Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna III, Grundlärare i fritidshem, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna III, Grundlärare i fritidshem, 15 hp
Education (B), Educational Science III for Teacher in Leisure Education, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE117G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2013-03-19
  • Senast ändrad: 2019-03-26
  • Giltig fr.o.m: 2019-08-01

Syfte

Kursen syfte är att studenten visar kunskap om bedömning, betygssättning, utvärdering och utvecklingsarbete.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall den studerande:
- visa kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling.
- visa sådana kunskaper inom det fritidspedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
– visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling
- visa förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå och följa kunskapsutvecklingen inom ämnet för kursen
- ha insikten och förmågan att leda i sin ämnesundervisning och yrkesutövning i övrigt.

Innehåll

Modeller för utvärdering och utvecklingsarbete samt grundläggande kunskaper i betyg och bedömning inom den svenska grundskolan

Behörighet

Engelska B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar och litteraturstudier är huvudform för kunskapsmålen. Seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål med hjälp av praktiska estetiska övningar och e-lärande.

Examination

Studenten förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier:
A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att uppfylla lärandemålen för kursen

F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Ackersjö, H, Nordänger, U-K, Lindqvist P
  • Titel: " Att jag kallat mig själv för lärare i fritidshem uppfattar jag som en viss provokation". Om de nya grundlärarna med inriktning mot arbete i fritidshem.
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Educare 2016:1. Educare vetenskapliga skrifter, Malmö högskola
  • Webbadress: https://www.mah.se/upload/FAKULTETER/LS/Publikationer/EDUCARE/Educare%202016.1.pdf
  • Kommentar: ISBN 978-91-47094-46-2
  • Författare/red: Ahrne, G & Svensson, P.
  • Titel: Handbok i kvalitativa metoder.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN 978-91-47094-46-2
  • Författare/red: Andersson, Birgit
  • Titel: Nya fritidspedagoger – i spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Umeå Universitet, Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Webbadress: http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A603114&dswid=-32
  • Kommentar: ISBN 978-91-7459-550-5. 177 s.
  • Författare/red: Fejes Andreas, Thornberg Robert, (red)
  • Titel: Handbok i kvalitativ analys.
  • Upplaga: 2015 2. uppl.
  • Förlag: Liber, Sockholm
  • Kommentar: ISBN: 9789147111657 s.283
  • Författare/red: Hilmarsson, Hilmar
  • Titel: Samtalet med känslomässig intelligens.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-08226-4 351 s.
  • Författare/red: Hirsh, Åsa
  • Titel: IUP – Verktyg för lärande? Forskning om undervisning och lärande.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Webbadress: http://www.forskul.se/ffiles/0041617A/Ful9.pdf
  • Kommentar: ISBN:978-91-978088-8-0 9, s. 45-54
  • Författare/red: Lundahl, C & Folke-Fichtelius, M
  • Titel: Bedömning i och av skolan.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-10974-9, 360 s.
  • Författare: Olsson,B
  • Artikeltitel: Bedömning i estetiska ämnen - mer än bra eller dålig konst eller musik.
  • Tidskrift: 2010
  • År/Volym/nr/sidor: Forskning om undervisande och lärande (3)
  • Webbadress: http://www.forskul.se/ffiles/0040A39B/Ful3.pdf
  • Kommentar: s 45-54
  • Författare/red: Philgren, Ann
  • Titel: Fritidshemmets mål och resultat : att planera och utvärdera
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN 9789144111179 Valda kapitel, 182 sid.
  • Författare/red: Pihlgren, Ann
  • Titel: Fritidshemmets didaktik.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: Kap 5.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Skolverket, Stockholm
  • Kommentar: ISBN: 9789175590721, 16 sidor
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna Råd med kommentarer, Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Skolverket, Fritzes, Stockholm
  • Kommentar: 78 sid.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna Råd och kommentarer, Systematiskt kvalitetsarbete - för skolväsendet
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Fritzes, Stockholm
  • Kommentar: ISBN: 978-91-87115-78-3. 52 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Betygsskalan och betygen B och D: en handledning.
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Skolverket, Stockholm
  • Kommentar: ISBN: 978-91-87115-84-4, 18 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Planering och genomförande av undervisningen för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan.
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Skolverket, Stockholm
  • Kommentar: ISBN 978-91-86529-60-4 45 s.
  • Författare/red: Vallberg Roth, Ann-Christine
  • Titel: Stödja och styra: om bedömning av yngre barn.
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Skolverket, Stockholm
  • Kommentar: ISBN: 978-91-86529-23-9 s. 71.

Referenslitteratur

  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Fritidshemmet: en samtalsguide om uppdrag, kvalitet och utveckling.
  • Upplaga: 2011 2. uppl.
  • Förlag: Skolverket, Stockholm
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2623
  • Kommentar: ISBN: 978-91-86-529666 48 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Skolverket, Stockholm
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
  • Kommentar: ISBN: 9789138326329, 279 s.

Aktuella artiklar samt avhandlingar inom området tillkommer samt viss skönlitteratur. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15