Pedagogik GR (C), Mångfald i förskolan, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (C), Mångfald i förskolan, 7,5 hp
Education (C), Diversity in Pre-school, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE098G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2013-03-19
- Senast ändrad: 2013-12-10
- Giltig fr.o.m: 2014-01-20
Syfte
Kursen syfte är att studenten skall visa kunskap om mångfaldens aspekter och betydelse i förskolan.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
- Visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap.
- Visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov
- Visa förmåga att kommunicera och förankra förskolans värdegrund inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna.
- Visa kännedom och insikt i hur man kan förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling
- Visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhet- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten.
Innehåll
Kursens innehåll:
- Barns uppväxtvillkor i ett globalt perspektiv nationellt och internationellt
- Relationsinriktat arbete
- Barns kultur och kulturskapande
- Specialpedagogik
- Mångfaldens innehåll och uttryck
Behörighet
-
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar och litteraturstudier är huvudform för kunskapsmålen. Seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål med hjälp av praktiska estetiska övningar och e-lärande.
Examination
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
Betygskriterier.
A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen
B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen
C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för
kursen
D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen
E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för för kursen
Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att
uppfylla lärandemålen för kursen
F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Björk-Willén, Polly, Gruber, Sabine & Puskás, Tünde (red.)
- Titel: Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag.
- Upplaga: 2013
- Förlag: Liber, Stockholm
- Kommentar: ISBN: 97-891-47-10025-5
- Författare/red: Davis Bronwyn
- Titel: Hur flickor och pojkar gör kön.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Liber, Stockholm
- Kommentar: 216 s.
- Författare/red: Enö, Marianne (2013). Kommunikation och samverkan i mångkulturella förskolor. s. 41-56 i Harju, Anne & Tallberg Broman, Ingegerd
- Titel: Föräldrar, förskola och skola: om mångfald, makt och möjligheter.
- Upplaga: 2013 ( 1. uppl)
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN:978-91-44-07952-3
- Författare/red: Harju Anne (2013) Skola och föräldrar med knapp ekonomi. S 107 – 120. I Harju, Anne. & Tallberg Broman, Ingegerd. (red.)
- Titel: Föräldrar, förskola och skola: om mångfald, makt och möjligheter.
- Upplaga: 2013 (1. uppl)
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN: 978-91-44-07952-3
- Författare/red: Hellman, Anette
- Titel: Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv.
- Upplaga: 2013 (1. uppl)
- Förlag: Liber, Stockholm
- Kommentar: ISBN: 97-891-47-10089-7
- Författare/red: Lunneblad, Johannes
- Titel: Den mångkulturella förskolan: motsägelser och möjligheter.
- Ort: Lund
- Upplaga: 2013 (2. (rev) uppl)
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN:97-891-44-09162-4
- Författare/red: Sandell, Anna & Nyrén, Lotta (2013). Likvärdighet i förskolan? s 229 – 244. Harju, Anne. & Tallberg Broman, Ingegerd. (red.)
- Titel: Föräldrar, förskola och skola: om mångfald, makt och möjligheter.
- Upplaga: 2013 (1. uppl)
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN: 978-91-44-07952-3
- Författare/red: Wikström, Hanna
- Titel: Etnicitet.
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2009 (1. uppl)
- Förlag: Liber, Stockholm
- Kommentar: ISBN:9789147088980 128 s.