Pedagogik GR (A), Barnkultur och kulturarv, Allmänt utbildningsområde 1-30hp, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Barnkultur och kulturarv, Allmänt utbildningsområde 1-30hp, 30 hp
Education A, Childrens Culture and Culture Heritage in Teaching and Learning, General Educational Studies 1-30,

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE056G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2010-05-19
  • Giltig fr.o.m: 2010-08-15

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet för pedagogik skall utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa
problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet och söka och
värdera kunskap på vetenskaplig nivå.
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta
kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom
området.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förståelse om den vetenskapliga grunden och tillämpliga metoder för huvudområdet pedagogik avseende barn- och kulturarv
- redogöra för en pedagogisk grundsyn, baserad på kännedom om pedagogik som ämnestradition och pedagogikens och läraryrkets betydelse i samhället.
- visa grundläggande kunskap om betydelsen av barnkultur och kulturarv.
- visa förmåga till att värdera pedagogiskt arbete i förhållande till grundläggande värden i en demokrati.
- visa grundläggande teoretisk kunskap om utveckling, lärande och lek, samt förmåga till att använda denna kunskap i praktiskt pedagogiskt arbete i förskola, förskoleklass.
- kunna redogöra för ett didaktiskt tänkande med utgångspunkt i egna observationer och dokumentationer av barns verksamhet i förskola och förskoleklass.
- tillägna sig kunskaper och förståelse för grundläggande element inom de estetiska ämnesområdena.
- visa grundläggande teoretisk kunskap om utveckling,lärande och lek samt kunna relatera detta till små barns matematik.

Innehåll

Kursen är indelad i två moment:
1. Pedagogik lek och lärande, 15 hp varav 4,5 hp verksamhetsförlagd utbildning
2. Kulturarvspedagogiska miljöer, 15 hp

De två momenten har följande innehåll:
- Utbildningshistoria,läroplansteori och didaktik
- Kulturarv, pedagogik och samhälle
- Förskole- och kulturarvspedagogik
- Matematik för små barn
- Demokrati och värdegrund
- Lek och lärande och barns utveckling
- Metodik för observation och dokumentation
- Förskolläraryrket som profession i arbetet med barn och vuxna
- Planera för estetisk verksamhet i förskolan

Behörighet

Grundläggande behörighet samt OB 6: En B och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar,seminarier, gruppövningar, praktiska övningar, fältstudier, verksamhetsförlagd utbildning, handledning och självstudier och IT-baserad undervisning.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Generellt gäller att föregående period av verksamhetsförlagd utbildning skall vara godkänd innan ny verksamhetsförlagd utbildning påbörjas.

För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Alsvik, Elling
  • Titel: Museumssamlingene i En Smuk Fremtid – Trøndelag Folkemuseum Sverresborg 100 år
  • Ort: Trondheim
  • Upplaga: 2009
  • Kommentar: (s.109 – 125) (16s)
  • Författare/red: Arcadius, Kerstin
  • Titel: Museum på svenska: Länsmuseerna och kulturhistorien, Nordiska museets handlingar 0346-8585;123
  • Upplaga: 1997
  • Författare/red: Blom, Kari
  • Titel: Norsk barndom gjennom 150 år – en innføring
  • Ort: Bergen
  • Upplaga: 2008 2 opplag
  • Förlag: Fagbokforlaget
  • Kommentar: s. 77-120 43 s. Kap. Barnehagen. Fra Asyler till pedagogiske institusjoner
  • Författare/red: Bohman, Stefan & Palmqvist, Lennart (red)
  • Titel: Museer och kulturarv
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1997
  • Kommentar: s. 9-18 ( 10 s.)
  • Författare/red: Bø, Sigrid & Eilertsen Følling, Turid
  • Titel: Framover med fortida. Innføring i miljø-og kulturvernarbeid
  • Ort: Olso
  • Upplaga: 1994 2 utg.
  • Förlag: Det Norske Samlaget
  • Kommentar: Kapittel 1 ( 14 s.)
  • Författare/red: Dahl, Robert A
  • Titel: On democracy
  • Ort: New Haven
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Yale University Press
  • Författare/red: Dimenäs, Jörgen (red.)
  • Titel: Lära till lärare: att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Del 1, 2 og 4. 261s.
  • Författare/red: Doverborg, Elisabet & Emanuelsson, Gunnar (red)
  • Titel: Små barns matematik: erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: NMC Göteborgs universitet
  • Kommentar: Kap. 3,4,5,6,7
  • Författare/red: Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis og Hoel, Torlaug L
  • Titel: Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning (översättning: Sten Andersson)
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 209 s. Finns även som norsk litteratur.
  • Författare/red: Enerstvedt, Åse
  • Titel: Tradisjons- og kulturformidling til barn. Etnofolkloristisk perspektiv i Ivar Selmer-Olsen (red): Kulturens fortellinger
  • Upplaga: 1993
  • Kommentar: s.99 – 109 (10 s.)
  • Författare/red: Ericsson, Magnus
  • Titel: Lek och lär på Jamtli i Friluftsmuseer, kulturarv och lärande
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Fornvårdaren 29, Jamtli forlag
  • Kommentar: s 50-61 (11s.)
  • Författare/red: Floris, Lene, Annette Vasstrøm
  • Titel: På museum, mellom oplevelse og oplysning
  • Kommentar: s. 23-42 (19 s.)
  • Författare/red: Gandini, Lella, Hill, Lynn, Cadwell, Louise & Schwall, Charles (red)
  • Titel: In the spirit of the studio: learning from the atelier of Reggio Emilia
  • Ort: New York
  • Förlag: Teachers College Press
  • Kommentar: 212 s.
  • Författare/red: Granberg, Ann
  • Titel: Små barns bild- & formskapande; Lek med former, färger och linjer
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 151 s.
  • Författare/red: Gren, Katarina, Nilson, Birger
  • Titel: Bygg och låt
  • Ort: Mölndal
  • Upplaga: 1989
  • Förlag: Lutfisken forlag
  • Kommentar: 80 s.
  • Författare/red: Gunnestad, Arve
  • Titel: Didaktikk for førskolelærere. 4. utg
  • Ort: Oslo
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Universitetsforlaget
  • Kommentar: 136 s.
  • Författare/red: Jensen, Elisabeth och Jensen, Helle
  • Titel: Professionellt föräldrasamarbete
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 184 s.
  • Författare/red: Kloep, Marion og Hendry, Leo
  • Titel: Utviklingspsykologi i praksis
  • Ort: Oslo
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Abstrakt forlag
  • Kommentar: 293 s.
  • Författare/red: Korsvold, Tora
  • Titel: Barn og barndom i velferdsstatens småbarnspolitikk
  • Ort: Oslo
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Universitetsforlaget
  • Kommentar: s. 11-174 ( 163 s.)
  • Författare/red: Langlo-Jagtoien, Greta
  • Titel: Motorik, lek och lärande
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Multicare
  • Kommentar: 244 s.
  • Författare/red: Lillemyr, Ole Fredrik, [översättning: Annica Claesdotter]
  • Titel: Lek - upplevelse - lärande i förskola och skola
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 317 s. Finns även som norsk litteratur.
  • Författare/red: Läroplan för förskolan (lpfö 98)
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/sb/d/468#paragraphAnchor0 20100412
  • Författare/red: Lökken, Haugeen, Röthle ()
  • Titel: Småbarnspedagogik Fenomenologiska och estetiska förhållningssätt
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 270 s.
  • Författare/red: Løkken,Gunvor, Søbstad,Frode
  • Titel: Observation och intervju i förskolan
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 131 s. Finns även som norsk litteratur.
  • Författare/red: Moen, Kari Hoås
  • Titel: Nærmiljø og samfunn i barnehagen
  • Ort: Oslo
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Universitetsforlaget
  • Kommentar: Kap. 5, 38 s. 190 s.
  • Författare/red: Pramling Samuelsson, Ingrid, Carlsson, Maj Asplund
  • Titel: Det lekande lärande barnet; i en utvecklingspedagogisk teori
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 240 s. Finns även som norsk litteratur.
  • Författare/red: Rentzhog, Sten
  • Titel: Friluftsmuseerna. En skandinavisk idé erövrar världen
  • Ort: Kristianstad
  • Upplaga: 2007
  • Kommentar: s.15-22, 406-431,( 33s.)
  • Författare/red: Ruud, Even
  • Titel: Musikk og identitet
  • Ort: Oslo
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Universitetsforlaget
  • Kommentar: 244 s
  • Författare/red: Sigurdson, Ola
  • Titel: Den goda skolan - om etik, läroplaner och skolans värdegrund
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 182 s.
  • Författare/red: Sjögren, Eva, Lundström Catarina
  • Titel: Historia på riktigt! Arkivpedagogik i praktiken
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Skånes arkivförbund
  • Kommentar: s. 11-21, 11s.
  • Författare/red: Skollagen
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/sb/d/777#paragraphAnchor0 20100412
  • Författare/red: Solem Heiberg, Ida & Reikerås Lie, Elin Kirsti
  • Titel: Det matematiska barnet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Kommentar: Kap. 1,2,5,6,10
  • Författare/red: Stehouwer, Gulle Stehouwer
  • Titel: Musikk mellom liten og stor
  • Ort: Oslo
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Norsk musikkforlag
  • Författare/red: Sæbø, Aud B
  • Titel: Drama i barnehagen
  • Ort: Oslo
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Universitetsforlaget
  • Kommentar: 293 s.
  • Författare/red: Sæther, Morten
  • Titel: Musikk og grunnleggende læring i et stimulerende miljø i Kibsgaard, Sonja. Grunnleggende læring i et stimulerende miljø
  • Ort: Oslo
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Universitetsforlaget
  • Kommentar: Kapittel 9 (16s)
  • Författare/red: Sæther, Morten og Aalberg, Elin A
  • Titel: Barnet og musikken. Innføring musikkpedagogikk for førskolelærerstudenter
  • Ort: Oslo
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Universitetsforlaget
  • Kommentar: 167 s.
  • Författare/red: Tønnessen, Rolf Th. & Tønnessen, Marianne
  • Titel: Demokratisk dannelse. Fagdidaktikk i samfunnskunnskap
  • Ort: Bergen
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Fagbokforlaget
  • Kommentar: Kapittel 1 og 3, 4, (46 s.)
  • Författare/red: Welinder, Stig
  • Titel: Miljö, kultur och kulturmiljö
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1993
  • Kommentar: s. 45-53. ( 8s.)
  • Författare/red: Zipsane, Henrik, ( Peter Jarvis ed)
  • Titel: Lifelong Learning through Heritage and Art
  • Ort: London & New York
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: The Routledge international handbook of lifelong learning
  • Kommentar: 173-182.(10s)

Referenslitteratur

  • Författare/red: Björklund, Camilla
  • Titel: Ett två många – om barns tidiga matematiska tänkande
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 174 s.
  • Författare/red: Ellenby, Ylva
  • Titel: Barns rätt att utvecklas
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Natur och Kultur.
  • Kommentar: 196 s.
  • Författare/red: Grindberg, Tora
  • Titel: Barn i rörelse /Barn i bevegelse norska
  • Ort: Lund.
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 147s.
  • Författare/red: Hodne, Ørnulf
  • Titel: Barndom i Norge gjennom tusen år
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: J.W. Cappelens Forlag
  • Kommentar: s.111 – 263. utvalgte sider
  • Författare/red: Johnsen Høines, Marit
  • Titel: Matematik som språk – verksamhetsteoretiska perspektiv (Orginaltitel: Begynneropplæringen)
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Lundberg, Bengt & Ågren, Per-Uno
  • Titel: Historiebilder – om intention och reception i Museer.
  • Upplaga: 1999
  • Kommentar: 196 s.
  • Författare/red: Pettersson, Nina
  • Titel: Högt i tak. En inspirationsskrift om kulturmiljöpedagogik
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Riksantikvarieämbetet
  • Kommentar: 64 s.
  • Författare/red: Rentzhog, Sten
  • Titel: Friluftsmuseerna: en skandinavisk idé erövrar världen
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Carlsson
  • Kommentar: s. 432- 447
  • Författare/red: Samfunnsfag/Samhällskunskap
  • Titel: Elektronisk utgave
  • Webbadress: http://www.nb.no/utlevering/contentview.jsf?&urn=URN:NBN:no-nb_digibok_2008020800024#&struct=DIV4
  • Författare/red: Utvalg fra Bo,Sigrid og Følling Eilertsen, Turid
  • Titel: Vårt hjerte vet, vårt øye ser, kulturvern i Norge

Samt artikler utdelt på forelesning

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15