Pedagogik AV, Att leda undervisningspraktiker i förskolan, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Att leda undervisningspraktiker i förskolan, 7,5 hp
Education MA, To Lead Teaching Practices in Preschool, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE051U
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2023-03-11
  • Giltig fr.o.m: 2023-08-15

Syfte

Syftet med kursen är att utveckla kunskap och förmåga att styra, leda, organisera och utveckla undervisningspraktiker i förskolan genom att i kursen
- fördjupar förmågan att styra, leda och organisera verksamheten med utgångspunkt i förskolans uppdrag och särart samt lokala förutsättningar,
- fördjupar kunskaper om didaktiska förutsättningar och möjligheter i förskolans undervisningspraktiker,
- utvecklar och fördjupar sin förmåga att kunna motivera, organisera och leda förskolans systematiska kvalitetsarbete med riktning mot förskolans mål,
- utvecklar ett pedagogiskt ledarskap med fokus på att leda och utveckla förskolans lärmiljöer.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska deltagaren:
- visa goda kunskaper om förskolans utbildning och undervisningsuppdrag,
- visa god förmåga att styra, leda och organisera förskolans systematiska kvalitetsarbete i riktning mot förskolans mål med utbildning och undervisning,
- visa god förmåga att leda och organisera för att utveckla lärmiljön i förskolan, för vuxna och barn, utifrån den egna verksamhetens villkor och förutsättningar.

Innehåll

Tema 1 Förskolans uppdrag, särart, utbildning och undervisningsuppdrag i vetenskaplig belysning. I temat problematiseras förskolans uppdrag i en historisk och vetenskaplig belysning.

Tema 2 Förskolans undervisningspraktiker och didaktiska förutsättningar och möjligheter. I temat behandlas förskolans lärande – och undervisningsuppdrag samt skolformsspecifika didaktiska förutsättningar för en god lärmiljö.

Tema 2 Leda systematiskt kvalitetsarbete. I temat behandlas perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete som förutsättningar för att som ledare utveckla undervisningspraktiker.

I kursen ges återkommande utrymme för perspektiv från den samlade vetenskapliga kunskapen, andra verksamheter med lärmiljöer intressanta för förskolan samt de erfarenheter som deltagarna besitter. Deltagarna kommer under kursens gång att arbeta med ett återkommande individuellt förbättringsarbete som bygger på uppdragsförståelse för förskolans och verksamhetens förutsättningar samt undervisningspraktikernas didaktiska val som behöver göras för att utveckla förskolans lärmiljöer för vuxna och barn.

Behörighet

Utbildning för rektorer som tidigare genomgått Rektorsprogrammet eller annan statlig befattningsutbildning för rektorer.

Urvalsregler

Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt självstudier. Undervisningen genomförs vidare i olika kommunikationsformer.

Examination

1000: Del 1, Salstentamen, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2301: Del 2, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium 0,5 hp Inlämningsuppgift 2 hp Salstentamen 2 hp

Deltagarna examineras på sina respektive examinationsuppgifter i form av ett paper som beskriver en utvecklingsprocess kopplat till teoretiska grunder och verksamhetsobservationer. Detta sker i form av ett respondent-opponent förfarande mellan deltagarna, och varje arbete kommenteras översiktligt av utbildare.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Anmälan till utbildningen görs av skolhuvudman.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Björn Ahlström, Ulf Leo, Lars Norqvist and Pär Poromaa Isling
  • Titel: School Leadership as (Un)usual. Insights From Principals in Sweden During a Pandemic
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: International Studies in Educational Administration (Commonwealth Council for Educational Administration & Management (CCEAM))
  • Kommentar: 8 sidor
  • Författare/red: Ince, A. And Kitto, E
  • Titel: A Practical Guide to Action Research and Teacher Enquiry making a difference in early years
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: London: Routledge
  • Författare/red: Lund, Anna
  • Titel: Att leda en lärande förskola.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Lärarförlaget
  • Kommentar: 142 sidor
  • Författare/red: Pihlgren, Ann S.
  • Titel: Förskolans professionella begrepp: en introduktion.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 132 sidor
  • Författare/red: Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin
  • Titel: Didaktik: flerstämmig undervisning i förskolan
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 430 sidor
  • Författare/red: Åsén, Gunnar (red.)
  • Titel: Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liberg
  • Kommentar: 199 sidor

Övrig litteratur samt vetenskapliga artiklar tillkommer utifrån valt utvecklingsområde.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15