Pedagogik GR (A), Specialpedagogik i förskola och skola, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Specialpedagogik i förskola och skola, 15 hp
Education A, Special Education

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE063G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2008-10-27
  • Giltig fr.o.m: 2009-09-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för specialpedagogiskt arbete skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förståelse om den vetenskapliga grunden och om några tillämpliga metoder för huvudområdet pedagogik avseende specialpedagogik
- redovisa förmåga att arbeta med inkluderingsfrågor på organisations-, grupp- och individnivå
- redovisa förmåga att planera och genomföra förändringsarbete i lärmiljön, så att varje barn och ungdoms förutsättningar och behov tillgodoses genom ett inkluderande arbetssätt.

Innehåll

I kursen behandlas kunskaper om specialpedagogik i ett historiskt- och samhällsperspektiv, där de centrala begreppen, exempelvis relationskompetens, inkludering/segregering, funktionshinder/ funktionsnedsättning samt samtal som pedagogiskt verktyg belyses.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Kursbeskrivning

Kursen kan läsas som fristående kurs, eller som del av specialisering i lärarutbildningen.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisning kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar enskilt och/eller i grupp, seminarier och inlämningsuppgifter. Examinationen kan ske löpande under delmomenten eller i slutet av kursen.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprövningstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare
minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet.
Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen.
Se Mittuniversitetets Förvaltningshandbok - Kapitel 13 .

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Alerby, Eva
  • Titel: Skola för alla -- vad innebär det? En belysning av några specialpedagogiska perspektiv.
  • Ort: Jönköping
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Högskolan i Jönköping
  • Kommentar: 86 s.
  • Författare/red: Andersson, Birgitta & Thorsson, Leena
  • Titel: Därför inkludering
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Specialpedagogiska institutet Umeå
  • Kommentar: 175 s.
  • Författare/red: Beckman, Vanja
  • Titel: ADHD/DAMP - en uppdatering
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 151 s.
  • Författare/red: European Agency for Development in Special Needs Education
  • Titel: Inclusive Education and Classroom Practices
  • Ort: Middelfart Danmark
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: European Agency for Development in Special Needs Education
  • Webbadress: www.european-agency.org/
  • Kommentar: 31 s.
  • Författare/red: Helmen Borge, Ann Inger
  • Titel: Resiliens - risk och sund utveckling
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 184 s.
  • Författare/red: Hilmarsson, Hilmar
  • Titel: Samtalet med känslomässig intelligens
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 210 s.
  • Författare/red: Juul, Jesper, Jensen, Helle
  • Titel: Relationskompetens i pedagogernas värld
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Runa
  • Kommentar: 284 s.
  • Författare/red: Olsson, Britt-Inger & Olsson, Kurt
  • Titel: Att se möjligheter i svårigheter
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 149 s.

Plus valbar litteratur för ditt valda fall/problem till aktionsplanen, om ca 400 sidor.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15