Pedagogik AV, Allmänt utbildningsområde, 61-90, antagen ht 2007 eller senare, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik AV, Allmänt utbildningsområde, 61-90, antagen ht 2007 eller senare, 30 hp
Education AV, General Educational Studies, 61-90 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE040A
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: A1E - Kursen ligger på avancerad nivå och innehåller examensarbete för magisterexamen.
- Utbildningsområde: Undervisning 75%, Verksamhetsförlagd utbildning 25%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2012-10-25
- Senast ändrad: 2023-05-29
- Giltig fr.o.m: 2023-04-17
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall visa fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller på grundnivå,
- ytterligare utveckla sin förmåga att självständigt integrera och använda
kunskaper inom huvudområdet pedagogik,
- utveckla sin förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och
situationer, och
- utveckla sina förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på
självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete inom huvudområdet
pedagogik.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- visa sådan kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik som krävs för
läraryrket, inbegripet fördjupade kunskaper om områdets vetenskapliga grund, relevanta metoder samt aktuella forskningsfrågor
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet pedagogik
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över erfarenheter samt relevanta forskningsresultat och därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom läraryrket
- uppvisa förmåga att inom läraryrket göra bedömningar utifrån relevanta
vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- redovisa fördjupade kunskaper om betydelsen av ett jämställdhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten och vid val av ämnesstoff
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra,
utvärdera och utveckla undervisning och annan kvalificerad pedagogisk verksamhet samt att delta i ledningen av utredningsarbete,
- visa förmåga att i förhållande till verksamhetens mål klart kunna analysera och dokumentera barns lärande och utveckling samt samarbeta med barn och vårdnadshavare.
- visa förmåga att på ett kvalificerat sätt kunna analysera, dokumentera, bedöma och värdera elevers lärande samt samarbeta med elever och vårdnadshavare
- visa förmåga att på ett kvalificerat sätt kunna använda informationsteknik i den pedagogiska verksamheten och visa fördjupade kunskaper om olika mediers betydelse för denna
- uppvisa förmåga till ett professionellt och ansvarsfullt förhållningssätt gentemot barn, elever och deras vårdnadshavare
- identifiera och redogöra för sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling samt visa eller ha förmåga att utveckla sin kompetens inom det pedagogiska arbetet
- ha fullgjort ett självständigt arbete/ examensarbete om minst 15 högskolepoäng
Innehåll
Kursen består av två delmoment med följande innehåll och omfattning:
Delmoment 1: Examensarbete, 15 hp
I momentet ingår vetenskapsteori och forskningsmetodik samt ett självständigt arbete som redovisas vid ett seminarium genom oppositionsförfarande.
Delmoment 2: Profession och ledarskap, 15 hp, varav 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning
I momentet behandlas skol- och kvalitetsutveckling för det pedagogiska arbetet, innefattande betydelsen av pedagogiskt ledarskap och informations- och kommunikationsteknologi. Vidare behandlas elevbedömning och undervisningsplanering samt relationen hem-skola.
Behörighet
Avklarade studier omfattande 30 hp av Pedagogik GR (A), Allmänt utbildningsområde 1-30 hp, samt
30 hp godkända studier från Pedagogik GR (B) Allmänt utbildningsområde 31-60
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt självstudier. Dessutom verksamhetsförlagd utbildning. Undervisning kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
A100: Examensarbete, 15 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
A200: Profession och ledarskap, 15 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Studenten examineras individuellt skriftligt och muntligt. Det självständiga arbetet redovisas vid ett seminarium genom oppositionsförfarande.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Övergångsregel
Denna kursplan är nedlagd. Kursens avvecklingsperiod är 2023-04-17 -- 2024-04-17. Vid frågor, kontakta UTVexp@miun.se.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Överklagan och ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Studenter antagna till denna version eller tidigare versioner av kursplanen har rätt att examinera tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år på varje version av kursplanen
Generellt gäller att föregående period av verksamhetsförlagd utbildning skall vara
godkänd innan ny verksamhetsförlagd utbildning påbörjas.
För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för förskolan, LPfö98
- Upplaga: Reviderad 2010
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
- Kommentar: Ändring införd t.o.m. SKOLFS 2010:35 16 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.
- Upplaga: 2011
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894
- Kommentar: Kan laddas ner som pdf 281 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94.
- Upplaga: 1998
- Förlag: Fritzes
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publik...
- Kommentar: 17 s. Ändring införd t.o.m. SKOLFS 2006:24
Moment 1
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser.
- Upplaga: 1998
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: 213.
- Författare/red: Cohen, Louis, Manion, Lawrence & Morrisson, Keith
- Titel: Research Methods in Education.
- Upplaga: 2000
- Förlag: Routledge/Falmer. 5th ed.
- Kommentar: 406 s.
- Författare/red: Dimenäs, Jörgen (red)
- Titel: Lära till lärare: Att utveckla läraryrket, vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik.
- Upplaga: 2007
- Förlag: Liber, Stockholm
- Kommentar: 261 s.
- Författare/red: Körner, Svante & Wahlgren, Lars
- Titel: Statistiska metoder.
- Upplaga: 1998
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: 200 s.
- Författare/red: Merriam, Sharan B
- Titel: Fallstudien som forskningsmetod.
- Upplaga: 1994
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: 228 s.
Moment 2
- Författare/red: Berg, Gunnar, Scherp, Hans-Åke (red)
- Titel: Skolverket, Skolutvecklingens många ansikten,
- Upplaga: 2004
- Förlag: Myndigheten för skolutveckling
- Kommentar: 299 s.
- Författare/red: Berg, Gunnar, Sundh, Frank & Wede, Christer (red.)
- Titel: Lärare som ledare - i och utanför klassrummet.
- Upplaga: 2012
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: 335 s.
- Författare/red: Björkman, Conny
- Titel: Internal Capacities for School Improvement - principals views in Swedish secondary schools, Avhandling
- Upplaga: 2008
- Förlag: Umeå universitet
- Författare/red: Ericsson, Gunilla
- Titel: Arbetslagsutveckling och lärande samtal.
- Upplaga: 2008
- Förlag: Karlstads universitet
- Författare/red: Eva Mårell-Olsson
- Titel: ”Att göra lärandet synligt” Individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation.
- Upplaga: 2012
- Förlag: Umeå Universitet
- Författare/red: Franzén, Karin
- Titel: Is i magen och ett varmt hjärta - konstruktionen av skolledarskap i ett könsperspektiv, Avhandling
- Upplaga: 2006
- Förlag: Umeå universitet
- Författare/red: Granath, Gunilla
- Titel: Milda makter!: Utvecklingssamtal och loggböcker som disciplineringstekniker: Diss.
- Upplaga: 2008
- Förlag: Göteborgs universitet
- Kommentar: 207 s.
- Författare/red: Hakvoort, Ilse (red)
- Titel: Konflikthantering i professionellt lärarskap.
- Upplaga: 2011
- Förlag: Gleerup
- Författare/red: Hammond, Michael, Fragkouli, Elpiniki, Suandi, Ida, Crosson, Sue, Ingram, Jennifer, Johnston-Wilder, Peter, Johnston-Wilder, Sue, Kingston, Yvette, Pope, Melanie & Wray, David
- Titel: What happens as student teachers who made very good use of ICT during pre-service training enter their first year of teaching?
- Upplaga: 2009
- Förlag: Teacher Development 13:2
- Webbadress: http://dx.doi.org/10.1080/13664530903043939
- Kommentar: 93 - 106
- Författare/red: Hennessy, S
- Titel: The role of digital artefacts on the interactive whiteboard in supporting classroom dialogue. Journal of Computer Assisted Learning, 27(6)
- Upplaga: 2011
- Webbadress: doi: 10.1111/j.1365-2729.2011.00416.x
- Kommentar: 463 - 489
- Författare/red: Hilmarsson, Hilmar
- Titel: Samtalet med känslomässig intelligens.
- Upplaga: 2010
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: 210 s.
- Författare/red: Höög, Jonas & Johansson, Olof (red.)
- Titel: Struktur, kultur, ledarskap - förutsättningar för framgångsrika skolor
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: 239 s.
- Författare/red: Johansson, Olof (red)
- Titel: Rektor - en forskningsöversikt 2000 - 2010.
- Upplaga: 2011
- Förlag: Vetenskapsrådets rapportserie, 4:2011
- Författare/red: Lundahl, C & Folke-Fichtelius, M (red)
- Titel: Bedömning i skolan och av skolan - praktik, principer - politik.
- Upplaga: 2010
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: 318 s.
- Författare/red: Lundahl, Christian
- Titel: Varför nationella prov?
- Upplaga: 2009
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Författare/red: Ottestad, G
- Titel: Innovative pedagogical practice with ICT in three Nordic countries - differences and similarities. Jornal of Computer Assisted Learning, 26(6)
- Upplaga: 2010
- Webbadress: doi: 10.1111/j.1365-2729.2010.00376.x
- Kommentar: 478 - 491
- Författare/red: Selghed, Bengt
- Titel: Ännu icke godkänt: Lärares sätt att erfara betygsystemet och dess tillämpning i yrkesutövningen.
- Upplaga: 2011
- Förlag: Liber, Stockholm
- Kommentar: 220 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna råd för utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen.
- Upplaga: 2012
- Förlag: Liber, Stockholm
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2811
- Författare/red: Trentin, G
- Titel: Using a wiki to evaluate individual contribution to a collaborative learning project. Journal of Computer Assisted Learning, 25(1)
- Upplaga: 2009
- Webbadress: doi: 10.1111/j.1365-2729.2008.00276.x
- Kommentar: 43 - 55
- Författare/red: Zawlinski, L
- Titel: HOT Blogging: A Framework for Blogging to Promote Higher Order Thinking. Reading Teacher, 62(8)
- Upplaga: 2009
- Webbadress: doi:10.1598/RT.62.8.3
- Kommentar: 650 - 661
- Författare/red: Ärlestig, Helene
- Titel: Communication between principals and teachers in successful schools, Avhandling.
- Upplaga: 2008
- Förlag: Umeå universitet
Referenslitteratur
- Författare/red: Stukát, Staffan
- Titel: Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap.
- Upplaga: 2005
- Förlag: Studentlitteratur, Lund