Pedagogik GR (A), Grundläggande matematikinlärning för grundlärare i fritidshem, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Grundläggande matematikinlärning för grundlärare i fritidshem, 7,5 hp
Education (BA), Basic Mathematics for Teachers in Leisure Education, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE112G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2012-04-03
- Senast ändrad: 2015-09-22
- Giltig fr.o.m: 2016-01-10
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska orientera sig i skolmatematikens innehåll, fördjupa sina egna kunskaper om grundläggande matematiska begrepp samt barns och elevers uppfattning om matematiska begrepp och om barns och elevers olika sätt att lösa matematiska problem. Vidare ska studenten utveckla kunskaper om, och en didaktisk kompetens i, att stödja barns och elevers upptäckande och tillämpande av matematik i vardagliga sammanhang med konkret material.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara och tillämpa grundläggande matematiska begrepp
- redogöra för skolmatematikens syfte, matematik som ämneskompetens och ämnesinnehåll utifrån gällande styrdokument
- reflektera över och resonera kring barns och elevers förståelse för och kunskapsutveckling om matematisk begreppsbildning
- redogöra för hur olika lärmiljöer kan skapa förståelse och kunskap kring grundläggande matematiska begrepp
- ha insikten och förmågan att leda i sin ämnesundervisning och yrkesutövning i övrigt.
- resonera kring matematikens roll i ett historiskt perspektiv
- självständigt planera och genomföra praktiska matematikdidaktiska aktiviteter i fritidspedagogisk verksamhet
- reflektera över och resonera kring den matematikdidaktiska forskningen
- visa förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå och följa kunskapsutvecklingen inom ämnet för kursen
Innehåll
- Grundläggande matematiska begrepp.
- Didaktisk behandling av taluppfattningens grunder, de fyra räknesätten, tidsuppfattning, geometri, algebra, mönster, sortering och klassificering.
- Barns utveckling och lärande av tal-, tids- och rumsuppfattning.
- Fritidspedagogiska arbetsformer och lärmiljöer i matematikundervisningen med fokus på praktiska aktiviteter.
- Verksamhetsnära fältstudie.
- Aktuell matematikdidaktisk forskning.
Behörighet
Engelska B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Huvudområde för kursen är pedagogik. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Betygskriterier:
A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
Fx
Otillräcklig, komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att uppfylla lärandemålen för kursen
F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Doverberg, Elisabet, Emanuelsson, Göran
- Titel: Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 2006
- Förlag: NCM, Göteborgs universitet
- Kommentar: 190s.
- Författare/red: Engström, Arne
- Titel: Att leda den tidiga matematikundervisningen
- Ort: Linköping
- Upplaga: 2007
- Förlag: Linköpings Universitet
- Kommentar: 125 s.
- Författare/red: Höines, Marit Johnsen
- Titel: Matematik som språk: verksamhetsteoretiska perspektiv
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2008
- Förlag: Liber ekonomi
- Kommentar: 210 s.
- Författare/red: Lindekvist, Anna-Lena
- Titel: Matematik- i aktiviteter och vardagliga situationer
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2013
- Förlag: Natur och kultur
- Författare/red: Sollervall, Håkan
- Titel: Tal och de fyra räknesätten
- Ort: Lund
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 172 s.Aktuella kompendier och annat utdelat material.