Pedagogik GR (B), Fritidspedagogiskt arbete II, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Fritidspedagogiskt arbete II, 7,5 hp
Education Ba(B), Leisure education work II, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE108G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2013-03-19
  • Senast ändrad: 2014-05-23
  • Giltig fr.o.m: 2014-08-01

Syfte

Kursen syftar till att den studerande skall visa kunskap och förståelse för:
- barns kulturella, sociala och personliga identitet i ett mångkulturellt och hållbart samhälle.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap om praktiska och estetiska lärprocesser
- Visa fördjupad förmåga att stimulera till lärande och utveckling genom att erbjuda barnen en meningsfull och innehållsrik fritid,
– visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling,
– visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
– Visa sådana kunskaper inom det fritidspedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,

Innehåll

- Barns uppväxt- och livsvillkor i ett mångkulturellt och hållbart samhälle
- Barns kulturella, sociala och personliga identitet
- Barnkultur och kulturskapande
- Genus och jämställdhet

Behörighet

Godkända studier från : termin 1, 30 hp, termin 2, 30 hp, termin 3, 30 hp samt 15 hp från UVK II.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområde för kursen är Pedagogik. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

Studenten förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Betygskriterier:

A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att uppfylla lärandemålen för kursen

F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras förkommande studentgrupp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Björneloo, Inger
  • Titel: Hållbar utveckling - att undervisa utifrån helheter och sammanhang.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: ISBN: 978-91-47-08473-9 143 s.
  • Författare/red: Fjällhed, Anders & Jensen, Mikael
  • Titel: Barns livsvillkor i mötet med skola och fritidshem
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund.
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-09092-4. 210 s. Kapitel 3,4,5,9
  • Författare/red: Hundeide, Karsten
  • Titel: Sociokulturella ramar för barns utveckling. Barns livsvärldar.
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN: 91-44-04394-5 251 s.
  • Författare/red: Häggberg, Ulf
  • Titel: Att arbeta med tvåspråkighet i skolbarnsomsorg.
  • Förlag: Artikel 3/2010. Skolportens nättidsskrift Undervisning och lärande.
  • Webbadress: http://skolporten.com/U&L
  • Kommentar: 16 s.
  • Författare/red: Jederlund, Ulf
  • Titel: Musik och språk : ett vidgat perspektiv på barns språkutveckling och lärande
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN 978-91-47-09990-0 263 s.
  • Författare/red: Lorentz, Hans
  • Titel: Skolan som mångkulturell arbetsplats. Att tillämpa interkulturell pedagogik.
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN: 978-91-44-05150-5 212 s.
  • Författare/red: Odenbring, Ylva
  • Titel: Barns könade vardag. Om (o)jämställdhet i förskola, förskoleklass och skola
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber,Stockholm
  • Kommentar: ISBN 978-91-47-10566-3 130 s.
  • Författare/red: Pihlgren, Ann, S (red)
  • Titel: Fritidshemmets didaktik.
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: 978-91-44-07708-6. 250 s. Kapitel 4. Valda kapitel.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan.
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Skolverket, Stockholm
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698
  • Kommentar: ISBN: 978-91-86-529604. 45 s.

Referenslitteratur

  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna Råd och kommentarer. Kvalitet i fritidshem.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Fritzes, Stockholm
  • Kommentar: 978-91-85545-30-8 37 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 978-91-38325-41-4 279 s.

Aktuella artiklar samt avhandlingar inom området kan tillkomma.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15