Pedagogik GR (B), Fritidspedagogiskt arbete II, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Fritidspedagogiskt arbete II, 7,5 hp
Education Ba (B), Leisure Education work II, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE108G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2013-03-19
  • Senast ändrad: 2023-05-30
  • Giltig fr.o.m: 2023-04-17

Syfte

Kursen syftar till att den studerande skall visa kunskap och förståelse för:
- barns kulturella, sociala och personliga identitet i ett mångkulturellt och hållbart samhälle.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap om praktiska och estetiska lärprocesser
- visa fördjupad förmåga att stimulera till lärande och utveckling genom att erbjuda barnen en meningsfull och innehållsrik fritid,
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling,
– visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
– visa sådana kunskaper inom det fritidspedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
- visa förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå och följa kunskapsutvecklingen inom ämnet för kursen
- visa kunskap om och förståelde för skolans värdegrund och de grundläggande demokratiska värderingarna
- visa förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,

Innehåll

- Barns uppväxt- och livsvillkor i ett mångkulturellt och hållbart samhälle
- Barns kulturella, sociala och personliga identitet
- Hållbar utveckling
- Genus och jämställdhet

Behörighet

Engelska B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområde för kursen är Pedagogik. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

1000: Fritidspedagogiskt arbete II, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Studenten förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Betygskriterier:

A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att uppfylla lärandemålen för kursen

F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

Övergångsregel

Denna kursplan är nedlagd. Kursens avvecklingsperiod är 2023-04-17 -- 2024-04-17. Vid frågor, kontakta UTVexp@miun.se.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras förkommande studentgrupp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Ankerstjerne, Trine (red)
  • Titel: Perspektiv på fritidshemspedagogik
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-08814-3. Valda kapitel
  • Författare/red: Bergström, Helen
  • Titel: Talet om barn, föräldrar och professionalitet i det mångkulturella fritidshemmet
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Linnéuniversitetet
  • Webbadress: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:684364/FULLTEXT01.pdf
  • Kommentar: Masteruppsats
  • Författare/red: Fjällhed, Anders & Jensen, Mikael
  • Titel: Barns livsvillkor i mötet med skola och fritidshem
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-09092-4. 210 s. Kapitel 3, 4, 5, 9
  • Författare/red: Heikkilä, Mia
  • Titel: Lärande och jämställdhet i förskola och skola
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: ISBN: 978-91-47-10575-5 180 s.
  • Författare: Häggberg, Ulf
  • Artikeltitel: Att arbeta med tvåspråkighet i skolbarnsomsorg.
  • Tidskrift: Skolportens numrerade artikelserie för utvecklingsarbete i skolan
  • År/Volym/nr/sidor: Artikel 3/2010
  • Webbadress: http://skolporten.com/U&L, 16 s.
  • Kommentar: Skolporten nättidsskrift Undervisning och lärande
  • Författare/red: Jobér, Anna
  • Titel: Social klass i skolan – det kompensatoriska uppdraget
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-10013-2. Valda kapitel
  • Författare/red: Lorenz, H
  • Titel: Skolan som mångkulturell arbetsplats
  • Förlag: Lund Studentlitteratur
  • Författare/red: Pihlgren, Ann S
  • Titel: Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-10093-7
  • Författare/red: Sund, L & Sund, P
  • Titel: Hållbar utveckling – ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan
  • Förlag: Stockholm, Liber
  • Kommentar: 248 sid.
  • Författare/red: Øksnes, Maria
  • Titel: Lekens flertydighet. Om barns lek i en institutionaliserad barndom
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN 978-91-47-10013-2 Valda kapitel 190 s.

Referenslitteratur

  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Fritidshem.
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Skolverket, Stockholm
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3301
  • Kommentar: ISBN: 9789175591155 65 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
  • Kommentar: 978-91-38325-41-4 279 s.

Aktuella artiklar samt avhandlingar inom området kan tillkomma.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15