Pedagogik GR (A), Tal-, läs- och skrivutveckling hos förskolebarn, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Tal-, läs- och skrivutveckling hos förskolebarn, 7,5 hp
Education (BA), Developing Speaking, Writing and Reading Skills,7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE109G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2012-04-03
  • Senast ändrad: 2012-05-28
  • Giltig fr.o.m: 2012-08-01

Syfte

Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att arbeta med förskolebarns tal-, läs och skrivutveckling.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande:
- Visa kunskap om barns kommunikation- och språkutveckling
- visa förmåga att med leken som utgångspunkt kunna arbeta med förskolebarns
tal- och skriftspråkliga utveckling
- Visa kunskap om grundläggande läs-, skrivinlärning.
- visa förmåga att ta tillvara barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera barns lärande och utveckling.
- Visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten.
- visa förmåga att kunna utföra grundläggande språklig analys av barnets
språkliga produktion och dess kommunikativa förmåga
- visa förmåga att ta tillvara barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera barns lärande och utveckling.

Innehåll

Kursen omfattar följande moment
- lekens betydelse för barns språkliga utveckling
- barns tal-, läs och skrivutveckling samt kommunikation och samspel
- bedömning av barns språkutveckling
- språklig medvetenhet
- språkstimulerande miljö

Behörighet

Grundläggande behörighet samt OB 6a: En B, Nk A och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

1000: Tal-, läs- och skrivutveckling hos förskolebarn, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.


Betygskriterier.

A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen
B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen
C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för
kursen
D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen
E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen
Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att
uppfylla lärandemålen för kursen
F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen


Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och institutionsstyrelsen. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Perspektiv på barndom och barns lärande : en kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidigare år
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2393
  • Kommentar: 239 s.
  • Författare/red: Axelsson, Monica, Jönsson, Karin (red)
  • Titel: Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Fast, Carina
  • Titel: Att läsa och skriva i förskolan
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2011 1 uppl
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 271 s.
  • Författare/red: Svensson, Ann-Katrin
  • Titel: Barnet, språket och miljön :från ord till mening
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 231 s.
  • Författare/red: Svensson, Ann-Katrin
  • Titel: Språkglädje
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet, Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94), Stockholm, Fritzes, 2006, Ändring införd t.o.m. SKOLFS 2006:23
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet, Läroplan för förskolan, (Lpfö98), Stockholm, Fritzes, 2006. Ändring införd t o m SKOLFS 2006:22
  • Webbadress: www.skolverket.se

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15