Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna II, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna II, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp
Education Ba (B), Educational Science for Primary School Teacher Education Programme 1-3, Preschool, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE124G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2013-05-28
- Giltig fr.o.m: 2013-01-01
Syfte
Kursen syftar till att den studerande skall visa kunskap och förmåga i:
- utveckling, lärande och specialpedagogik,
- sociala relationer, konflikthantering och ledarskap
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande:
- visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
- ha fördjupad insikt i och förmåga att leda i sin ämnesundervisning och yrkesutövning i övrigt
Innehåll
Kursen innehåller barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen i förskolan och grundskolans årskurs 1-3 samt kunskap och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap inom ramen för förskolans och grundskolans verksamhet. Vidare innehåller kursen fördjupad kunskap om digitala verktyg och miljöer samt om praktiska och estetiska lärprocesser.
Behörighet
Dessutom ska termin 1, 30 hp vara godkänd samt 15 hp från termin 2, varav vfu 7,5 hp.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
Betygskriterier:
A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att uppfylla lärandemålen för kursen
F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och institutionsstyrelsen. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Andersson, Birgitta & Thorsson, Lena
- Titel: Därför inkludering
- Ort: Specialpedagogiska institutionen Umeå
- Upplaga: 2007
- Förlag: Specialpedagogiska skolmyndigheten
- Kommentar: Elektronisk källa
- Författare/red: Berg, Gunnar, Sundh, Frank. & Wede, Christer (Red)
- Titel: Lärare som ledare, i och utanför klassrummet
- Ort: Lund
- Upplaga: 2012
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Valda kapitel, 335 s.
- Författare/red: Eriksson-Gustavsson, Anna-Lena, Göransson, Kerstin & Nilholm, Claes
- Titel: Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
- Ort: Lund
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 176 s.
- Författare/red: Fagerlund, Birgitta, Moqvist, Lillemor
- Titel: Låt barnen skapa; Språkutveckling genom bilder
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2010
- Förlag: Hallgren och Fallgren
- Kommentar: 151 s.
- Författare/red: Gustafsson, Lars
- Titel: Elevhälsa börjar i klassrummet
- Ort: Lund
- Upplaga: 2009
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 170 s.
- Författare/red: Hejlskov Jørgensen, Bo
- Titel: Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
- Ort: Lund
- Upplaga: 2009
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 214 s.
- Författare/red: Hilmarsson, Hilmar
- Titel: Samtalet med känslomässig intelligens
- Ort: Lund
- Upplaga: 2012
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Valda kapitel.
- Författare/red: Hjörne, Eva & Säljö, Roger
- Titel: Att platsa i en skola för alla
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2009
- Förlag: Norstedts akademiska förlag
- Kommentar: 182 s.
- Författare/red: Juul, Jesper
- Titel: Relationskompetens i pedagogernas värld
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Runa
- Kommentar: 271 s.
- Författare/red: Kragh-Müller, Grethe, Andersen, Frans, Hvitved, Louise Veje
- Titel: Goda lärmiljöer för barn
- Ort: Lund
- Upplaga: 2012
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Valda kapitel, 233 s.
- Författare/red: Olsson, Britt-Inger & Olsson, Kurt
- Titel: Att se möjligheter i svårigheter, barn och ungdomar med koncentrationsvårigheter
- Ort: Lund
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 149 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2012
- Förlag: Fritzes
- Kommentar: 55 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2011
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 281 s.
- Författare/red: Svaleryd, Kajsa & Hjertson, Moa
- Titel: Likabehandling i förskola och skola
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2012
- Förlag: Liber
- Kommentar: 240 s.
- Författare/red: Thors, Christina
- Titel: Utstött, en bok om mobbning
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Lärarförbundets förlag
- Kommentar: 161 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Skollag
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2010
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Kommentar: SFS nr: 2010:800
- Författare/red: Wrethander Bliding, Marie
- Titel: Inneslutning och uteslutning, barns relationsarbete i skolan
- Ort: Lund
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 192 s. Aktuella artiklar och kompendiematerial kan tillkomma. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468
Referenslitteratur
- Författare/red: Olsson, Staffan
- Titel: Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
- Ort: Lund
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 279 s.
- Författare/red: Persson, Bengt & Persson, Elisabeth
- Titel: Inkludering och måluppfyllelse, att nå framgång med alla elever
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2012
- Förlag: Liber
- Kommentar: 183 s.
- Författare/red: Vernersson, Inga-Lill
- Titel: Specialpedagogik i ett inkluderande perspektiv
- Ort: Lund
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 92 s.
Aktuella artiklar och kompendiematerial kan tillkomma. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468
Kolla om litteraturen finns på biblioteket