Pedagogik GR (A), Fritidspedagogik, Att arbeta i fritidshem, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Fritidspedagogik, Att arbeta i fritidshem, 30 hp
Education A, Working with children in school recreation centers
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE053G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2008-10-27
- Senast ändrad: 2011-05-30
- Giltig fr.o.m: 2011-08-01
Syfte
Kursen syftar till att den studerande skall visa kunskap och förmåga i:
- fritidspedagogiskt arbete
- fritidshemmet som arena för lärande, utveckling och socialisation.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förståelse för fritidshemmens historia, utveckling, uppdrag, innehåll, arbetssätt och fritidspedagogens yrkesroll
- visa kunskap och förståelse för olika samverkansformer mellan fritidshem, skola,
förskola och hem
- redovisa förmåga att organisera, leda, genomföra dokumentera och utvärdera
verksamheten i fritidshem
- visa kunskap om praktiska och estetiska lärprocesser
– visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
– visa kunskap om och förståelse för sociala relationer och ledarskap
– Visa förmåga att stimulera till lärande och utveckling genom att erbjuda barnen en meningsfull och innehållsrik fritid,
– visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare
Innehåll
Kursen består av två delmoment:
Delmoment 1: Fritidspedagogiskt arbete, fritidshem som egen verksamhet och i samverkan med skolan, 15hp, varav 7,5hp vfu
- Fritidshemmens historia, fritidspedagogiskt arbete och yrkesroll
- Barns livsvillkor på fritiden
- Skolan och fritidshemmets uppdrag
- Pedagogiskt ledarskap
- Verksamhetsförlagd utbildning
Delmoment 2: Fritidshemmet som lärandemiljö och socialisationsarena, 15hp
- Estetiska uttrycksformer
- Utforskande lärande, lek, rörelse, idrott och utomhuspedagogik
- Formellt och informellt lärande
- Grupprocesser
Behörighet
Grundläggande behörighet samt OB 16: Ma B, Nk B (alternativt Bi A, Ke A och Fy A) och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Dessutom ingår verksamhetsförlagd utbildning. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer.
Examination
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfällen inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet.
Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Generellt gäller att föregående period av verksamhetsförlagd utbildning skall vara
godkänd innan ny verksamhetsförlagd utbildning påbörjas.
För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Skolinspektionen
- Titel: Kvalitet i fritidshem. Kvalistetsgranskning Rapport 2010:3
- Webbadress: www.skolinspektionen.se/sv/Tillsyn--granskning/Kvalitetsgranskning/genomfordakvalitetsgranskingar/Kvalitet-i-fritidhem
Moment 1
- Författare/red: Andersson, Birgitta & Thorsson, Lena(red)
- Titel: Därför inkludering
- Ort: Umeå
- Upplaga: 2007
- Förlag: Specialpedagogiska Institutet
- Kommentar: 175 s.
- Författare/red: Elofsson, Niklas
- Titel: Lärande i fritidshem
- Upplaga: 2008
- Förlag: Växjö universitet. Högskolan i Jönköping
- Webbadress: URL: www.hj.se C97e484d5c23c7271d25cc4acd08e90c
- Kommentar: 21 s. Magisteruppsats i pedagogik
- Författare/red: Haglund, Björn
- Titel: Fritid som diskurs och innehåll
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 2009
- Förlag: Göteborgs Universitet
- Kommentar: Artikel i Pedagogisk forskning 1/2009 12 s.
- Författare/red: Jensen Elisabeth & Jensen Helle
- Titel: Professionellt föräldrasamarbete
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2008
- Förlag: Liber
- Kommentar: 184 s.
- Författare/red: Johansson, Inge
- Titel: Fritidshemspedagogik. Idé - ideal - realiteter
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2010
- Förlag: Liber
- Kommentar: 120 s.
- Författare/red: Sandberg mfl
- Titel: Miljö för lek lärande och samspel
- Ort: Lund
- Upplaga: 2008
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 168 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna Råd och kommentarer. Kvalitet i fritidshem
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Fritzes
- Kommentar: 37 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet Lgr 11
- Titel: Läroplan för det grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2011
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 279.s
Moment 2
- Författare/red: Brügge, Britta, Glantz, Mats & Sandell, Klas
- Titel: Friluftslivets pedagogik: För kunskap, känsla och livskvalitet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2002
- Förlag: Liber
- Kommentar: 249 s.
- Författare/red: Dahlgren, Lars-Ove & Sjölander, Sverrre & Strid, Jan-Paul, & Szczepanski
- Titel: Utomhuspedagogik som kunskapskälla : närmiljö blir lärmiljö
- Ort: Lund
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 205 s.
- Författare/red: Erberth & Rasmusson
- Titel: Undervisa i pedagogiskt drama
- Ort: Lund
- Upplaga: 2008
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 288 s.
- Författare/red: Frid, Johan
- Titel: Intro Bild
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2005
- Förlag: Didacta; Löddeköpinge
- Kommentar: 312 s.
- Författare/red: Gandini, Lella, Hill, Lynn, Cadwell, Louise & Schwall, Charles
- Titel: In the spirit of the studio : learning from the atelier of Reggio Emilia
- Ort: New York
- Upplaga: 2005
- Förlag: Teachers College Press
- Kommentar: 212 s.
- Författare/red: Juul, Jesper & Jensen, Helle
- Titel: Relationskompetens i pedagogernas värld
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2009
- Förlag: Runa förlag
- Kommentar: 285 s.
- Författare/red: Ljusberg, Anna-Lena
- Titel: Fritidshemmet som arena för formellt och informellt lärande
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2002
- Förlag: Lärarhögskolan
- Webbadress: www.su.se
- Kommentar: Magisteruppsats i pedagogik, nr 24-2002 86 s.
- Författare/red: Lundegård, Iann, Wickman, Per-Olof & Wohlin , Ammi
- Titel: Utomhusdidaktik
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 209 s.
- Författare/red: Rosenqvist, Mia Maria
- Titel: Lek och skolämnen i en ny lärarroll: Temaarbete med 3-9-åringar - en aktionsforskningsstudie
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Norstedts förlag
- Kommentar: 207 s.
- Författare/red: Schellerup, Nilsen, Helle
- Titel: Gemenskap och utanförskap
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Liber
- Kommentar: 166 s.
- Författare/red: Uddholm, Mats
- Titel: Pedagogen och den musikaliska människan,
- Ort: Mölndal
- Upplaga: 2003
- Förlag: Förlaget Lutfisken
- Kommentar: 139 s.
- Författare/red: Wahlström, Gunilla
- Titel: Samspel och ledarskap: en vardagsbok för pedagoger
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Runa förlag
- Kommentar: 143 s.
Dessutom tillkommer rapporter och kompendier efter lärares anvisningar, max 300 sid.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket