kultur
- Kommentar: 287 s Kommer även att användas i Läs- och skriv del II
- Författare/red: Elbro, Carsten
- Titel: Läsning och läsundervisning
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2004
- Förlag: Liber
- Kommentar: 161 s
- Författare/red: Eriksen Hagtvet, Bente
- Titel: Språkstimulering Del 1: Tal och skrift i förskoleåldern
- Upplaga: 2004
- Förlag: Stockholm: Natur & kultur
- Kommentar: 197 s
- Författare/red: Eriksen Hagtvet, Bente
- Titel: Språkstimulering. Del 2: Aktiviteter och åtgärder i förskoleåldern
- Upplaga: 2006
- Förlag: Stockholm: Natur & kultur
- Kommentar: 255 s
- Författare/red: Liberg, Caroline
- Titel: Hur barn lär sig läsa och skriva
- Ort: Lund
- Upplaga: 2006
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 210 s
- Författare/red: Lindö, Rigmor
- Titel: Det gränslösa språkrummet : om barns tal- och skriftspråk i didaktiskt perspektiv
- Ort: Lund
- Upplaga: 2002
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 257 s
- Författare/red: Längsjö, Eva & Nilsson, Ingegärd
- Titel: Att möta och erövra skriftspråket
- Ort: Lund
- Upplaga: 2005
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 128 s
- Författare/red: Reichenberg, Monica
- Titel: Gymnasieelever samtalar kring facktexter : en studie av textsamtal med goda och svaga läsare
- Upplaga: 2005
- Förlag: Göteborg : Acta Universitatis Gothenburgensis
- Författare/red: Svensson, Ann-Katrin
- Titel: Språklekar
- Ort: Lund
- Upplaga: 1996
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: (228 s)
Moment 2
- Författare/red: Johnsen Höines, Marit
- Titel: Matematik som språk - Verksamhetsteoretiska perspektiv
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2004
- Förlag: Liber
- Författare/red: Malmer, Gudrun
- Titel: Bra matematik för alla
- Ort: Lund
- Upplaga: 1999
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Kapitel 3,7. 60s.
- Författare/red: Myndigheten för skolutveckling
- Titel: Baskunnande i matematik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Kommentar: Kapitel 1,2. 53.s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Analysschema i matematik - för åren före skolår 6
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Liber
- Författare/red: Solem, Ida Heiberg & Reikerås, Elin Kirsti Lie (medf.)
- Titel: Det matematiska barnet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2004
- Förlag: Natur och Kultur
- Kommentar: kapitel 1,2,3,5,6,10. 186 s.
Moment 3
- Författare/red: Allard, Birgitta, Rudqvist, Margret, & Sundblad, Bo
- Titel: Nya lusboken : en bok om läsutveckling
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Bonniers utbildning
- Kommentar: 176 s
- Författare/red: Grönte, Veronica
- Titel: Pennvässaren. Dramaturgin som verktyg till bra berättelser
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2002
- Förlag: Argument
- Kommentar: 360 s
- Författare/red: Henriksson, Lisa
- Titel: Bokpuffar. Lekidéer kring bilderböcker för förskola och lägre skolstadier
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: En bok för alla
- Kommentar: 100 s
- Författare/red: Håkansson, Gisela
- Titel: Tvåspråkighet hos barn i Sverige
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina
- Titel: God läsutveckling: kartläggning och övningar
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Natur och Kultur
- Kommentar: 80 s
- Författare/red: Paley, Vivian Gussin
- Titel: Flickan med den bruna kritan. Hur barn använder berättelser för att forma sina liv
- Ort: Uppsala
- Upplaga: 2002
- Förlag: Filmförlaget
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Språket lyfter: Diagnosmaterial i svenska, svenska som andra språk och modersmål för åren före skolår 6, Lärarhandledning
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Liber
- Kommentar: 29 s.
- Författare/red: Taube, Karin
- Titel: Läsinlärning och självförtroende: psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser
- Upplaga: 2007
- Förlag: Stockholm: Norstedts Akademiska förlag
- Kommentar: 143 s
Moment 4
- Författare/red: Hagland, Kerstin, Hedrén, Rolf & Taflin, Eva
- Titel: Rika matematiska problem - inspiration till variation
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Liber
- Författare/red: Löwing, Madeleine & Kilborn, Wiggo
- Titel: Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Ort: Lund
- Upplaga: 2002
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Kapitel 3,4,5,6,7,9. 243 s.
- Författare/red: Malmer, Gudrun
- Titel: Bra matematik för alla
- Ort: Lund
- Upplaga: 1999
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: (240 s)
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Analysschema i matematik - för åren före skolår 6
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Liber
- Författare/red: Skolverket, Rapport:
- Titel: Vad betyder social bakgrund och kön för resultat i matematik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1996
- Förlag: Liber
- Författare/red: Solem, Ida Heiberg & Reikerås, Elin Kirsti Lie (medf.)
- Titel: Det matematiska barnet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2004
- Förlag: Natur och kultur
- Kommentar: Kapitel 4,7,8,9. 111 s.
Referenslitteratur
- Författare/red: Andersson, Bodil, Belfrage, Louise & Sjölund, Eva
- Titel: Smart start vid lässvårigheter och dyslexi
- Upplaga: 2006
- Förlag: Stockholm:Natur & Kultur.
- Kommentar: 64 s
- Författare/red: Blomqvist, Clarissa, & Wood, Anki
- Titel: Läs- och skrivundervisning som fungerar
- Upplaga: 2006
- Förlag: Stockholm: Natur & kultur
- Kommentar: 155 s
- Författare/red: Bryntse, Ann-Marie & Palmqvist, Anita
- Titel: Trulle: Trulle lärarbok
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2006
- Förlag: Gleerups
- Författare/red: Dahl, Kristin
- Titel: Matte med mening
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1994
- Förlag: Alfabeta
- Författare/red: Doverberg, Elisabet, Emanuelsson, Göran
- Titel: Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
- Upplaga: 2006
- Förlag: Göteborg : NCM, Göteborgs universitet
- Kommentar: 190 s
- Författare/red: Einarsson Peo
- Titel: Skriv och läsglädje! Om små barns naturliga vilja att bli medlem i skriv - och läsklubben
- Upplaga: 2004
- Förlag: Växjö: Öjaby förskola
- Kommentar: 95 s
- Författare/red: Emanuelsson, Göran, Wallby, Karin,Johansson, Bengt & Ryding, Ronnie
- Titel: Matematik - ett kommunikationsämne
- Ort: Mölndal
- Upplaga: 2005
- Förlag: Institutionen för ämnesdidaktik
- Författare/red: Granberg, Ann
- Titel: Små barns sagostund : kultur, språk och lek
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1996
- Förlag: Liber
- Kommentar: 144 s
- Författare/red: Jarberg, Ulla
- Titel: Lärarhandledning till bokstavsarbete.
- Upplaga: 1995
- Förlag: Waxholm: Uppsjö läromedel
- Kommentar: 102 s
- Författare/red: Jönsson, Bodil & Englund, Göta
- Titel: Att lära barn läsa
- Upplaga: 2006
- Förlag: Waxholm: Uppsjö läromedel
- Kommentar: 64 s
- Författare/red: Lundberg, Ingvar
- Titel: Alla kan lära sig läsa och skriva
- Upplaga: 2006
- Förlag: Stockholm: Natur & kultur
- Kommentar: 48 s
- Författare/red: Lundberg, Ingvar
- Titel: Konsten att läsa faktatexter
- Upplaga: 2006
- Förlag: Stockholm: Natur & kultur
- Kommentar: 48 s
- Författare/red: Lundberg, Ingvar & Sterner, Görel
- Titel: Räknesvårigheter och lässvårigheter, under de första skolåren - hur hänger de ihop?
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Natur och Kultur
- Kommentar: 172 s
- Författare/red: Magne, Olof
- Titel: Den nya specialpedagogiken i matematik. En utmaning i läroplanstänkande
- Ort: Malmö
- Upplaga: 1999
- Förlag: Pedagogiska-psykologiska problem, nr 655: Malmö högskola, Institutionen för pedagogik
- Författare/red: Sjöberg, Gunnar
- Titel: Om det inte är dyskalkyli – vad är det då? En multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
- Ort: Umeå
- Upplaga: 2006
- Förlag: Doktorsavhandling i pedagogiskt arbete. Umeå: Umeå universitet. Institutionen för matematik, tekning och naturvetenskap.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Diagnostiska uppgifter i matematiken - för användning i de tidigare skolåren
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Liber
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Diagnostiska uppgifter i matematiken - för skolår 6-9
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Liber
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Nationella kvalitetsgranskningar 1998: Läs-och skrivprocessen som ett led i undervisningen
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Liber
- Webbadress: http://www.skolverket.se
- Kommentar: 32 s. Häftet är ett särtryck ur Skolverkets rapport 160.
- Författare/red: Taube, Karin
- Titel: Barns tidiga läsning
- Upplaga: 2007
- Förlag: Stockholm: Norstedt Akademiska förlag
- Kommentar: 160 s
- Författare/red: Trygg, Lena (red.)
- Titel: Uppslagsboken
- Upplaga: 2002
- Kommentar: (110 s)
Skönlitteratur samt kompletterande material tillkommer Skolverket Diagnosmaterial
Kolla om litteraturen finns på biblioteket