Pedagogik AV, Kompletterande pedagogisk utbildning, Perspektiv på utvärdering och skolutveckling , Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik AV, Kompletterande pedagogisk utbildning, Perspektiv på utvärdering och skolutveckling , Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 7,5 hp
Education MA, Perspectives at Assurance and School development, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE039A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2013-11-08
  • Senast ändrad: 2013-11-29
  • Giltig fr.o.m: 2014-01-20

Syfte

Kursen syftar till att:
- fördjupa den studerandes kunskap om och förmågan att genomföra utvärderingar och utvecklingsarbeten
- den studerande skall utveckla goda kunskaper om och god förmåga att kritiskt reflektera över vetenskapsteori och forskningsmetodik.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall den studerande:
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutveckling
- ha insikten och förmågan att leda andra i sin ämnesundervisning och yrkesutövning i övrigt inom yrkesområdet
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling
- visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samverka med elever och deras vårdnadshavare
- visa kunskaper om vetenskapsteori och såväl kvalitativa som kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.

Innehåll

Kursen innehåller:
- modeller för utvärdering och utvecklingsarbete
- summativ och formativ utvärdering och bedömning samt skriftliga omdömen
- vetenskapsteori, kvantitativ statistisk beskrivning, kvalitativ innehållsanalys och fallstudier, källkritik och dokumentationsanalys i förhållande till relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen i grundskolan
- relevanta datainsamlingsmetoder ingår som enkät, intervju och observation.

Behörighet

Antagen till Kompletterande pedagogisk utbildning 90 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen genomförs i samarbete mellan ämnena pedagogik, matematik, svenska språket,
engelska, historia, samhällskunskap samt ämnena i de naturorienterande blocken.
Huvudområde för kursen är pedagogik. Undervisningen anpassas till lärandemålen
för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och
fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör
grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

Betygskriterier:
A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att uppfylla lärandemålen för kursen

F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Berg, Gunnar
  • Titel: Lärare som ledare
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 335 s.
  • Författare/red: Höög, Jonas, Johansson, Olof
  • Titel: Struktur, kultur och ledarskap; förutsättningar för framgångsrika skolor
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 239 s.
  • Författare/red: Karlsson, Ove
  • Titel: Utvärdering – mer än en metod: tankar och synsätt i utvärderingsforskning: en översikt
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Svenska Kommunförbundet, Stockholm
  • Författare/red: Lundahl, Christian
  • Titel: Bedömning för lärande.
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Nordstedts
  • Kommentar: ISBM 978-91-1-302683-1

Artiklar, avhandlingar och skönlitteratur tillkommer. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15