Pedagogik GR (A), Specialpedagogik i förskola och skola, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Specialpedagogik i förskola och skola, 15 hp
Education A, Special Education
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE063G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2008-10-27
- Senast ändrad: 2011-01-04
- Giltig fr.o.m: 2011-01-10
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för specialpedagogiskt arbete skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förståelse om den vetenskapliga grunden och om några tillämpliga metoder för huvudområdet pedagogik avseende specialpedagogik
- redovisa förmåga att arbeta med inkluderingsfrågor på organisations-, grupp- och individnivå
- redovisa förmåga att planera och genomföra förändringsarbete i lärmiljön, så att varje barn och ungdoms förutsättningar och behov tillgodoses genom ett inkluderande arbetssätt.
Innehåll
I kursen behandlas kunskaper om specialpedagogik i ett historiskt- och samhällsperspektiv, där de centrala begreppen, exempelvis relationskompetens, inkludering/segregering, funktionshinder/ funktionsnedsättning samt samtal som pedagogiskt verktyg belyses.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Kursbeskrivning
Kursen kan läsas som fristående kurs, eller som del av specialisering i lärarutbildningen.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisning kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar enskilt och/eller i grupp, seminarier och inlämningsuppgifter. Examinationen kan ske löpande under delmomenten eller i slutet av kursen.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprövningstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare
minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet.
Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Andersson, Birgitta & Thorsson, Leena
- Titel: Därför inkludering
- Upplaga: 2007
- Förlag: Specialpedagogiska skolmyndigheten
- Webbadress: http://www.spsm.se
- Kommentar: 175 s.
- Författare/red: Helmen Borge, Ann Inger
- Titel: Resiliens - risk och sund utveckling
- Ort: Lund
- Upplaga: 2005
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 184 s.
- Författare/red: Hilmarsson, Hilmar
- Titel: Samtalet med känslomässig intelligens
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 210 s.
- Författare/red: Hjörne, Eva & Säljö, Roger
- Titel: Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2008
- Förlag: Norstedts Akademiska förlag
- Kommentar: 174 s.
- Författare/red: Juul, Jesper, Jensen, Helle
- Titel: Relationskompetens i pedagogernas värld
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2009, 2.a uppl.
- Förlag: Liber
- Kommentar: 271 s.
- Författare/red: Olsson, Britt-Inger & Olsson, Kurt
- Titel: Att se möjligheter i svårigheter
- Ort: Lund
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 149 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Vad påverkar resultaten i svensk grundskola?
- Upplaga: 2009
- Kommentar: 50 s.
- Författare/red: Socialstyrelsen
- Titel: Barn som tänker annorlunda. Barn med autism, Aspegers syndrom och andra autismspektrumtillstånd
- Upplaga: 2010
- Kommentar: 47 s.
- Författare/red: Socialstyrelsen
- Titel: Barn som utmanar. Barn med ADDHD och andra beteendeproblem
- Upplaga: 2010
- Kommentar: 55 s.
Plus valbar litteratur för ditt valda fall/problem till aktionsplanen, om ca 400 sidor.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket