Pedagogik GR (A), Grundläggande matematikinlärning för grundlärare i fritidshem, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Grundläggande matematikinlärning för grundlärare i fritidshem, 7,5 hp
Education (BA), Basic Mathematics for Teachers in Leisure Education, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE112G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2012-04-03
  • Senast ändrad: 2019-10-03
  • Giltig fr.o.m: 2020-01-19

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska orientera sig i skolmatematikens innehåll, fördjupa sina egna kunskaper om grundläggande matematiska begrepp samt barns och elevers uppfattning om matematiska begrepp och om barns och elevers olika sätt att lösa matematiska problem. Vidare ska studenten utveckla kunskaper om, och en didaktisk kompetens i, att stödja barns och elevers upptäckande och tillämpande av matematik i vardagliga sammanhang med konkret material.

Lärandemål

Efter avslutad kurs PE112G skall studenten kunna:
- tillägna sig grundläggande kunskaper om barns matematikutveckling inom det fritidspedagogiska arbetsområdet
- förklara och tillämpa grundläggande matematiska begrepp
- ha kännedom om hur man kan stimulera och uppmuntra barns matematikutveckling
- ha kännedom om betydelsen av en god matematikstimulerande miljö för barns matematikutveckling
- ha kännedom om samspelets och kommunikationens betydelse för barns matematikutveckling
- tillägna sig kunskaper att arbeta med estetiska uttrycksformer samt digitala verktyg för att stimulera barns matematikutveckling
- visa förmåga att redogöra för ett relevant didaktiskt förhållningssätt, som även gäller metodiken, avseende barns matematikutveckling
- visa kunskaper kring hur man arbetar med matematikutveckling hos barn med ett annat modersmål än svenska
- visa förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå och följa kunskapsutvecklingen inom ämnet för kursen
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den fritidspedagogiska verksamheten
- ha insikten och förmågan att leda i sin ämnesundervisning och yrkesutövning i övrigt.

Innehåll

Barns utveckling och lärande
- Matematisk medvetenhet
- Grundläggande matematiska begrepp
- Flerspråkighet
- Matematikstimulerande miljöer
- Estetiska uttrycksformer
- Digitala verktyg
- Verksamhetsnära fältstudie
- Didaktiska förhållningssätt
Innehållet bygger på aktuell forskning och beprövad erfarenhet

Behörighet

Engelska B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområde för kursen är pedagogik. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

1000: Grundl matematikinlärning för grundlär i fritidshem, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas både individuellt och i grupp i form av obligatorisk närvaro under workshops och seminarier, där även krav på skriftlig dokumentation förekommer, därtill tillkommer en enskilt examinerande skrivuppgift samt en individuell salstentamen. Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskapsinsikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier:

A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

Fx
Otillräcklig, komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att uppfylla lärandemålen för kursen

F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Lindekvist, A L.
  • Titel: Fritidshem Matematik i aktiviteter och vardagliga situationer.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur & Kultur. Läromedel
  • Författare/red: Molander, K.
  • Titel: Att lära in matematik ute: 2.
  • Upplaga: Senaste upplagan. (1 uppl.)
  • Förlag: Vimmerby: Outdoor teaching.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.
  • Upplaga: Senaste upplagan.
  • Förlag: Stockholm, Skolverket
  • Författare/red: Solem, I.H., Alseth, B. & Nordberg, G.
  • Titel: Tal och tanke: matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3.
  • Upplaga: Senaste upplagan, ( 1 uppl ).
  • Förlag: Lund, Studentlitteratur.

Aktuella kompendier och annat utdelat material.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15