Pedagogik GR (A), Specialpedagogik i förskola och skola, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Specialpedagogik i förskola och skola, 15 hp
Education A, Special Education

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE063G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2008-10-27
  • Senast ändrad: 2014-11-25
  • Giltig fr.o.m: 2015-01-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för specialpedagogiskt arbete skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

De studerande ska efter avslutad kurs
- kunna analysera och reflektera utifrån olika specialpedagogiska perspektiv
- kunna problematisera begreppen segregering, integrering och inkludering och dess tillämpning i en skola för alla
- tillägna sig kunskap om framgångsfaktorer för delaktighet och lärande
- utifrån barnens behov och förutsättningar kunna planera och genomföra förändringar i miljön för att skapa en god lärandemiljö
-tillägna sig och tillämpa olika pedagogiska strategier för arbete på organisations-, grupp- och individnivå
- utifrån ett vetenskapligt synsätt kunna lokalisera och precisera det stöd som barn och elever behöver

Innehåll

Specialpedagogik i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
Specialpedagogiskt förhållningssätt och teoribildning
Begreppen segregering/integrering/inkludering/ en skola för alla
Framgångsfaktorer för goda lärandemiljöer och inkludering
Samtal
Stödinsatser på organisations-, grupp- och individnivå
Arbete med åtgärdsprogram

Behörighet

Grundläggande behörighet

Kursbeskrivning

Kursen kan läsas som fristående kurs, eller som del av specialisering i lärarutbildningen.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisning kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar enskilt och/eller i grupp, seminarier och inlämningsuppgifter. Examinationen kan ske löpande under delmomenten eller i slutet av kursen.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Asp-Onsjö, Lisa
  • Titel: Åtgärdsprogram i praktiken
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-05009-6155 s. Inriktad mot skola
  • Författare/red: Broberg, Malin, Hagström, Birthe, Broberg, Anders
  • Titel: Anknytning i förskolan, vikten av trygghet för lek och lärande
  • Ort: Falkenberg
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Natur och kultur
  • Kommentar: ISBN 978-91-27-13312-9310 s. Inriktad mot förskola
  • Författare/red: Hilmarsson, Hilmar
  • Titel: Samtalet med känslomässig intelligens
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 91-44010-222210 s. Inriktad mot både förskola och skola
  • Författare/red: Hjörne, Eva & Säljö, Roger
  • Titel: Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Norstedts Akademiska förlag
  • Kommentar: ISBN 978-91-7227-559-1174 s. Inriktad mot skola
  • Författare/red: Jakobsson, I-L, Nilsson, I
  • Titel: Specialpeagogik och funktionshinder
  • Upplaga: senaste upplagan
  • Förlag: Natur och kultur, Stockhom
  • Kommentar: ISBN: 9781271120204 334 s.
  • Författare/red: Juul, Jesper, Jensen, Helle
  • Titel: Relationskompetens i pedagogernas värld
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2012, 2.a uppl
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: ISBN 978-91-47-02060-7271 s. Inriktad mot både förskola och skola
  • Författare/red: Lutz, Kristian
  • Titel: Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: ISBN 978-91-47-10564-9130 s.Inriktad mot förskola.
  • Författare/red: Löfdahl, Annica
  • Titel: Kamratkulturer i förskolan, en lek på andras villkor
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: ISBN: 978-91-47-08424-1 126 s. Inriktad mot förskola
  • Författare/red: Persson, Bengt & Persson, Elisabeth
  • Titel: Inkludering och måluppfyllelse – att nå framgång med alla elever
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: ISBN 978-91-47-10088-0175 s.Inriktad mot skola.
  • Författare/red: Runström Nilsson, Petra
  • Titel: Pedagogisk kartläggning. Att utreda och dokumentera elevers behöv av särskilt stöd
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Gleerups
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: 110 s. Inriktad mot skola
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Skolverkets allmänna råd om åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd
  • Upplaga: 2012
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/regelverk/allmanna-rad/atgardsprogram-1.196156
  • Kommentar: ISBN 978-91-85545-38-423 s. Inriktad mot skola

Plus valbar litteratur för ditt valda fall/ämne till aktionsplanen, om ca 500 sidor.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15