Pedagogik GR (C), Utbildningsvetenskaplig kärna IV, Grundlärare fritidshem, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (C), Utbildningsvetenskaplig kärna IV, Grundlärare fritidshem, 15 hp
Education (C), Educational Science IV for Teacher in Leisure Education, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE120G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2013-03-19
  • Senast ändrad: 2019-03-21
  • Giltig fr.o.m: 2019-08-01

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska visa kunskap om vetenskapsteori och forskningsmetodik.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall den studerande:
- Visa förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå och följa kunskapsutvecklingen inom det fritidspedagogiska området
- Visa kännedom om vetenskapsteori, kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
- Visa förmåga att kritisk och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat.
- Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet

Innehåll

Vetenskapsteori, kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen som grundlärare i fritidshem. Vidare innehåller kursen relevanta datainsamlingsmetoder som enkät, intervju och observation.

Behörighet

Grundläggande behörighet + Engelska B, Naturkunskap A och
Samhällskunskap A.
Eller:
Engelska 6, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

Godkända studier om 120 hp från termin 1, termin 2, termin 3 och termin 4 samt kurs PE114G, 7,5 och PE175G, 7,5 hp från termin 5.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

Studenten förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassas examination för studenten.

Betygskriterier:
A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att uppfylla lärandemålen för kursen

F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen PE120G föregår kursen PE121G och kan inte läsas i annan ordning. I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Ahrne, Göran & Svensson, Peter
  • Titel: Handbok i kvalitativa metoder.
  • Upplaga: 2015, upplaga 2
  • Förlag: Liber, Malmö
  • Kommentar: ISBN 978-91-47-042241
  • Författare/red: Brinkkjaer, Ulf & Høyen, Marianne
  • Titel: Vetenskapsteori för lärarstudenter.
  • Upplaga: 2013 (1. uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN 9789144093468
  • Författare/red: Eliasson, Annika
  • Titel: Kvantitativ metod från början
  • Upplaga: 2018, upplaga 4
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN 9789144122960
  • Författare/red: Gardesten, Jens
  • Titel: Den nödvändiga grunden: underkännande och erkännande under lärarutbildningens verksamhetsförlagda delar.
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Linneus University Press: Institutionen för pedagogik, Doktorsavhandling
  • Kommentar: http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1046002/FULLTEXT01.pdf
  • Författare/red: Hyldgaard, Kirsten
  • Titel: Vetenskapsteori: en grundbok till de pedagogiska ämnena
  • Upplaga: 2008 (1. uppl.)
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN 9789147084722
  • Författare/red: Löfdahl, Annica Hjalmarsson, Maria & Franzén, Karin (red.)
  • Titel: Förskollärarens metod och vetenskapsteori.
  • Upplaga: 2014 (1. uppl.)
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN 9789147106585
  • Författare/red: Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter
  • Titel: Att skriva en bra uppsats
  • Upplaga: 2018 omarbetad upplaga 4
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN: 9789147113644
  • Författare/red: Stukát, Staffan
  • Titel: Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
  • Upplaga: 2011 (2. uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-05226-7

Artiklar, uppsatser och annan referenslitteratur tillkommer. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15