Pedagogik GR (B), Inriktning Barnkultur och kulturarv mot förskola, förskoleklass 1-30hp, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Inriktning Barnkultur och kulturarv mot förskola, förskoleklass 1-30hp, 30 hp
Education Ba (B), Childrens Culture and Culture Heritage in Teaching and Learning.

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE049G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2010-05-31
  • Senast ändrad: 2011-01-04
  • Giltig fr.o.m: 2011-01-10

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för barn- och kulturarv skall utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
- utveckla förmåga att se barnet och leken som kulturbärare.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap om och förståelse för barnet som skapare och bärare av samisk kultur och kunskap
- visa kunskap och förståelse för kulturella uttrycksformer
- visa kunskap om barns lärande i relation till tid och rum
- redovisa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, leda, utvärdera och utveckla lek och andra lärandeaktiviteter i förskola/förskoleklass, kulturinstitutioner och samhälle

Innehåll

Kursen är indelad i två delmoment med följande omfattning och innehåll:

Delmoment 1, Barn som kulturbärare med särskilt fokus på samiska förhållanden, 15 hp varav 6 hp verksamhetsförlagd utbildning
- Barndom förr och nu
- Barns kulturella och personliga identitet
- Filosofi med barn
- Barnkultur och genus
- FN:s barnkonvention
- Lek och lekkultur förr, nu och i framtiden

Delmoment 2, Tiden och rummets kultur 15 hp
- Årstider och högtider
- Tids- och rumsuppfattning
- Stad och land, inne och uteliv
- Matriell kultur
- Matens kultur
- Natur och tradition

Behörighet

Grundläggande behörighet samt OB 6: En B och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, praktiska övningar, fältstudier, exkusioner, projektarbete, verksamhetsförlagd utbildning, handledning, självstudier och IT-baserad undervisning.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Generellt gäller att föregående period av verksamhetsförlagd utbildning skall vara godkänd innan ny verksamhetsförlagd utbildning påbörjas.

För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Balto, Asta
  • Titel: Samisk barneoppdragelse i endring
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Ad notam
  • Författare/red: Barnes, Rob
  • Titel: Lära barn skapa: Kreativt arbete med barn
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 176 s.
  • Författare/red: Blom, Kari
  • Titel: Norsk barndom gjennom 150 år – en innføring.
  • Ort: Bergen
  • Upplaga: 2008 2.opplag
  • Kommentar: sid. 77-120 Kap. Barn i familien og Barn og arbeid.
  • Författare/red: Elfström, Ingela mfl
  • Titel: Barn och naturvetenskap: upptäcka, utforska, lära
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 178 s.
  • Författare/red: Fjellheim, Frode
  • Titel: Med joik som utgangspunkt
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Trondheim Vuelie
  • Webbadress: http://www.vuelie.no/mjsu.htm
  • Författare/red: Juuso, Randi og Björn, Eira, Inga M
  • Titel: Temahefte om samisk kultur i barnehagen
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Kunskapsdepartementet
  • Författare/red: Larsen, Ove
  • Titel: Sörsamisk musikkultur - aktuellt uttrykk med historiske rötter
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studia musicologica Norvigica nr 31
  • Webbadress: http://www.idunn.no/ts/smn/2005/01/sorsamisk_musikultir_aktuelt_utrykk_med_historiska_rotter
  • Kommentar: s. 85-98
  • Författare/red: Myndigheten för skolutveckling
  • Titel: Faktisk fantasi - barns språkutveckling genom skapande
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1855 pdf-fil
  • Författare/red: Myrvoll, Marit
  • Titel: "Samene; ett folk i fire land: samisk innehold i lareplanverket - en ressursbok för lärare i grundskolan"
  • Ort: Kautokeino
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Samisk utdanningsråd
  • Kommentar: 115 s.
  • Författare/red: Ohlander, Ann-Sofie
  • Titel: Det bortträngda barnet; uppsatser om psykoanalys och historia
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Historiska institutionen Uppsala
  • Kommentar: s. 31-50, 57-60.
  • Författare/red: Rammeplan for barnehagen (R06) og tilsvarende for svensk område.
  • Förlag: Akademiska AS
  • Webbadress: http://translate.goggle.com/translate?hl=sv&sl=no&u=http://www.regjereringen.no
  • Kommentar: Kan beställas hos Akademiska AS Pb Blindern N-0134 Oslo
  • Författare/red: Sødal, Helje Kringlebotn
  • Titel: Kristen tro og tradisjon i barnehagen 3 utg
  • Ort: Kristiansand
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Høyskoleforlaget
  • Kommentar: Kap 1-5.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Fritzes
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
  • Författare/red: Westerdahl, Christer
  • Titel: Sydsamer : från Bottenhavet till Atlanten : en introduktion till samerna i Ångermanland och Åsele lappmark med angränsande delar av Jämtland och Norge
  • Ort: Skärhamn
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Båtdokgruppen
  • Kommentar: 378 s.
  • Författare/red: Westergren, Ebbe
  • Titel: Manual : kulturmiljöpedagogik och historiska tidsresor
  • Ort: Kalmar
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Kalmar läns museum
  • Kommentar: s.24-33
  • Författare/red: Ösby,Leif
  • Titel: Barnemotiver i billedkunsten. Bjarne Hodne och Solve Sogner (red) Barn av sin tid - fra norske barns historia.
  • Upplaga: Universtetsförlaget
  • Förlag: 1984
  • Kommentar: s. 179-195
Moment 2
  • Titel: Artikel fra PAX leksikon Hamskiftet (kompendium)
  • Författare/red: Borgström, Britt-Marie
  • Titel: Tidsresan : lek och fantasi som pedagogisk metod
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Nordiska museets förlag
  • Författare/red: Bringeús, Nils-Arvid (red)
  • Titel: Arbete och redskap; materiell folkkultur på svensk landsbygd före industrialismen kapitel: Matberedningen
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1988
  • Förlag: Carlsson
  • Kommentar: s 193-230
  • Författare/red: Brügge,Britta, Glantz,Matz och Sandell,Klas
  • Titel: Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 283 s.
  • Författare/red: Christensen Gjesdal, Anne Louise
  • Titel: Livet i og mellom husene : utvalgte artikler om livsform og bymiljø
  • Ort: Oslo
  • Upplaga: 1991
  • Förlag: Universitetsforlaget
  • Kommentar: s 124-137; Byekplosion. Kan hämtas från Aschehougs Norges kulturhistorie, bind 5.
  • Författare/red: Doverborg,Elisabet och Emanuelsson,Göran
  • Titel: Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: NCM, Göteborgs universitet
  • Kommentar: Kap 8-14
  • Författare/red: Dybdahl, Audun
  • Titel: Fra ull og lin till klaer
  • Upplaga: 1988
  • Förlag: Steinkjer museum
  • Kommentar: Ca 70 s. Köpes på Egge museum.
  • Författare/red: Hodne, Ørnulf
  • Titel: "Årshoytidene"Norsk folketro
  • Ort: Oslo
  • Upplaga: 2000
  • Kommentar: 47 s.
  • Författare/red: Hooper-Greenhill,Eilean
  • Titel: Museums and education : purpose, pedagogy, performance
  • Ort: London
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: 19 sidor. E-bok
  • Författare/red: Krokann,Inge
  • Titel: Det store hamskiftet i bondesamfunnet med etterord av Tore Pyser 1942 - alt artikkel fra Pax forlag
  • Ort: Oslo
  • Upplaga: 1976 2 a utg
  • Förlag: Norske samlaget
  • Kommentar: Ca 100 s.
  • Författare/red: Ljung, Berit
  • Titel: Museipedagogik och erfarande
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet
  • Kommentar: E-bok
  • Författare/red: Solem Heiberg, Ida & Reikerås Lie, Elin Kirsti
  • Titel: Det matematiska barnet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Natur och kultur
  • Kommentar: Kap 3,4,7-9.
  • Författare/red: Strandin, Marianne
  • Titel: Friluftsmuseet och förmedling - bebyggelse som pedagogiskt redskap
  • Förlag: Fornvårdaren 29
  • Kommentar: s 71-82
  • Författare/red: Sødal, Helje Kringlebotn
  • Titel: Kristen tro og tradisjon i barnehagen 3 utg
  • Ort: Kristiansand
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Høyskoleforlaget
  • Kommentar: Kap 6-10
  • Författare/red: Ødegard, Torbjörg, Lie, Sigmund, Vedum, Trond Vidar och Aaseth, Hilde
  • Titel: Blåe vann och grönne skoger
  • Ort: Vallset
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Opplandske bokförlag
  • Kommentar: 175 s.

Referenslitteratur

Moment 1
  • Författare/red: Bjurman,Eva Lis
  • Titel: Fakta om barn förr
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 1983
  • Förlag: Esselte Studium
  • Kommentar: 91 s.
  • Författare/red: Bull, Edvard
  • Titel: Barn i industriarbeid i Bjarne Hodne og Sölvi Sogner (red) Barn av sin tid - fra norske barns historie
  • Upplaga: 1984
  • Förlag: Universitetsförlaget
  • Kommentar: s. 77-86
  • Författare/red: Garberg Hegseth,Ann Siri, Gullikstad,Berit
  • Titel: Barn i byen : oppvekstvilkår i mellomkrigstida
  • Ort: Trondheim
  • Upplaga: 1990
  • Förlag: Sverresborg : Trøndelag Folkemuseum
  • Kommentar: Häftet kan köpas på Trøndelag Folkemuseum
  • Författare/red: Hedlund, Märta
  • Titel: Barnets uppfostran och utbildning i en storfamilj
  • Ort: Östersund
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Jämten
  • Kommentar: s 27-35
  • Författare/red: Hodne,Ørnulf
  • Titel: Barndom i Norge gjennom tusen år
  • Ort: Oslo
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: J.W.Cappelens Forlag
  • Kommentar: s.111-263.
  • Författare/red: Slettan, Dagfinn
  • Titel: Barnarbeid i jordbruket i Bjarne og Solve Sogner (red) Barn av sin tid - fra norske barns historie
  • Upplaga: 1984
  • Förlag: Universitetsförlaget
  • Kommentar: s. 65-74
  • Författare/red: Svelmo, Petter
  • Titel: Barnarbeid i jordbruket ietterkrigstida. En undersökning fra Verdal i Dagfinn Slettan(red) Bondesamfunn i opplösning?
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Tronderske bondesamfunn 1930-1980 Lesja
  • Kommentar: s. 82-100
Moment 2
  • Författare/red: Björklund, Camilla
  • Titel: Bland bollar och klossar. Matematik för de yngsta i förskolan
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Persson, Annika & Wiklund, Lena
  • Titel: Hur långt är ett äppelskal-tematiskt arbete i förskolan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Liber

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15