Pedagogik GR (C), Självständigt arbete för förskollärare, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (C), Självständigt arbete för förskollärare, 15 hp
Education (C), Independent Work, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE099G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2013-03-19
  • Senast ändrad: 2017-05-30
  • Giltig fr.o.m: 2017-08-15

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska kunna tillämpa vetenskapsteoretiska och forskningsmetodologiska kunskaper inom det förskolepedagogiska området. Vidare ska kursen utveckla och fördjupa förmågan att på ett strukturerat och självständigt sätt reflektera och kritisk granska relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
- Visa förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå och följa kunskapsutvecklingen inom det förskolepedagogiska området
- Visa fördjupad kännedom om och tillämpning av vetenskapsteori, kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet inom det förskolepedagogiska området
- Visa fördjupad förmåga att kritisk och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utveckling av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet.
- Visa fördjupad förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet
- Visa förmåga att utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Innehåll

- Vetenskapsteori
- Forskningsmetodik
- Vetenskaplig skrivande
- Referenshantering
- Respondering och opponering
- Självständigt arbete

Behörighet

Grundläggande behörighet + Engelska B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A. Eller: Engelska 6, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
Dessutom ska termin 1, termin 2, termin 3 och termin 4 vara godkända.
Från termin 5 ska UVK III, 15 hp samt vfu 7,5 hp vara godkända.
Från termin 6 ska ska 15 hp varav 7,5 hp vfu vara godkända innan termin 7 får påbörjas.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar och litteraturstudier är huvudform för kunskapsmålen. Seminarier och handledning är huvudform för insikt och förståelse. Gruppövningar är grundform där studenten tränar argumentation, kritiskt granskande och reflektion.

Examination

Ett skriftligt självständigt arbete, som redovisas vid ett seminarium genom respondent och oppositionsförfarande. Studentens förmåga att såväl skriva ett självständigt arbete, försvara sitt självständiga arbete som opponera på annans students självständiga arbete vägs in i betygsättningen i förhållande till lärandemålen
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskapsinsikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas genom att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar. Om det självständiga arbetet skrivs av två personer förutsätts att studenterna var för sig kan svara för hela innehållet. I ett förord ska studenternas individuella bidrag tydligt framgå med avseende på innehåll och skrivande.

Rätten till handledning avseende självständigt arbete är begränsad till den tid kursen ges och en kortare tid därefter. En student som lämnat sina studier oavslutade och sedan återkommer och begär mer handledning och/eller ny handledare kan ges handledning i mån av tid. Någon ovillkorlig rätt till ny handledare finns dock inte.


Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Betygskriterier:

A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för för kursen

C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att uppfylla lärandemålen för kursen

F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen PE099G bygger på kursen PE096G och kan inte läsas i annan ordning. I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Ahrne, Göran & Svensson, Peter
  • Titel: Handbok i kvalitativa metoder
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2011 (1. uppl.)
  • Förlag: Liber, Malmö
  • Kommentar: ISBN 978-91-47-09446-2
  • Författare/red: Brinkkjaer, Ulf & Høyen, Marianne
  • Titel: Vetenskapsteori för lärarstudenter
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2013 (1. uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN 9789144093468
  • Författare/red: Eliasson, Annika
  • Titel: Kvantitativ metod från början
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2013 (3., uppdaterade uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN 9789144089799
  • Författare/red: Hyldgaard, Kirsten
  • Titel: Vetenskapsteori: en grundbok till de pedagogiska ämnena
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008 (1. uppl.)
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN 9789147084722
  • Författare/red: Löfdahl, Annica Hjalmarsson, Maria & Franzén, Karin (red.)
  • Titel: Förskollärarens metod och vetenskapsteori
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2014 (1. uppl.)
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN 9789147106585
  • Författare/red: Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter
  • Titel: Att skriva en bra uppsats
  • Upplaga: 2014 (3. [omarbetad] uppl.)
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN: 9789147111510
  • Författare/red: Stukát, Staffan
  • Titel: Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2011 (2. uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-05226-7

Artiklar samt andra vetenskapliga texter inom aktuellt område för det självständiga arbetet tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15