Pedagogik GR (A), Specialpedagogik i förskola och skola, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Specialpedagogik i förskola och skola, 15 hp
Education A, Special Education
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE063G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2008-10-27
- Senast ändrad: 2016-05-30
- Giltig fr.o.m: 2016-08-10
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för specialpedagogiskt arbete skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Lärandemål
De studerande ska efter avslutad kurs
- kunna analysera och reflektera utifrån olika specialpedagogiska perspektiv
- kunna problematisera begreppen segregering, integrering och inkludering och dess tillämpning i en skola för alla
- utifrån barnens behov och förutsättningar kunna planera och genomföra förändringar i miljön för att skapa en god lärandemiljö
- tillägna sig och tillämpa olika pedagogiska strategier för arbete på organisations-, grupp- och individnivå
- utifrån ett vetenskapligt synsätt kunna lokalisera och precisera det stöd som barn och elever behöver
Innehåll
Specialpedagogik i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
Specialpedagogiskt förhållningssätt och teoribildning
Begreppen segregering/integrering/inkludering/ en skola för alla
Framgångsfaktorer för goda lärandemiljöer och inkludering
Samtal
Anpassningar, stödinsatser och arbete med kartläggning, utredning och åtgärdsprogram
Behörighet
Grundläggande behörighet
Kursbeskrivning
Kursen kan läsas som fristående kurs, eller som del av specialisering i lärarutbildningen.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisning kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar enskilt och/eller i grupp, seminarier och inlämningsuppgifter. Examinationen kan ske löpande under delmomenten eller i slutet av kursen.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Hedström, Hasse red
- Titel: Barn som oroar – bemötande och metoder i förskola och förskoleklass
- Webbadress: Stockholm, Lärarförlaget.
- Kommentar: ISBN 978-91-9808-495-5 Inriktad mot förskola.
- Författare/red: Hilmarsson, Hilmar
- Titel: Samtalet med känslomässig intelligens
- Ort: Lund
- Upplaga: 2012
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN 91-44010-222210 s. Inriktad mot både förskola och skola
- Författare/red: Hjelskov Elven, Bo
- Titel: Beteendeproblem i skolan
- Upplaga: 2014
- Förlag: Natur och Kultur, Stockholm
- Kommentar: ISBN 9789127139473. Inriktad mot skola
- Författare/red: Hjörne, Eva & Säljö, Roger
- Titel: Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2013
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN 978-91-144095-172 242 s. Inriktad mot skola
- Författare/red: Juul, Jesper, Jensen, Helle
- Titel: Relationskompetens i pedagogernas värld
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2012, 2.a uppl
- Förlag: Liber
- Kommentar: ISBN 978-91-47-02060-7271 s. Inriktad mot både förskola och skola
- Författare/red: Kjaer, Björg
- Titel: Inkluderande pedagogik. God praxis och goda praktiker
- Upplaga: 2015
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN 978-91-44-08614-9. 265 sid. Inriktad mot förskola.
- Författare/red: Lutz, Kristian
- Titel: Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola
- Upplaga: 2013
- Förlag: Liber
- Kommentar: ISBN 978-91-47-10564-9 130 s. Inriktad mot förskola.
- Författare/red: Nilholm, Claes
- Titel: Barn och elever i svårigheter - en pedagogisk utmaning
- Upplaga: 2012
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN 978-91-44-07944-8 151 s. Inriktad mot förskola och skola.
- Författare/red: Persson, Bengt & Persson, Elisabeth
- Titel: Inkludering och måluppfyllelse – att nå framgång med alla elever
- Upplaga: 2012
- Förlag: Liber
- Kommentar: ISBN 978-91-47-10088-0 175 s. Inriktad mot skola.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Skolverkets allmänna råd om åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd
- Upplaga: 2012
- Webbadress: http://www.skolverket.se/regelverk/allmanna-rad/atgardsprogram-1.196156
- Kommentar: ISBN 978-91-7559-116-2-38-4. 23 s. Inriktad mot skola
Plus valbar litteratur för ditt valda fall/ämne till aktionsplanen, om ca 500 sidor.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket