Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna III del 2 Förskollärare, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna III del 2 Förskollärare, 7,5 hp
Education (B), Educational Science III part II, Pre-School 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE104G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2013-03-13
  • Senast ändrad: 2014-03-24
  • Giltig fr.o.m: 2014-08-01

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska visa kunskap om och förmåga i att leda och genomföra, följa upp och analysera barns lärande, utveckling, utvärdering och utvecklingsarbete.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall den studerande:
- Visa sådana kunskaper inom det förskolepedagogiskt området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen.
- Visa sådana förskoledidaktiska och ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för yrkesutövningen
- Visa förmåga att självständig och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningen och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje barns lärande och utveckling.
- Visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta, vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen samt en hållbar utveckling.

Innehåll

Modeller och teorier för uppföljning och analys av förskolans uppdrag, utvecklingssamtalens roll och betydelse för förskollärare, barn, förälder samt styrningen av förskolans verksamhet. Vidare ingår ledarskapets roll i utveckling av förskolans verksamhet.

Behörighet

Engelska B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudämne för kursen är pedagogik.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar och litteraturstudier är huvudform för kunskapsmålen. Seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål med hjälp av praktiska estetiska övningar och e-lärande.

Examination

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Betygskriterier.

A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen
B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen
C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för
kursen
D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen
E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen
Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att
uppfylla lärandemålen för kursen
F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Arnér, Elisabeth
  • Titel: Barns inflytande i förskolan: en fråga om demokrati.
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN: 978-91-44-05332-5 95 s.
  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008 ( 2., uppdaterade och utök.]. uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Bryman, Alan
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2011 (2., [rev.] uppl.)
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 690 s.
  • Författare/red: Eidevald, Christian
  • Titel: Hallå hur gör man? Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan.
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: Valda kapitel.
  • Författare/red: Gannerud, Eva & Rönnerman, Karin
  • Titel: Att fånga lärares arbete: bilder av vardagsarbete i förskola och skola.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007 (1. uppl.)
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN:978-91-47-08433-3
  • Författare/red: Harju, Anne & Tallberg Broman, Ingegerd (red.)
  • Titel: Föräldrar, förskola och skola: om mångfald, makt och möjligheter.
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2013 (1. uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN: , 978-91-44-07952-3 Valda kapitel.
  • Författare/red: Ivarson Alm, Ewa
  • Titel: Ledarskap i förskolan
  • Upplaga: 2013 (1. uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN: 978-91-44-07754-3 Valda kapitel.
  • Författare/red: Sheridan, Sonja & Pramling Samuelsson, Ingegerd
  • Titel: Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetet.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009 (1. uppl.)
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN: 978-91-47-09376-2 Valda kapitel
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Systematiskt kvalitetsarbete:för skolväsendet.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Skolverket, Stockholm
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: ISBN: 978-91-87115- 78-3 52 s. Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
  • Författare/red: Svenning, Bente
  • Titel: Vad berättas om mig?: barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation.
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN: 978-91-44-06648-6 110 s.

Barnkonventionen, valda delar Aktuella artiklar samt avhandlingar inom området kan tillkomma. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15