Pedagogik GR (C), Utbildningsvetenskaplig kärna IV, Grundlärare fritidshem, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (C), Utbildningsvetenskaplig kärna IV, Grundlärare fritidshem, 15 hp
Education (C), Educational science IV for Teacher in Leisure Education, 15 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE120G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2013-03-19
- Senast ändrad: 2014-05-28
- Giltig fr.o.m: 2014-08-01
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska visa kunskap om vetenskapsteori och forskningsmetodik.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande:
- visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet
Innehåll
Vetenskapsteori, kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen som grundlärare i fritidshem. Vidare innehåller kursen relevanta datainsamlingsmetoder som enkät, intervju och observation.
Behörighet
Godkända studier från: termin 1, 30 hp, termin 2, 30 hp, termin 3, 15 hp, termin 4, 30 hp, termin 5, UVK III, 15 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
Studenten förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
Betygskriterier:
A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att uppfylla lärandemålen för kursen
F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Ahrne, Göran & Svensson, Peter
- Titel: Handbok i kvalitativa metoder.
- Upplaga: 2011 (1. uppl.)
- Förlag: Liber, Malmö
- Kommentar: ISBN 978-91-47-09446-2
- Författare/red: Brinkkjaer, Ulf & Høyen, Marianne
- Titel: Vetenskapsteori för lärarstudenter.
- Upplaga: 2013 (1. uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN 9789144093468
- Författare/red: Eliasson, Annika (2013)
- Titel: Kvantitativ metod från början
- Upplaga: 2013 (3., uppdaterade uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN 9789144089799
- Författare/red: Hyldgaard, Kirsten
- Titel: Vetenskapsteori: en grundbok till de pedagogiska ämnena
- Upplaga: 2008 (1. uppl.)
- Förlag: Liber, Stockholm
- Kommentar: ISBN 9789147084722
- Författare/red: Löfdahl, Annica Hjalmarsson, Maria & Franzén, Karin (red.)
- Titel: Förskollärarens metod och vetenskapsteori.
- Upplaga: 2014 (1. uppl.)
- Förlag: Liber, Stockholm
- Kommentar: ISBN 9789147106585
- Författare/red: Stukát, Staffan
- Titel: Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
- Upplaga: 2011 (2. uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN 978-91-44-05226-7
Artiklar, uppsatser och annan referenslitteratur tillkommer. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468
Kolla om litteraturen finns på biblioteket