Pedagogik AV, Kompletterande pedagogisk utbildning, Perspektiv på utvärdering och skolutveckling , Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik AV, Kompletterande pedagogisk utbildning, Perspektiv på utvärdering och skolutveckling , Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 7,5 hp
Education MA, Perspectives at Assurance and School Development, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE039A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2013-11-08
  • Senast ändrad: 2017-09-29
  • Giltig fr.o.m: 2018-01-01

Syfte

Kursen syftar till att:
- fördjupa den studerandes kunskap om utvärderingar och utvecklingsarbeten
- den studerande skall utveckla fördjupade kunskaper om och god förmåga att kritiskt reflektera över skolutveckling
- den studerande skall utveckla goda kunskaper om vetenskapsteori

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall den studerande:
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutveckling
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra analysera förutsättningar för skolutveckling
- visa goda kunskaper om vetenskapsteori samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen

Innehåll

Kursen innehåller:
- modeller för utvärdering och utvecklingsarbete
- vetenskapsteori i förhållande till relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
- perspektiv på och strategier för skolutveckling

Behörighet

Antagen till Kompletterande pedagogisk utbildning 90 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, medan seminarier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
I kursen ingår obligatoriska moment förlagda till campus. Det framgår av schemat samt av studiehandledningen som tillhandahålles vid kursstart vilka dessa är och när de ligger.

Examination

Studentensförmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Lärandemålen prövas skriftligt och muntligt. Även praktiska övningar kan förekomma. De examinerande moment som är schemalagda förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på campus.

Betygskriterier:
A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att uppfylla lärandemålen för kursen

F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Gilje, Nils & Grimen, Harald
  • Titel: Samhällsvetenskapernas förutsättningar
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Daidalos
  • Kommentar: ISBN: 978-91-7173-260-6
  • Författare/red: Håkansson, Jan & Sundberg, Daniel
  • Titel: Utmärkt skolutveckling – forskning om skolförbättring och måluppfyllelse
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: 310 s.
  • Författare/red: Jensen, Elsebeth & Løw, Ole
  • Titel: Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Gleerups utbildning
  • Kommentar: 204 s.
  • Författare/red: Karlsson, Ove
  • Titel: Utvärderandets konst - att granska FoU-miljöer inom välfärd
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Valda delar

Artiklar, avhandlingar och skönlitteratur tillkommer. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15