Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna II, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna II, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp
Education Ba (B), Educational Science for Primary School Teacher Education Programme 1-3, Preschool, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE124G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2013-05-28
- Senast ändrad: 2019-11-26
- Giltig fr.o.m: 2020-01-10
Syfte
Kursen syftar till att den studerande skall visa kunskap om och förmåga att beakta utveckling, lärande och specialpedagogik, liksom sociala relationer, konflikthantering och ledarskap.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna
- visa förmåga att kommunicera och förankra de mänskliga rättigheterna
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever
- visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
- visa kunskap om praktiska och estetiska läroprocesser
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
- visa god förmåga och insikt om att utveckla sitt ledarskap i det pedagogiska arbetet
Innehåll
Kursen tar upp ledarskapets roll för likabehandling, sociala relationer, mobbning och konflikthantering samt digitala verktyg och hur dessa kan användas i arbetet med att möta alla barn i skolans tidiga år.
Vidare behandlas specialpedagogik som grundläggande perspektiv för en god lärmiljö och förhållningssätt kopplat till barns utveckling, lärande och behov, samt praktiska och estetiska lärprocesser.
Behörighet
Godkända studier om 60 hp från termin 1 och 2 inklusive godkänt på tidigare vfu kurs.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
M110: Ledarskap, sociala relationer, konflikthantering samt samarbete, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
M210: Likabehandling, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
M300: Mänskliga rättigheter & Demokrati, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
M400: Digitalisering, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
M500: Estetiska lärprocesser, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
M600: Specialpedagogik, Ledarskap, 5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas genom enskilda skriftliga inlämningsuppgifter. I kursen finns också två obligatoriska föreläsningar; ”digitalisering” och ”mänskliga rättigheter”. Färdighetsmålen prövas genom obligatoriska workshops av praktisk karaktär:
Modul: Ledarskap, sociala relationer, konflikthantering samt samarbete
Obligatoriska moment: Workshop x 2
Examination: Enskild skrivuppgift
Betyg: U/G
HP: 2
Modul: Likabehandling
Obligatoriska moment: Workshop - Artikel, Webbseminarium - Analys
Examination: Enskild skrivuppgift
Betyg: U/G
HP: 3
Modul: Mänskliga rättigheter & Demokrati
Obligatoriska moment: Workshop x 2 (artikel, demokrati) gästföreläsning, grupparbete
Examination: Muntlig redovisning
Betyg: U/G
HP: 2
Modul: Digitalisering
Obligatoriska moment: Webbföreläsning, webbseminarium, grupparbete
Examination: Muntlig redovisning
Betyg: U/G
HP: 1
Modul: Estetiska lärprocesser
Obligatoriska moment: Workshop x 4 (bild, musik, drama, rörelse )
Examination: Muntlig redovisning & enskild skrivuppgift
Betyg: U/G
HP: 2
Modul: Specialpedagogik , Ledarskap
Obligatoriska moment: Workshop x 2 (goda lärmiljöer) Workshop x 2 (kognitiva funktioner), grupparbete, redovisning
Examination: Enskild skrivuppgift - paper
Betyg: A/F
HP: 5
Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten. Betyg på kursen baseras på att alla delmoment är godkända.
Betygskriterier:
A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att uppfylla lärandemålen för kursen
F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och institutionsstyrelsen. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Berg, Gunnar, Sundh, Frank. & Wede, Christer (Red)
- Titel: Lärare som ledare, i och utanför klassrummet
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Valda kapitel, 335 s.
- Författare/red: Friberg, B. & Hakvoort, I. (red.)
- Titel: Konflikthantering i professionellt lärarskap.
- Upplaga: Senaste upplagan.
- Förlag: Gleerups, Malmö
- Författare/red: Hejlskov Elvén, B.
- Titel: Beteendeproblem i skolan.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur & Kultur, Stockholm
- Författare/red: Hägglund, S., Quennerstedt, A., & Thelander, N
- Titel: Barns och ungas rättigheter i utbildning.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Gleerup.
- Författare/red: Jensen, L
- Titel: Inkluderingskompetens vid adhd & autism.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Be My Rails Publishing
- Författare/red: Juul, Jesper
- Titel: Relationskompetens i pedagogernas värld
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Runa
- Kommentar: 271 s.
- Författare/red: Kragh-Müller, Grethe, Andersen, Frans, Hvitved, Louise Veje
- Titel: Goda lärmiljöer för barn
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Valda kapitel, 233 s.
- Författare/red: Lundgren, U.P., Säljö, R. & Liberg, C. (red.)
- Titel: Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. (3., [rev. och uppdaterade] utg.)
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Stockholm: Natur & kultur
- Kommentar: Kapitel 7. Den lärande människan.
- Författare/red: Melander, J
- Titel: Trygghet och studiero: en skola fri från kränkningar.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Norstedt Juridik AB
- Författare/red: Nilholm, C.
- Titel: En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman.
- Upplaga: Senaste upplagan.
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Schantz, V, U., Thorgersen, K. & Lidén A
- Titel: De estetiska ämnenas didaktik: Utmaningar, processer och protester.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Stockholm University Press.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
- Upplaga: Senaste upplagan.
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 281 s.
- Författare/red: Steinberg, J.M.
- Titel: Lyckas med digitala verktyg i skolan: pedagogik, struktur och ledarskap.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur och kultur, Stockholm
- Författare/red: Svaleryd, Kajsa & Hjertson, Moa
- Titel: Likabehandling i förskola och skola
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Kommentar: 240 s.
- Författare/red: Valsö, M & Malmgren, F.
- Titel: Fysisk lärmiljö: optimera för trygghet, arbetsro och lärande.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
Referenslitteratur
- Författare/red: Olsson, Staffan
- Titel: Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 279 s.
- Författare/red: Sjölund, A Jahn C, Lindgren, A, Reuterswärd, M
- Titel: Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik.
- Upplaga: Senaste upplagan.
- Förlag: Natur & Kultur Akademis
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Skollag
- Upplaga: 2010
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Kommentar: SFS nr: 2010:800
Aktuella artiklar och kompendiematerial kan tillkomma. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468
Kolla om litteraturen finns på biblioteket