Pedagogik GR (B), Inriktning Barnkultur och kulturarv mot förskola, förskoleklass 1-30hp, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Inriktning Barnkultur och kulturarv mot förskola, förskoleklass 1-30hp, 30 hp
Education Ba (B), Childrens Culture and Culture Heritage in Teaching and Learning.

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE049G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2010-05-31
  • Giltig fr.o.m: 2010-08-15

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för barn- och kulturarv skall utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
- utveckla förmåga att se barnet och leken som kulturbärare.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap om och förståelse för barnet som skapare och bärare av samisk kultur och kunskap
- visa kunskap och förståelse för kulturella uttrycksformer
- visa kunskap om barns lärande i relation till tid och rum
- redovisa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, leda, utvärdera och utveckla lek och andra lärandeaktiviteter i förskola/förskoleklass, kulturinstitutioner och samhälle

Innehåll

Kursen är indelad i två delmoment med följande omfattning och innehåll:

Delmoment 1, Barn som kulturbärare med särskilt fokus på samiska förhållanden, 15 hp varav 6 hp verksamhetsförlagd utbildning
- Barndom förr och nu
- Barns kulturella och personliga identitet
- Filosofi med barn
- Barnkultur och genus
- FN:s barnkonvention
- Lek och lekkultur förr, nu och i framtiden

Delmoment 2, Tiden och rummets kultur 15 hp
- Årstider och högtider
- Tids- och rumsuppfattning
- Stad och land, inne och uteliv
- Matriell kultur
- Matens kultur
- Natur och tradition

Behörighet

Grundläggande behörighet samt OB 6: En B och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, praktiska övningar, fältstudier, exkusioner, projektarbete, verksamhetsförlagd utbildning, handledning, självstudier och IT-baserad undervisning.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Generellt gäller att föregående period av verksamhetsförlagd utbildning skall vara godkänd innan ny verksamhetsförlagd utbildning påbörjas.

För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Blom, Kari
  • Titel: Norsk barndom gjennom 150 år – en innføring.
  • Ort: Bergen
  • Upplaga: 2008 2.opplag
  • Kommentar: sid. 77-120 Kap. Barn i familen og Barn og arbeid. 43 s.
  • Författare/red: Hodne, Bjarne og Sogner, Sølvi (red.) Leif Østby: Barnemotiver i billedkunsten i
  • Titel: Barn av sin tid : fra norske barns historie
  • Upplaga: 1984
  • Förlag: Universitetsforlaget
  • Kommentar: 19 s.
  • Författare/red: Ohlander, Ann-Sofie
  • Titel: Det bortträngda barnet
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Hist inst Uppsala
  • Kommentar: s. 31-50, 57-60. 24 s.

Referenslitteratur

  • Författare/red: Hodne, Bjarne og Sogner, Sølvi (red.) Dagfinn Slettan: Barnearbeid i jordbruket i
  • Titel: Barn av sin tid : fra norske barns historie
  • Upplaga: 1984
  • Förlag: Universitetsforlaget
  • Kommentar: s.65-74 9 s.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15