Pedagogik GR (C), Mångfald i förskolan, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (C), Mångfald i förskolan, 7,5 hp
Education (C), Diversity in Pre-school, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE098G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2013-03-19
  • Senast ändrad: 2017-11-15
  • Giltig fr.o.m: 2018-01-10

Syfte

Kursen syfte är att studenten skall visa kunskap om- och förmåga att beakta mångfaldens aspekter och betydelse i förskolepedagogisk verksamhet.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten inom området Mångfaldens aspekter och betydelse i förskolepedagogisk verksamhet:

-visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer.
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem.
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar.
- visa förmåga att inom ramen för kursens innehåll göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga och samhälleliga aspekter.
- visa fördjupad förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhet- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

Innehåll

- Aspekter av mångfald: innehåll och uttryck
- Interkulturalitet och interkulturellt förhållningssätt
- Normer och normkritik
- Barns uppväxtvillkor
- Barns kultur och kulturskapande

Behörighet

-

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar och litteraturstudier är huvudform för kunskapsmålen. Seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål med hjälp av praktiska estetiska övningar och e-lärande.

Examination

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas genom att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Betygskriterier.

A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen
B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen
C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för
kursen
D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen
E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för för kursen
Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att
uppfylla lärandemålen för kursen
F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Björk-Willén, Polly, Gruber, Sabine & Puskás, Tünde (red.)
  • Titel: Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag.
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN: 97-891-47-10025-5
  • Författare/red: Enö, Marianne (2013). Kommunikation och samverkan i mångkulturella förskolor. s. 41-56 i Harju, Anne & Tallberg Broman, Ingegerd
  • Titel: Föräldrar, förskola och skola: om mångfald, makt och möjligheter.
  • Upplaga: 2013 ( 1. uppl)
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN:978-91-44-07952-3
  • Författare/red: Harju Anne (2013) Skola och föräldrar med knapp ekonomi. S 107 – 120. I Harju, Anne. & Tallberg Broman, Ingegerd. (red.)
  • Titel: Föräldrar, förskola och skola: om mångfald, makt och möjligheter.
  • Upplaga: 2013 (1. uppl)
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN: 978-91-44-07952-3
  • Författare/red: Hellman, Anette
  • Titel: Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv.
  • Upplaga: 2013 (1. uppl)
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN: 97-891-47-10089-7
  • Författare/red: Johansson, Tomas, Lindgren, Simon & Hellman, Anette
  • Titel: Nya uppväxtvillkor: samhälle och individ i förändring.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2013 (1. uppl)
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN: 978-91-47-09687-9 231 s.
  • Författare/red: Lahdenperä, Pirjo, s 15-41.
  • Titel: Mångfald, jämlikhet och jämställdhet – interkulturellt lärande och integration. I P. Lahdenperä (red.), Forskningscirkel – Arena för Verksamhetsutveckling i Mångfald
  • Förlag: Mälardalens Högskola: Studies in Social Sciences, Forskningsrapport 2011:1
  • Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:447405/FULLTEXT01.pdf
  • Författare/red: Lunneblad, Johannes
  • Titel: Den mångkulturella förskolan: motsägelser och möjligheter.
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2013 (2. (rev) uppl)
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN:97-891-44-09162-4
  • Författare/red: Persson, Sven
  • Titel: En likvärdig förskola för alla barn: innebörder och indikatorer
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Vetenskapsrådet
  • Webbadress: https://publikationer.vr.se/wp-content/uploads/2015/07/En-likvaerdig-foerskola_webb.pdf
  • Kommentar: ISBN: 978917307297
  • Författare/red: Sandell, Anna & Nyrén, Lotta (2013). Likvärdighet i förskolan? s 229 – 244. Harju, Anne. & Tallberg Broman, Ingegerd. (red.)
  • Titel: Föräldrar, förskola och skola: om mångfald, makt och möjligheter.
  • Upplaga: 2013 (1. uppl)
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN: 978-91-44-07952-3
  • Författare/red: Wikström, Hanna
  • Titel: Etnicitet.
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2009 (1. uppl)
  • Förlag: Liber, Malmö
  • Kommentar: ISBN:9789147088980 128 s.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15