Pedagogik GR (B), Läs-, skriv- och matematikinlärning, inriktning, 60 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Läs-, skriv- och matematikinlärning, inriktning, 60 hp
Education Ba (B), Learning, Reading, Writing and Mathematics
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE070G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 60
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 50%, Naturvetenskap 50%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2009-01-07
- Senast ändrad: 2010-03-18
- Giltig fr.o.m: 2010-01-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik med inriktning mot läs-, skriv- och matematikinlärning skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen, och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa mycket goda kunskaper och förståelse inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot läs-, skriv och matematikinlärning i pedagogiskt arbete med barn
-visa mycket goda kunskaper i att analysera och bedöma elevers kunskapsutveckling samt god kunskap i betygsättning
-visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och annan pedagogisk verksamhet samt delta i ledningen av denna
- redovisa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant fakta/litteratur samt aktuella forskningsfrågor inom ämnet läs-, skriv och matematikinlärning
- visa förmåga att redogöra för samt uppvisa ett relevant didaktiskt förhållningssätt inom verksamhet i läs- skriv och matematikinlärning riktat mot barn
- redovisa kunskap om och förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar och jämställdhetsperspektiv utifrån samhället och demokratins värdegrund inom läs-, skriv- och matematikinlärning avseende undervisning och lärande för barn
Innehåll
Kursen består av fyra delmoment med följande innehåll och omfattning:
Delmoment 1: Läs- och skrivinlärning I, 15 hp (varav 4 hp verksamhetsförlagd utbildning)
I detta moment ingår kunskaper om och färdigheter i språklig medvetenhet, tidig lässtimulans, läsutveckling, skrivutveckling samt läsförståelse.
Delmoment 2: Skolmatematiken som kunskapsområde, 15 hp (varav 3,5 hp verksamhetsförlagd utbildning)
I detta moment ingår kunskaper om och färdigheter i matematik som skolämne, begreppsbildning i matematik, taluppfattning, talsystem samt grundläggande aritmetik.
Delmoment 3: Läs- och skrivinlärning II, 15 hp (varav 3,5 hp verksamhetsförlagd utbildning)
I detta moment ingår kunskaper om och färdigheter i litterär medvetenhet, berättarteknik och eget skrivande, flerspråkighet och andraspråksinlärning, metoder för läs- och skrivinlärning, föräldrasamverkan samt kartläggning av barns skriftspråkliga förmåga.
Delmoment 4: Matematik - teori och didaktik, 15 hp (varav 4 hp verksamhetsförlagd utbildning)
I detta moment ingår kunskaper om och färdigheter i centrala begrepp inom grundskolans matematik, problemlösning, läromedia, föräldrasamverkan samt kartläggning av barns och elevers matematiska förmåga.
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Sv B/Sv2 B, En B, Sh A och Ma A.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan ske på engelska och med hjälp av olika kommunikationaformer.
Examination
Examination sker inom respektive delkurs i form av muntliga redovisningar vid seminarier, inlämningsuppgifter, skriftliga prov och eget arbete.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare två provtillfällen inom loppet av samma år. När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Generellt gäller att föregående period av verksamhetsförlagd utbildning skall vara
godkänd innan ny verksamhetsförlagd utbildning påbörjas.
För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Svenska Språknämnden
- Titel: Svenska skrivregler
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2008
- Förlag: Liber
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Webbadress: http://www.skolverket.se
- Kommentar: 17 s. Ändring införd t.o.m. SKOLFS 2006:23
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Fitzes
- Webbadress: http://www.skolverket.se
- Kommentar: 12 s. Ändring införd t o m SKOLFS 2006:22
Moment 1
- Författare/red: Arnqvist, Anders
- Titel: Barns språkutveckling
- Ort: Lund
- Upplaga: 1993
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 157 s.
- Författare/red: Bjar, Louise & Liberg, Caroline
- Titel: Barn utvecklar sitt språk
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Druid-Glentow, Birgit
- Titel: Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
- Upplaga: 2006
- Förlag: Stockholm: Natur & kultur
- Kommentar: 287 s Kommer även att användas i Läs- och skriv del II
- Författare/red: Elbro, Carsten
- Titel: Läsning och läsundervisning
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2004
- Förlag: Liber
- Kommentar: 161 s
- Författare/red: Liberg, Caroline
- Titel: Hur barn lära sig läsa och skriva
- Ort: Lund
- Upplaga: 2006
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 210 s.
- Författare/red: Lindö, Rigmor
- Titel: Det gränslösa språkrummet : om barns tal- och skriftspråk i didaktiskt perspektiv
- Ort: Lund
- Upplaga: 2002
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 257 s
- Författare/red: Längsjö, Eva & Nilsson, Ingegärd
- Titel: Att möta och erövra skriftspråket
- Ort: Lund
- Upplaga: 2005
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 143 s.
- Författare/red: Pressley,Michael
- Titel: Reading Instruction that Works: the Case for Balanced Teaching
- Ort: New York
- Upplaga: 2006
- Förlag: The Guilford Publications
- Kommentar: 469 s.
- Författare/red: Reichenberg, Monica
- Titel: Vägar till läsförståelse
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2008
- Förlag: Natur och kultur
- Kommentar: 140 s.
- Författare/red: Svensson, Ann-Katrin
- Titel: Språkglädje
- Ort: Lund
- Upplaga: 2005
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 204 s.
Moment 2
- Titel: Aktuella artiklar och rapporter kan förekomma.
- Författare/red: Heidberg Solem, Ida & Lie Reikerås; Elin Kirsti
- Titel: Det matematiska barnet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 3. tr., 2008
- Förlag: Natur och kultur
- Kommentar: 344 s.
- Författare/red: Johnsen Höines, Marit
- Titel: Matematik som språk - Verksamhetsteoretiska perspektiv
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2004
- Förlag: Liber
- Författare/red: Löwing, Madeleine
- Titel: Grundläggande aritmetik: matematikdidaktik för lärare
- Ort: Lund
- Upplaga: 2008
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 308 s.
Moment 3
- Titel: Tillkommer artiklar kring läsforskning.
- Titel: Tillkommer skönlitteratur.
- Författare/red: Allard, Birgitta, Rudqvist, Margret, & Sundblad, Bo
- Titel: Nya lusboken : en bok om läsutveckling
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Bonniers utbildning
- Kommentar: 176 s
- Författare/red: Chambers, Aidan
- Titel: Böcker inom oss - om boksamtal
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1994 eller senare
- Förlag: Rabén & Sjögren
- Författare/red: Druid-Glentow, Birgit
- Titel: Förebygga och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Natur & kultur
- Författare/red: Henriksson, Lisa
- Titel: Nya bokpuffar. Lekidéer kring bilderböcker för förskola och lägre skolstadier
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: En bok för alla
- Kommentar: 100 s
- Författare/red: Håkansson, Gisela
- Titel: Tvåspråkighet hos barn i Sverige
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 217 s.
- Författare/red: Josephson, Olle, Melin, Lars & Oliv, Tomas
- Titel: Elevtext. Analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9
- Ort: Lund
- Upplaga: 1990
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 186 s.
- Författare/red: Korp, Helena
- Titel: Kunskapsbedömning - hur,vad och varför
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Myndigheten för Skolutveckling
- Webbadress: http://www.skolutveckling.se/publikationer/sokochbestall/_pid/publdbExternal/_rp_publdbExternal_action/publicationDetails/_rp_publdbExternal_publ_id/100
- Författare/red: Kåreland, Lena
- Titel: Möte med barnboken. Linjer i svensk barn- och ungdomslitteratur
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001 eller senare
- Förlag: Natur och kultur
- Kommentar: Ingår i serien Skrifter utgivna av Svenska barnboksinstitutet nr 50.
- Författare/red: Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina
- Titel: God läsutveckling: kartläggning och övningar
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Natur och Kultur
- Kommentar: 80 s
- Författare/red: Nikolajeva, Maria
- Titel: Barnbokens byggklossar
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004 2:a upplagan eller senare
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Pressley, Michael
- Titel: Reading Instruction That Works: the Case for Balanced Teaching
- Upplaga: 2006
- Förlag: New York : Guilford Publications
- Kommentar: 469 s.
- Författare/red: Rhedin, Ulla
- Titel: Bilderbokens hemligheter
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2004
- Förlag: Alfabeta
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Språket lyfter: Diagnosmaterial i svenska, svenska som andra språk och modersmål för åren före skolår 6, Lärarhandledning
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Liber
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1024
- Kommentar: 29 s.
- Författare/red: Taube, Karin
- Titel: Läsinlärning och självförtroende: psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser
- Upplaga: 2007
- Förlag: Stockholm: Norstedts Akademiska förlag
- Kommentar: 143 s
Moment 4
- Titel: Aktuella artiklar och rapporter kan förekomma.
- Författare/red: Heidberg Solem, Ida & Lie Reikerås; Elin Kirsti,
- Titel: Det matematiska barnet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 3. tr., 2008
- Förlag: Natur och kultur
- Kommentar: 344 s.
Referenslitteratur
Moment 1
- Författare/red: Eriksen Hagtvet, Bente
- Titel: Språkstimulering Del 1: Tal och skrift i förskoleåldern
- Upplaga: 2004
- Förlag: Stockholm: Natur & kultur
- Kommentar: 197 s
- Författare/red: Eriksen Hagtvet, Bente
- Titel: Språkstimulering. Del 2: Aktiviteter och åtgärder i förskoleåldern
- Upplaga: 2006
- Förlag: Stockholm: Natur & kultur
- Kommentar: 255 s
Moment 2
- Författare/red: Kiselman, Christer & Mouwitz, Lars
- Titel: Matematiktermer för skolan
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 2008
- Förlag: Göteborgs universitet. NCM
- Kommentar: 312 s.
Moment 3
- Författare/red: Granberg, Ann
- Titel: Småbarns sagostund : kultur, språk och lek
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1996
- Förlag: Liber
- Kommentar: 144 s
- Författare/red: Grönte, Veronica
- Titel: Pennvässaren. Dramaturgin som verktyg till bra berättelser
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2002
- Förlag: Argument
- Kommentar: 360 s
- Författare/red: Paley, Vivian Gussin
- Titel: Flickan med den bruna kritan. Hur barn använder berättelser för att forma sina liv.
- Ort: Uppsala
- Upplaga: 2002
- Förlag: Filmförlaget
- Författare/red: Taube, Karin
- Titel: Barns tidiga läsning
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Nordstedts Akademiska Förlag
Moment 4
- Författare/red: Kiselman, Christer & Mouwitz, Lars
- Titel: Matematiktermer för skolan
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 2008
- Förlag: Göteborgs universitet. NCM
- Kommentar: 312 s.