Pedagogik GR (A), Specialpedagogik i förskola och skola, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Specialpedagogik i förskola och skola, 15 hp
Education A, Special Education
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE063G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2008-10-27
- Senast ändrad: 2013-05-30
- Giltig fr.o.m: 2013-08-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för specialpedagogiskt arbete skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Lärandemål
De studerande ska efter avslutad kurs
- kunna analysera och reflektera utifrån olika specialpedagogiska perspektiv
- kunna problematisera begreppen segregering, integrering och inkludering och dess tillämpning i en skola för alla
- tillägna sig kunskap om framgångsfaktorer för delaktighet och lärande
- utifrån barnens behov och förutsättningar kunna planera och genomföra förändringar i miljön för att skapa en god lärandemiljö
-tillägna sig och tillämpa olika pedagogiska strategier för arbete på organisations-, grupp- och individnivå
- utifrån ett vetenskapligt synsätt kunna lokalisera och precisera det stöd som barn och elever behöver
Innehåll
Specialpedagogik i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
Specialpedagogiskt förhållningssätt och teoribildning
Begreppen segregering/integrering/inkludering/ en skola för alla
Framgångsfaktorer för goda lärandemiljöer och inkludering
Samtal
Stödinsatser på organisations-, grupp- och individnivå
Arbete med åtgärdsprogram
Behörighet
Grundläggande behörighet
Kursbeskrivning
Kursen kan läsas som fristående kurs, eller som del av specialisering i lärarutbildningen.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisning kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar enskilt och/eller i grupp, seminarier och inlämningsuppgifter. Examinationen kan ske löpande under delmomenten eller i slutet av kursen.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Andersson, Birgitta & Thorsson, Leena
- Titel: Därför inkludering
- Upplaga: 2007
- Förlag: Specialpedagogiska skolmyndigheten
- Webbadress: http://www.spsm.se
- Kommentar: 175 s. Inriktad mot skola
- Författare/red: Asp-Onsjö, Lisa
- Titel: Åtgärdsprogram i praktiken
- Ort: Lund
- Upplaga: 2008
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 155 s. Inriktad mot skola
- Författare/red: Broberg, Malin, Hagström, Birthe, Broberg, Anders
- Titel: Anknytning i förskolan, vikten av trygghet för lek och lärande
- Ort: Falkenberg
- Upplaga: 2012
- Förlag: Natur och kultur
- Kommentar: 310 s. Inriktad mot förskola
- Författare/red: Eriksson Bergström, Sofia
- Titel: Rum, barn och pedagoger – Om möjligheter och begränsningar i förskolans fysiska miljö.
- Upplaga: 2013
- Förlag: Umeå Universitet, Pedagogiska institutionen
- Kommentar: 195 s. Inriktad mot förskola
- Författare/red: Folkman, Marie-Louise & Svedin, Eva
- Titel: Barn som inte leker, från ensamhet till social lek
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2008
- Förlag: Runa
- Kommentar: 135 s. Inriktad mot förskola
- Författare/red: Hilmarsson, Hilmar
- Titel: Samtalet med känslomässig intelligens
- Ort: Lund
- Upplaga: 2010
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 210 s. Inriktad mot både förskola och skola
- Författare/red: Hjörne, Eva & Säljö, Roger
- Titel: Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2008
- Förlag: Norstedts Akademiska förlag
- Kommentar: 174 s. Inriktad mot skola
- Författare/red: Juul, Jesper, Jensen, Helle
- Titel: Relationskompetens i pedagogernas värld
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2009, 2.a uppl
- Förlag: Liber
- Kommentar: 271 s. Inriktad mot både förskola och skola
- Författare/red: Lindgren, Anna-Lena, & Sparrman Anna
- Titel: Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
- Upplaga: 2003
- Förlag: Pedagogisk forskning i Sverige, Vol.1-2, pp.59-70
- Kommentar: 17 s. Inriktad mot förskola
- Författare/red: Löfdahl, Annica
- Titel: Kamratkulturer i förskolan, en lek på andras villkor
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Liber
- Kommentar: 126 s. Inriktad mot förskola
- Författare/red: Nilholm, Claes
- Titel: Barn och elever i svårigheter
- Ort: Lund
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 152 s. Inriktad mot skola
- Författare/red: Nilholm, Claes
- Titel: Vilka är de grundläggande specialpedagogiska perspektiven
- Upplaga: 2005
- Förlag: Pedagogisk forskning i Sverige 2005 nr 2
- Webbadress: http://www.ped.gu.se/pedfo/pdf-filer/nilholm2_10.pdf
- Kommentar: Inriktad mot skola
- Författare/red: Runström Nilsson, Petra
- Titel: Pedagogisk kartläggning. Att utreda och dokumentera elevers behöv av särskilt stöd
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2011
- Förlag: Gleerups
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 110 s. Inriktad mot skola
- Författare/red: Sandberg, Annette
- Titel: Med sikte mot förskolan – barn i behov av stöd
- Ort: Lund
- Upplaga: 2009
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 304 s. Inriktad mot förskola
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna Råd och kommentarer. För arbete med åtgärdsprogram
- Upplaga: 2008
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=888
- Kommentar: 23 s. Inriktad mot skola
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Vad påverkar resultaten i svensk grundskola?
- Upplaga: 2009
- Kommentar: 50 s. Inriktad mot skola