Pedagogik AV, Kompletterande pedagogisk utbildning, Perspektiv på utvärdering och skolutveckling , Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik AV, Kompletterande pedagogisk utbildning, Perspektiv på utvärdering och skolutveckling , Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 7,5 hp
Education MA, Perspectives at Assurance and School Development, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE039A
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2013-11-08
- Senast ändrad: 2019-09-19
- Giltig fr.o.m: 2020-01-10
Syfte
Kursen syftar till att den studerande får fördjupad kunskap om utvärderingar och olika former av utvecklingsarbeten i ett nutida och historiskt perspektiv. Syftet är också att den studerande skall utveckla fördjupade kunskaper om och god förmåga att kritiskt reflektera över skolutveckling. Detta ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, samt ska student utveckla goda kunskaper om vetenskapsteori.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande:
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutveckling
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra analysera förutsättningar för skolutveckling
- visa goda kunskaper om vetenskapsteori samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.
Innehåll
Kursens innehåll behandlar modeller för utvärdering och utvecklingsarbete, perspektiv på och strategier för skolutveckling. Vidare behandlas vetenskapsteori i förhållande till relationen mellan vetenskaplig grund och
beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.
Behörighet
Antagen till Kompletterande pedagogisk utbildning 90 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen. Föreläsningar, seminarier och workshops förekommer individuellt och i grupp.
I kursen ingår obligatoriska moment förlagda till campus. Det framgår av schema och i studiehandledningen som tillhandahålles vid kursstart vilka dessa är.
Examination
1000: Perspektiv på utvärdering och skolutveckling, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Lärandemålen prövas skriftligt och muntligt. De examinerande moment som är schemalagda förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på campus.
Kursen examineras genom:
- Litteraturbearbetning, 1 hp U/G
- Redovisning muntlig samt skriftligt vetenskapsteori, 1 hp U/G
- Muntlig redovisning strategier för skolutveckling, 2 hp U/G
- Paper, 3,5 hp A-F (Fx)
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Gilje, Nils & Grimen, Harald
- Titel: Samhällsvetenskapernas förutsättningar
- Upplaga: 2007
- Förlag: Daidalos
- Kommentar: ISBN: 978-91-7173-260-6
- Författare/red: Håkansson, Jan & Sundberg, Daniel
- Titel: Utmärkt skolutveckling – forskning om skolförbättring och måluppfyllelse
- Upplaga: 2016
- Förlag: Natur & Kultur
- Kommentar: 310 s.
- Författare/red: Karlsson, Ove
- Titel: Utvärderandets konst - att granska FoU-miljöer inom välfärd
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Valda delar
- Författare/red: Timperley, Helen
- Titel: Det professionella lärandets inneboende kraft
- Upplaga: 2013
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 179 s.
Referenslitteratur
- Författare/red: Munthe, Elaine, Helgevold, Nina & Bjuland, Raymond
- Titel: Lesson study – kollegial professionsutveckling
- Upplaga: 2016
- Förlag: Natur & Kultur
- Kommentar: 128 s.
- Författare/red: Rönnerman, Karin
- Titel: Aktionsforskning i praktiken – förskola och skola på vetenskaplig grund
- Upplaga: 2012
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 230 s.
Ytterligare litteratur kan tillkomma i samråd med kursansvarig lärare. Artiklar, avhandlingar och skönlitteratur tillkommer. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468
Kolla om litteraturen finns på biblioteket